شکایت نهاد فرانسوی از اپل و تقاضای 55.3 میلیون دلار غرامت

DGCCRF  _اداره کل رقابت، امور مصرف کنندگان و مقابله با تخلف فرانسه_ در دادگاه تجاری پاریس در برابر اپل تشکیل پرونده داده است. سازنده‌ی آیفون، به اجبار اپراتورهای فرانسوی به عقد قراردادهای غیر قانونی متهم شده است.

این نهاد فرانسوی ادعا می‌کند که قرار دادهای اپل با اپراتورهای محلی به طور قابل توجهی به نفع اپل نامتعادل است. DGCCRF می‌گوید که بیش از 10 بند در قراردادی که اپل به اپراتورهای تحمیل کرده است، غیر قانونی می‌باشد. طبق این بندها اپراتور مجبور به خرید حداقل تعدادی آیفون در طی 3 سال، پرداخت هزینه برای تبلیغات اپل، هزینه برای تعمیرات شامل گارارنتی هستند و حتی اپل می‌تواند از حق اختراع‌ها و برند آن‌ها نیز استفاده کند.

اگر دادگاه تجاری به این نتیجه برسد که اتهامات مطرح شده از سوی DGCCRF  درست است و اپل در واقع قوانین تجاری کشور را نقض کرده است، این شرکت ممکن است مجبور به پرداخت 48.5 میلیون یورو شود. از این رقم، 14 میلیون یورو به SFR می‌رسد، 11.6 میلیون یورو نیز سهم Orange می‌شود. Free Mobile مبلغ 8.2 میلیون یورو و Bouygues Telecom مبلغ 6.7 میلیون یورو دریافت می‌کنند. علاوه بر این‌ها اپل مجبور به پرداخت 8 میلیون یورو جریمه نیز می‌شود.

در حالی که اپل به راحتی می‌تواند مبلغ درخواستی نهاد فرانسوی را پرداخت کند، اما این می‌تواند یک سنت خطرناک برای سازنده‌ی آیفون پدید آورد. اپراتورها و مراجع مرتبط در سایر نقاط دنیا نیز آمادگی به چالش کشیدن اپل را دارند و اگر اپل در دادگاه فرانسه گناهکار اعلام شود باید منتظر چالش‌ها و  دادگاه‌های مشابه باشد؛ همچنین در قراردادهای بعدی مجبور به گذشتن از بسیاری موارد خواهد بود.

این در حالی است که اپل از سوی دیگر در کنار سایر کمپانی‌های تکنولوژی مستقر در آمریکا متهم به فرار از مالیات بالغ بر 8 میلیارد دلار در اروپا است.