جیلبریک کنیم یا نکنیم : بررسی جیلبریک به طور کامل

همین چندروز پیش بود که جیلبریک iOS 7 آمد و خیال همه ی جلبریک بازها رو راحت کرد ! اما این تازه شروع ماجرا بود و تازه سوالات شروع شد ، سوالاتی که دو چیز را نشان میداد : 1- تردید کاربران برای جیلبریک کردن 2- اضافه شدن تعداد زیادی از افراد به جمع کاربران اپل و اپل اپس . شاید اگر نظرات رو خوانده باشید ، با این موارد زیاد برخورد کرده اید : آیفونمو جیلبریک کنم ؟ جیلبریک مصرف باتری رو بالا نمیبره ؟ جیلبریک دیوایسو خراب نمیکنه ؟ و …

 

url

 

ما هم تصمیم گرفتیم تا با یک بررسی کامل ، به شما کمک کنیم تا تصمیم خود را مبنی بر جیلبریک کردن یا جیلبریک نکردن با اطمینان بیشتری انجام دهید . در ضمن باید به شما بگم که من تمام دیوایس های خودم را بلافاصله بعد از خریدن جیلبریک کرده ام و تاکنون هم بدون جیلبریک از دیوایس های خودم استفاده نکردم ! این مطالب نیز از تجربیات کار چندین ساله در زمینه ی iOS و به طور اختصاصی برای کاربران عزیز سایت اپل اپس تهیه شده است .

 

ابتدا لازم است تا چند عبارت و موضوع مختلف را توضیح دهیم تا ادامه ی متن را بهتر متوجه شوید :

 

سایدیا ( سیدیا – Cydia ) : درواقع رابط کاربری اصلی و به نوعی یک اپ استور برای دیوایسهای جیلبریک شده است .

توییک (Tweak) : به برنامه هایی گفته میشود که شما از Cydia نصب میکنید و هرکدام قابلیتهای جدیدی را به دیوایس شما اضافه میکنند .

Appsync : توییکی که برای نصب برنامه ها و بازی های کرک شده به آن نیاز دارید .

MobileSubstrate : توییکی که تقریبا اکثر توییک های دیگر برای اجرا شدن به آن نیاز دارند .

سورس ( Source ) : سورس به آدرسهایی مانند AppleApps.ir/repo گفته میشود که درواقع محل قرارگیری توییکها هستند .

 

ما توضیحات خودمان را در سه بخش ارائه میدهیم :

 

1- قابلیتهایی که جیلبریک کردن به دیوایس شما اضافه میکند ( نکات مثبت جیلبریک )

2- قابلیت هایی که جیلبریک کردن از شما میگیرد ( نکات منفی جیلبریک )

3- جمع بندی نهایی

 

 

قابلیت هایی که جیلبریک به شما اضافه میکند ( نکات مثبت جیلبریک ) :

 

 

AirBlue2-800x595

 

1- فعال سازی بلوتوث ( ارسال و دریافت فایل از هر دیوایسی )  : شاید یکی از مسائلی که همواره برای دارندگان دیوایسهای اپل آزاردهنده بوده است ، نداشتن قابلیت بلوتوث به طور کامل است . اپل تاکنون توضیح قانع کننده ای برای این ضعف ارائه نداده است و همچنان هم قصد ندارد آنرا برطرف کند . بله شما نمیتوانید با آیفون 3 میلیون تومانی خود ، یک بلوتوث ساده ارسال کنید و بعد از آنهم باید تا دو ساعت به دوستانتان توضیح بدهید که گوشیتان خراب نیست و کلاس هم نمیذارید ، فقط بلوتوث آن محدود است !

ولی وقتی جیلبریک کنید ، میتوانید با استفاده از توییک هایی مانند Air Blue Sharing ، Celeste ، iBluetooth و .. براحتی هر فایلی رو که میخواهید ارسال کنید و دریافت کنید و هیچ محدودیتی هم ندارید .

 

2- نصب نرم افزار و بازی کرک شده : در این جا کاربران به دو دسته تبدیل میشوند ، آنهایی که کاملا فرهنگ کپی رایت توی خونشان است و اصلا زیربار نرم افزار کرک شده نمیروند ! ایندسته اعتقاد دارند که باید بازی و برنامه را از اپ استور بخرید و حقوق برنامه نویس را ضایع نکنید ، که البته حرفشان هم درست است .

