توصیف تیم کوک با صفت هایی چون ماشین و تحکیم کننده !

روزنامه ی وال استریت ژورنال در شماره ی روز یکشنبه ی خود منتخبی از کتابی را منتشر کرده است  که شامل جزییات فرهنگ صنعتی شرکت اپل پس از مرگ استیو جابز، یکی از موسس های شرکت اپل، همراه با چشم انداز کوچکی از تاثیرات تیم کوک در پیشرفت شرکت اپل است.

 در قسمت کوچکی از کتاب “ امپراتوری شبح زده : اپل بعد از استیو جابز” نویسنده ی این کتاب “یوکاری ایواتانی” که سابقاً در روزنامه ی وال استریت ژورنال روزنامه نگار بوده است روزهای شروع کار تیم کوک در شرکت اپل و چگونگی تغییر جو شرکت توسط او پس از جانشینی استیو جابز در سال 2011 را توصیف می کند.

همزمان با نگاهی کلی به دوره ی دانش آموزی تیم کوک ،شجره نامه ی تجاری و ورود وی به شرکت اپل، این کتاب نگاهی عمیق به مدیریت اجرایی که لازم بوده است شرکت اپل را زیر سایه ی همیشه حاضر افسانه ی استیو جابز هدایت کند انداخته است.یکی از مهمترین مباحث این کتاب در باره ی توجه تیم کوک به جزییات و کارایی ماشین وار او در کار و زندگی شخصی وی است.

 “از نظر برخی، تیم کوک یک ماشین است. از نظر برخی دیگر او تحکیم کننده ی وضعیت اپل بوده است. او همزمان هم میتوانست در دل زیر دستان خود وحشت ایجاد کند و هم با یک کلمه ی تمجید و تحسین کاری کند آنها از غروب تا نیمه شب مشغول کار کردن باشند.”

 با نقل قول به گفته های آقای راجرز در این کتاب زمانی که تیم کوک تازه وارد شرکت اپل شده بود کسانی که با او برخورد میکردند وی را فردی خوش برخورد و بی ادعای اهل جنوب توصیف می کردند اما تعداد کسانی که وی را خارج از محیط کار می شناختند انگشت شمار بود. کسانی که زیر دست او کار کرده بودند خشونتی را وجود وی دیده بودند که هیچگاه در انظار عمومی نمایان نمی شد.

به عنوان یک مامور عالی رتبه ی اجرایی وی بسیار منظم بوده و همواره از زیر دستان خود در خواست داشته با شرکت اپل همانند یک شرکت 20 میلیارد دلاری رفتار کنند اگرچه آن زمان اپل 6 میلیارد دلار بیشتر ارزش تجاری نداشت.

 “ملاقات با تیم کوک می توانست وحشتناک باشد.وی آرامشی همراه با تفکر از خود نشان میداد و کلمات را در حد لزوم استفاده می کرد. وی همزمان که از ژاله ی کوهستانی خود مراقبت می کرد میگفت “راجع به آمار حرف بزن و سعی کن اعداد و ارقام را بالا ببری”

url

همچنین تیم کوک به عنوان نقطه ی مقابل استیو جابز در مغناطیس شخصیتی توصیف شده است. در شرایطی که  جابز فریاد میزد و زیردستان خود را مواخذه می کرد کوک از سکوت به عنوان یک سلاح استفاده می کرد.

 “کوک قدرت سکوت را می دانست او با یک مکث کوتاه تاثیری را میگذاشت که جابز با کلمات نمی توانست بگذارد. وقتی کسی از کارکنان نمی توانست سوالی را جواب دهد کوک بدون اینکه حرفی بزند در سکوت کامل می نشست و تمام افراد حاضر در جلسه به میز خیره می شدند و در صندلی های خود جابجا می شدند.

سکوتی که در اتاق حکمفرما بود آنقدر شدید بود که تمام افراد حاضر در جلسه وادار به عقب نشینی از مواضعشان می شدند.در این زمان کوک بدون حرکت دادن حتی یک انگشت به شخص مورد نظر خیره می شد و منتظر جواب می ماند.بعضی اوقات یک شکلات از جیبش در می آورد و تنها صدایی که سکوت جلسه را می شکست صدای باز کردن کاغذ دور شکلات بود”

این کتاب همچنین راجع به جزییات شیوه ی مدیریت تیم کوک پس از انتصاب به عنوان مدیر اجرایی صحبت می کند.برای مثال کوک علاوه بر کم کردن فاصله ی اجتماعی با کارمندانش نسبت به جابز،در حال تغییر شرایط  کاری از طریق نوآوری های مختلف مانند برنامه های خیریه نیز هست.