بررسی اختصاصی: چگونه iOS 8 و OS X Yosemite طریقه‌ی عکاسی‌کردنتان را تغییر خواهند داد

بر اساس آن چه در کنفرانس WWDC امسال دیدیم، می‌توانیم بگوییم که اپل بالاخره ساز و کار عکاسی بر روی آی‌اواس را اصلاح کرده است. البته شاید بهتر باشد بگوییم که این شرکت ساز و کار مدیریت تصاویر را بر روی این سیستم عامل اصلاح کرده است. دستگاه آیفون در حال حاضر یکی از بهترین گجت‌ها برای عکاسی و ثبت تصویر است و کمتر کسی در این قضیه شک دارد. حتی اگر از کم و کاستی‌های معدود موجود در مرحله‌ی ثبت تصویر بر روی این دستگاه چشم‌پوشی کنیم، مشکل اصلی با فرآیندها واتفاقاتی است که پس از ثبت تصویر و به صدا درآمدن شاتر دستگاه رخ می‌دهد.

اپل طی کنفرانس خود با نام‌بردن از قابلیت‌های متعددی نشان داد که دیگر با وجود آی‌اواس ۸ و OS X Yosemite نباید نگران سازماندهی و مرتب‌سازی تصاویرمان باشیم. قسمت جالب ماجرا آن‌جاست که این تمهیدات مستقل از هر نرم‌افزار شخص ثالثی (در رأس آن‌ها iPhoto) انجام می‌گیرد.

اما این کار چگونه انجام می‌گیرد و چطور می‌توانیم ادعای بهبود روند سازماندهی تصاویر را داشته باشیم؟ در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا این موضوع را به تفصیل در چندین شاخه‌ی مختلف بررسی کنیم.

سازماندهی

شاید فکر کنید که تغییر شیوه‌ی سازماندهی تصاویر از سوی اپل بیخودترین کار جهت بهبود تجربه‌ی عکاسی باشد. اما باید بگوییم که اصل قضیه کاملاً برعکس است. مکانیزم فعلی سازماندهی تصاویر بر روی پیشرفته‌ترین سیستم عامل اپل برای آی‌دیوایس‌ها (آی‌اواس ۷) به این صورت است که شما به سادگی اپلیکیشن دوربین را باز می‌کنید و با تپ‌کردن بر روی دکمه‌ی ثبت، صحنه‌ی شکارشده حیات خود را بر روی گالریتان آغاز می‌کند. البته شاید این عکس پا را کمی فراتر نیز بگذارد و یکی کپی از خود در قسمت iCloud Photo Stream ایجاد کند. البته به شرطی که تعداد تصاویر ثبت‌شده در این بهش از ده هزار مورد تجاوز نکرده باشد. اگر شما یک دستگاه مک نیز دارید و بر روی آن از اپلیکیشن‌هایی نظیر iPhoto و Aperture استفاده می‌کنید، کپی‌های تمام کیفیتی از تصاویر ثبت‌شده توسط آیفونتان بر روی دستگاه مک نیز ذخیره شده و کپی‌های کم‌کیفیت‌تری از آن‌ها نیز بین آی‌دیوایس‌هایتان سینک خواهد شود. این تمامی ساز و کار فعلی است.

اما این فرآیند بسیار پر دردسر است. نخست به وجود اپلیکیشن iPhoto برای امن نگه‌داشتن تصاویرتان نیاز دارید. دوم این که اگر چه اپلیکیشن iPhoto بر روی مک ابزاری عالی برای ساخت آلبوم‌های مختلف و مرتب‌سازی‌هایی از این دست است، اما هیچ یک از این اقداماتی که برای مدیریت تصاویر در iPhoto انجام می‌دهید به آی‌دیوایس‌هایتان منتقل نمی‌شود. سوم این که اگر شما تصویری را ویرایش کنید، مجبور هستید که حاصل کار را دوباره در گالری گوشیتان ذخیره کنید که علاوه بر دردسر کار، موجب سر و کله زدن با یک کپی از تصویری می‌شود که پیش از این نیز در اختیارش داشتید.