اما خب دسته ی دوم هم هستند که اصلا اگر سری کامل برنامه ی iLife را بر روی دیوایسشان نداشته باشند شب خوابشان نمیبرد ! خب مطمئنا این افراد ترجیح میدهند تا برنامه ها را به طور رایگان و کرک شده بر روی دیوایسشان داشته باشند .

شاید بگویید که میشود از سرویس های چینی و بدون جیلبریک استفاده کرد ، اما آیا تاکنون از کلکسیون ارورها و کمبود سرعت که در قالب یک برنامه به زبان چینی عرضه شده اند ، خسته نشده اید ؟ آیا تاکنون سرعت دانلود مستقیم از اپل اپس و 25pp را باهم مقایسه نکرده اید ؟ آیا تاکنون مجبور نشده اید برای بدست آوردن سینک آیتیونز ، کل برنامه های خود را پاک کنید و دوباره …؟

اما به محض اینکه دیوایس خود را جیلبریک کنید و توییک های مربوطه را نصب کنید ، میتوانید بهترین بازی ها و برنامه های روز را با بیشترین سرعت ممکن و به طور مستقیم از اپل اپس و یا هر سایت دیگری دانلود کنید و بدون هیچ سختی و اروری بر روی دیوایستان نصب کنید . درضمن سینک آیتیونز را از دست نمیدهید و همچنان میتوانید به طور کامل از تمام قابلیت های آیتیونز استفاده کنید .

 

Paragon

 

3- تغییر تم و ظاهر iOS : حتما شما هم دوستان اندرویدی ای دارید که تم جدیدترین نسخه ی آی او اس را روی دیوایس خودشون نصب کردند و به شما هم طعنه میزنند ! بله این هم یکی از امکاناتی است که اپل به شما اجازه نمیدهد داشته باشید . ظاهر آی او اس هرچقدر هم که زیبا و حرفه ای باشد ، اما بازهم بعد از مدتی تکراری میشود و شاید دلتان بخواهد برای تنوع هم که شده ، آنرا تغییر دهید و به سلیقه ی خودتان تبدیلش کنید .

شما بعد از جیلبریک کردن و با نصب توییک هایی مانند DreamBoard و WinterBoard میتوانید هر بلایی که دوست دارید بر سر ظاهر iOS خود بیاورید ! مثلا میتوانید کاری کنید که صفحه ی قفل ، به جای اینکه به صورت معمولی باز شود ، مثل شیشه خورد شود و ناپدید شود ، یا مثلا میتوانید تم بازیگران و یا فیلم مورد علاقه ی خودتان را انتخاب کنید و مانند کامپیوتر ، به صورت یکجا تمام صداها و رنگها را تغییر دهید . یا مثلا میتوانید ظاهر آی او اس های قدیمی را به دیوایستان بدهید .

 

 

mimic-new-ios-7-look-ios-6-your-jailbroken-iphone.w654

 

4- نصب توییک های کاربردی : اپل به شما اجازه نمیدهد با سه بار فشار دادن دکمه ی پاور ، موزیک پخش کنید ! یا با دوبار زدن به پشت آیفونتان اس ام اس بفرستید ! اما جیلبریک برای شما این کار را میکند . همانطور که گفتم سایدیا مانند یک اپ استور برای دیوایس های جیلبریک شده است . شما میتوانید با جستجو در آن تعداد زیادی از توییک های مختلف و بدردبخور پیدا کنید که قابلیتهای ویژه ای را به گوشی شما اضافه میکنند . قابلیتهایی که اپل حتی بعضی از آنها را بدلیل کاربردی بودنشان ، در نسخه های بعدی iOS به کار میگیرد ! مثلا توییک هایی وجود دارند که به مالتی تسکینگ شما مجموعه ای از میانبرهای مفید را اضافه میکنند ؛ یا توییکی که هنگام خاموش کردن دیوایس ، مانند کامپیوتر به شما چند گزینه را ارائه میکنند . تعداد زیادی توییکهای سرگرم کننده و حتی بازی های جالب در سایدیا وجود دارد که شما میتوانید مدت زیادی با آنها سرگرم شوید . حتی میتوانید تعداد زیادی موزیک و عکس جالب و زیبا نیز از سایدیا دریافت کنید .

 

gpng

 

5- دسترسی به فایلهای سیستمی : شاید این مورد برای خیلی از افراد مهم نباشد ، اما افرادی نیز هستند که از این قابلیت استفاده ی زیادی میکنند و نیاز زیادی به این دسترسی دارند که دراینصورت ، جیلبریک خیلی برایشان مهم است .