اما پس از مهاجرت به آی‌اواس ۸ تمامی مشکلات ذکرشده‌ی فوق را سرویس تازه نفس iCloud Photo Library  حل خواهد کرد. این سرویس در اصل یک گالری مشترک بین تمامی دستگاه‌های اپلی شماست و تصاویر ذخیره‌شده در آن قابل مشاهده بر روی هر یک از دستگاه‌های آیفون، آیپد یا مکتان خواهند بود. کپی‌های تمام‌کیفیتی از تصاویرتان بر روی این فضا ذخیره خواهند شد و هر تغییر و ادیتی که با یکی از دستگاه‌های خود بر روی تصویری اعمال کنید، به واسطه‌ی این فضا به روی تمامی دستگاه‌هایتان منعکس شده و بر روی آن‌ها نیز قابل مشاهده خواهد بود. گویی تمامی دستگاه‌هایتان یک گالری واحد برای تصاویر در اختیار دارند.

هر آلبوم جدیدی که برای تصاویرتان بر روی یک دستگاه بسازید، به همان صورت و به همراه تصاویر موجود در آن بر روی سایر دستگا‌ه‌هایتان نیز ساخته خواهد شد. بنابراین برای مثال خواهید توانست به سادگی و با قدرت بیشتر بر روی مکتان تصاویر را سازماندهی کنید و نتایج را بر روی آی‌دیوایس‌هایتان ببینید.

جست و جو

14355997043_6bf9ce0033_b

iCloud Photo Library در آی‌اواس ۸ از نظر ظاهری بسیار شبیه به گالری‌ای خواهد بود که در حال حاضر نیز در داخل اپلیکشین Photos در اختیار دارید، اما به همراه یک آیکون کوچک ذره‌بین در گوشه‌ی صفحه. با تپ‌کردن بر روی این آیکون کادر جست‌وجویی برایتان باز می‌شود که امکان جست و جو بر اساس مکان و زمان گرفته‌شدن تصاویر و یا نام آلبوم‌هایشان را در اختیارتان می‌گذارد. این جست و جو به نحو هوشمندی انجام می‌گیرد. به طوری که علاوه بر روش‌های سنتی جست و جو نظیر تایپ اسم شهر یا سال ثبت تصویر، با تایپ کردن عباراتی نظیر “همین حوالی” یا “یک سال پیش” (طبیعتاً به زبان انگلیسی) نیز به نتایج مطلوبتان دست پیدا می‌کنید.

نتایج جست و جو بسته با این که به دنبال چه چیز بودید در رده‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال اگر عبارت دسامبر را در کادر جست و جو وارد کنید، نتایج جست و جو تصاویر مربوط به ماه دسامبر خواهند بود که به صورت روزانه دست‌بندی شده‌اند. اگر نام کشوری را در کادر جست و جو وارد کنید، نتایج جست و جو تصاویر مربوط به آن کشور خواهند بود که بر حسب شهرهای مختلف آن کشور دسته‌بندی شده‌اند. همانند آی‌اواس ۷ نیز با تپ‌کردن بر روی نام یک مکان، تصاویر مربوط به آن را به شیوه‌ای پویا بر روی نقشه خواهید دید.

ثبت و ویرایش

14336234275_bebbfa920f_b

در کنفرانس WWDC کریگ فدریگی نشانمان داد که چگونه به فیلترهای اپلیکیشن فوق‌العاده‌ی Waterlogue تنها از طریق اپلیکیشن Photos دست پیدا می‌کند و آن‌ها را روی تصاویر اعمال می‌کند. این قابلیت واقعاً جالب است. استفاده این روش نه تنها آسان‌تر از رجوع به خود اپلیکیشن است، بلکه این نوید را می‌دهد که گالریتان به زودی پر از نسخه‌های ادیت‌شده‌ی مختلف یک تصویر نخواهد شد. جالب‌تر این که این فیلترها از نوع غیرمخرب هستند، به این معنی که همانند فیلترهای پیش‌فرض تعبیه شده در اپلیکیشن دوربین یا گالری آی‌اواس ۷ ، تأثیر خود را بر روی خود عکس نمی‌گذارند و تقریباً به صورت لایه‌ای جدا و مستقل از تصویر در گالریتان نگهداری می‌شوند. بار دیگر خوب است اشاره کنیم که این ادیت‌ها نیز بین دستگاه‌های مختلفتان سینک می‌شوند.

تصور این که به زودی شاهد ارائه‌ی اپلیکیشن‌هایی با توانایی ویرایش متادیتای تصاویر گالری باشیم دور از ذهن نیست. این که بتوانید مکان تصاویر گرفته‌شده یا از پیش از موجود بر روی گالریتان را بعدها به آن‌ها اضافه کنید و یا مکان ثبت عکس‌های خاصی را از روی آن‌ها حذف کنید. همه و همه در جهت اعطای قدرت بیشتر برای مدیریت تصاویر گالری.