 

 

قابلیتهایی که جیلبریک از شما میگیرد ( نکات منفی جیلبریک ) :

 

1- قابلیت آپدیت iOS از خود دیوایس ( آپدیت OTA ) : اگر شما دیوایستان را جیلبریک کنید ، دیگر نمیتوانید آپدیت iOS را به صورت اتوماتیک از خود دیوایس انجام دهید و اگر بخواهید دیوایستان را آپدیت کنید ، باید آنرا از طریق نرم افزار آیتیونز کامپیوتر ، ریستور و سپس آپدیت کنید .

 

2- امنیت : البته اینطور نیست که به محض جیلبریک کردن ، تمام ویروسها و هکرها به شما هجوم بیاورند و دیوایستان آسیب ببیند ، اما با جیلبریک کردن ، تعدادی از دیوارهای محافظی که اپل دور دیوایس کشیده است ، از بین میرود و شما درمعرض خطر بیشتری قرار خواهید گرفت .

 

3- کاهش سرعت : این موضوع بعد از جیلبریک و نصب توییک های مختلف اتفاق میفتد . کاهش سرعت حتما اتفاق خواهد افتاد اما مقدار آن به دیوایس شما ، نسخه ی iOS شما و توییک هایی که نصب میکنید بستگی دارد .

 

4- افزایش مصرف باتری(؟) : این مورد به طور حتمی نیست و شما تغییر آشکاری را مشاهده نخواهید کرد . اما ممکن است توییکهایی نصب کنید که آنها باعث این افزایش مصرف بشوند . البته بازهم به دیوایس و نوع استفاده ی شما بستگی دارد .

 

5- کاهش پایداری : شما با جیلبریک کردن ، تعداد زیادی از قفل ها را میشکنید و تغییر زیادی بر روی سیستم عامل ایجاد میکنید ، پس طبیعی است که تعداد هنگ کردنها و ریستارت شدن های گوشی از حالت عادی بیشتر شود که البته بازهم به توییک هایی که نصب میکنید بستگی دارد .

 

در ضمن میتوانید برای اینکه جیلبریک کردن به دیوایس شما آسیب نزند ، موارد زیر را رعایت کنید :

  •  از نصب تعداد زیادی توییک بپرهیزید .
  •  توییکهایی که نمیشناسید و در سورسهای غیر معتبری هستند ، نصب نکنید .
  •  توییکهای خود را تنها از سورس های مطمئن نصب کنید .
  • هنگامی یک توییک درحال نصب است ، از سایدیا خارج نشوید .
  • قبل از وارد شدن به سایدیا ، مالتی تسکینگ خود را خالی کنید .

 

جمع بندی :

این موارد مهمترین و قابل بحث ترین نکات مثبت و منفی جیلبریک هستند که شما باید براساس آنها تصمیم خود را بگیرید که جیلبریک کنید یا نه . شما اگر یک استفاده ی حرفه ای انجام دهید و کارهای عجیب و غریب و غیرعاقلانه انجام ندهید ، میتوانید در کنار جیلبریک به خوبی و خوشی زندگی کنید !

اگر هم دیوایس خود را به صورت اورجینال استفاده کنید و جیلبرک نکنید هم میتوانید همیشه جلوی در اپل مدعی شوید و اگر دیوایستان ایرادی پیدا کرد ، از اپل شکایت کنید !

 

همچنین شما نباید مشکلات پیش آمده در جیلبریک iOS 7 را به کل جیلبریک نسبت دهید . خیلی از این اتفاقات برای اولین بار در تاریخ رخ داده است و احتمالا با عرضه ی آپدیت نهایی جیلبریک ، این مشکلات حل خواهد شد . پس این نکته را هم در نظر بگیرید .

احتمالا با دانستن نکات بالا ، شما خواهید توانست بسیاری از تردید های خود را کنار بگذارید . این مطلب به طور اختصاصی و برای اولین بار در اپل اپس و برای کاربران عزیز اپل اپس تهیه شده است .

 

اگر شما عزیزان نیز تجربه و یا نکته ی دیگری میدانید که من آنرا فراموش کرده ام ، در قسمت نظرات مطرح کنید تا دوستانی که تردید دارند و یا تازه کار هستند ، اطلاعات بیشتری بدست بیاورند . در قسمت نظرات این مطلب ، سوالات مربوط به مشکلات جیلبریک iOS 7 و نصب توییک ها و .. تایید نمیشوند . لطفا تنها تجربیات و نظرات خود در مورد جیلبریک کردن یا نکردن و دلایل آن را مطرح کنید . ممنون

 

امیدوارم لذت برده باشید 😉

[poll id=”7″]