ابزارهای جدید ادیت

14149355168_d90a3a4c37_b

فدریگی در طی نمایش زیبای خود بر روی صحنه‌ی کنفرانس گوشه‌ای از ابزارهای جدیدی که در آی‌اواس ۸ برای ادیت تصاویر در اختیار خواهیم داشت را نیز نشانمان داد. بزرگترین تغییرات رخ‌داده در این بخش در بهبود ابزارهای Crop و Straighten و اضافه‌شدن ابزارهای Color وLight  است. دو ابزار رنگ و نور پس از انتخاب با سوایپ به بالا و پایین قابل استفاده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توانید به شدت نور و رنگ دلخواهتان در تصاویر دست پیدا کنید.

آی‌اواس ۸ به طور خودکار تصویر را آنالیز می‌کند و خود تصمیم می‌گیرد که چگونه آن را پردازش کند. شما تنها با حرکت‌دادن اسلایدرها میزان اعمال این تغییرات و بهبودها را تعیین می‌کنید. اگر چه ادیت‌های شما در پشت پرده بر روی پارامترهای مختلف تصویر نظیر exposure ، brightness ، contrast ، saturation و دیگر موارد اعمال می‌شود، اما این نهایت قدرتی نیست که در این اختیار دارید. با سوایپ کردن به چپ و راست در حین ادیت، اسلایدرهایی برای کنترل مجزای شدت هر یک از این پارامترها در اختیار خواهید داشت و هر یک را خواهید توانست به صورت مستقل از دیگر پارامترها کم و زیاد کنید. این ویژگی درست مشابه ابزارهایی است که در اپلیکشین‌هایی نظیر اسنپ‌سید گوگل در اختیار دارید، اما این بار به صورت غیرمخرب و تعبیه شده در خود سیستم عامل.

امکانات نو در اپلیکیشن دوربین

14149534388_48d174a4af_b

اپلیکیشن دوربین آی‌اواس ۸ نیز دست‌خوش تغییرات خوشایندی شده است. در این نسخه بالاخره تایمری برای ثبت خودکار تصویر و قابلیت جالب time-lapse در اختیار کاربران گذاشته شده است. قابلیت time-lapse بسیار زیبا پیاده‌سازی شده است. این گزینه درست در کنار حالت‌های مختلف Photo ، Video و غیره که در اپلیکیشن دوربین وجود دارند تعبیه شده است و با تپ‌کردن بر روی دکمه‌ی ثبت تصویر در این حالت، ثبت تصویر به طور مرتب و در فواصل زمانی کوتاه آغاز می‌شود. زمانی که بر روی دکمه‌ی استاپ تپ کنید، نتیجه‌ی این شکل عکاسی به فرمت یک ویدیوی MOV در گالریتان ذخیره می‌شود. این قابلیت را می‌توانید در هر دو حالت عکاسی با دوربین عقب یا جلو به کار ببرید.

تایمر اتوماتیک نیز در کنار سوئیچ فعال‌سازی حالت HDR قرار گرفته است و دو زمان ۳ و ۱۰ ثانیه را برای عکاسی در اختیارتان می‌گذارد.

به اشتراک‌گذاری

14149583130_d38f441f70_b

قابلیت به اشتراک گذاری نیز در آی‌اواس ۸ از بهبود بی‌نصیب نمانده است. نخست این که دیگر گزینه‌های اشتراکی که در پنجره‌ی معمول به اشتراک‌گذاری ظاهر می‌شوند قابل شخصی‌سازی هستند. برای مثال می‌توانید گزینه‌های پیش‌فرضی نظیر به اشتراک‌گذاری در فیسبوک را از این پنجره حذف کنید و از سویی گزینه‌های به اشتراک‌گذاری در اپلیکیشن‌های شخص ثالث دیگر را جهت نمایش فعال کنید. فدریگی در کنفرانس نحوه‌ی استفاده از سرویس پینترست در این مرحله از کار را نمایش داد و بدون شک می‌توان انتظار ارائه‌ی پلاگین اپلیکیشن‌های متعددی نظیر Evernote برای این بخش را در آینده‌ای نزدیک داشت.

14313072146_f2f7eb80a3_b

Family Sharing

14313107126_32d19fe760_b

قابلیت Family Sharing درست همانند قابلیت به اشتراک‌گذاری که در قسمت قبل بحث شد از جمله قابلیت‌هایی است که در تمامی سطوح سیستم عامل وارد شده است و تنها محدود به قسمت تصاویر نیست. اما عملکرد این قابلیت در این حوزه بسیار جالب و کاربردی‌تر است. به مدد این قابلیت خواهید توانست با دسته افراد مشخصی یک photo stream یا به عبارتی یک گالری مشترک بسازید و هر تصویری که هر کدامتان به آن اضافه می‌کنید را همگی ببینید. تقریباً شبیه به همان قابلیت Shared Photo Stream که در حال حاضر در سیستم عامل آی‌اواس ۷ نیز وجود دارد، اما شسته رفته و سازماندهی‌شده‌تر.

بهبودهای حوزه‌ی پیام‌رسانی

14149601259_91beab5935_z

در نهایت باید به قابلیت ارسال تصویر در اپلیکیشن مسیج اشاره کنیم که به یک تغییر جزئی چقدر نسبت به قبل کاربردی‌تر شده است. اگر در اپلیکیشن مسیج باشید و در حین چت بخواهید تصویری نیز ارسال کنید، با کلیک بر روی آیکون دوربین با صحنه‌ی زیر مواجه خواهید شد:

در بالای دو گزینه‌ی آشنای انتخاب تصویر از گالری یا گرفتن تصویر یا ویدیوی جدید، پیش‌نمایشی بندانگشتی از آخرین تصاویر گالریتان خواهید دید که روند ارسال تصویر را بسیار سریع‌تر می‌کند. شاید دیگر حتی گذرتان نیز به حوالی گزینه‌ی Photo Library نیفتد. تنها در بین ردیف تصاویر بندانگشتی به چپ و راست اسکرول کنید و تصویر مورد نظرتان را پیدا کنید.

مرگ iPhoto

14149305340_6346547a49_b

زمانی که به آی‌اواس ۸ مهاجرت کنید و قابلیت iCloud Photo Library را فعال کنید، پس از نخستین باری که اپلیکیشن Photos را باز کنید هر چه داخل اپلیکشین iPhoto دارید به داخل اپلیکیشن Photos ایمپورت می‌شود. پس از این فرآیند دیگر قادر به بازکردن اپلیکیشن iPhoto نخواهید بود. در صورت تپ‌کردن بر روی آیکون این اپلیکیشن، تنها چیزی که نصیبتان خواهد شد پیغام زیر است:

ظاهراً دیگر عمر iPhoto به پایان رسیده است، اما این مسئله برای ما کاربران نباید اهمیتی داشته باشد. زیرا امکاناتی یک سر و گردن بالاتر از آن چه در iPhoto برای ادیت و سازماندگی در اختیار داشتیم را از این پس در اپلیکیشن Photos خواهیم یافت. بلای هیجان‌انگیز و مشابهی (ولی نه با این شدت) نیز بر سر سایر اپلیکیشن‌های ادیت تصویر خواهد آمد. همان امکان استفاده از فیلتر اپلیکیشن‌های ادیت تصویر در گالری، بدون نیاز به مراجعه‌ی مستقیم به خود اپلیکیشن‌ها.

نتیجه‌گیری

راه‌اندازی و جاانداختن iCloud Photo Library یکی از بزرگترین حرکت‌های اپل در زمینه‌ی مدیریت تصویر است. از سویی ادغام فیلتر اپلیکیشن‌های شخص ثالث به گالری نیز از ایده‌هایی است که در عین کاربردی بودن بسیاری را در برخورد اول انگشت به دهان گذاشته بود. اپل در iCloud Photo Library ۵ گیگابایت فضا را به رایگان در اختیارتان می‌گذارد. در صورتی که این میزان برایتان کافی نباشد، می‌توانید با پرداخت یک دلار در ماه فضایی ۲۰ گیگابایتی و با پرداخت تنها ۴ دلار در ماه فضایی ۲۰۰ گیگابایتی برای ذخیره‌سازی تصاویرتان دست و پا کنید. فضاها و قیمت‌هایی وسوسه‌کننده که به خوبی از عهده‌ی نگهداری حجم انبوهی از تصاویر گالریمان برخواهند آمد.

دیگر تصاویرتان در سرویس‌هایی نظیر فلیکر یا دراپ‌باکس پخش و پلا نخواهد شد. همگی آن‌ها به پشتوانه‌ی فضای آنلاین iCloud Photo Library بر روی آیفون، آیپد و مکتان باقی خواهند ماند. با در نظر گرفتن تمامی رویکردهای فوق و تغییرات بنیادین رخ‌داده در اپلیکیشن Photos، شاید بتوان گفت که اپل مشکل سازماندهی، مدیریت و ذخیره‌سازی آنلاین تصاویر را یک بار برای همیشه حل کرده است.