بازی کندی کراش به تنهایی پولسازتر از مجموع تمامی بازی‌های شرکت نینتندو

سال‌های سال است که منقدین می‌گویند کمپانی نینتندو باید وارد تجارت بازی‌های موبایلی شود. این گفته به این خاطر نیست که بازار تجارت سخت‌افزاری این شرکت و کنسول‌هایی که می‌سازد بازار کسادی است٬ یا این که این شرکت در حالت از دست دادن سرمایه و افول است. این توصیه به این خاطر است که در حال حاضر بازار بازی‌های موبایلی بازار بسیار داغی است. اما نیتندو تا به امروز به دلایل و توجیه‌های مختلفی نظیر عدم تمایل این شرکت به از دست‌دادن عناوین اختصاصی خود دست به این کار نزده است.

به تازگی گزارش جالبی منتشر شده است که لزوم ورود نینتندو به عرصه‌ی بازی‌های موبایلی را بیش از پیش آشکار می‌کند. گزارش از سوی سرویس Newzoo منتشر شده است و در آن کمپانی‌های مختلف به ترتیب میزان درآمدشان از صنعت بازی‌سازی مرتب و لیست شده‌اند. در این لیست مشاهده می‌شود که عنوان بسیار پرطرفدار کندی کراش در چهار ماه اخیر درآمدی بیشتر از کل درآمدی که بازی‌های نینتندو نصیب این شرکت کرده‌اند را برای سازندگان خود به ارمغان آورده است.

جزئیات بیشتر در مورد این مسأله را از وبسایت A List Daily می‌خوانیم:

درآمد ۶۴۱ میلیون دلاری King در چهار ماهه‌ی اخیر او را در رده‌بندی ارائه شده توسط شرکت Newzoo در یک رده پایین‌تر از اپل و جایگاه هفتم قرار داده است. برای این که دید بهتری نسبت به عملکردی که این شرکت داشته به دست آورید٬ در نظر بگیرید که درآمد این شرکت ۵۶ درصد بیشتر از کل درآمد شرکت نینتندو است که در جایگاه دهم قرار گرفته است. عنوان پرچمدار این شرکت یعنی بازی محبوب کندی کراش دو سوم از کل درآمد این شرکت را تأمین می‌کند که این میزان به تنهایی بیشتر از کل درآمدی است که از فروش کل عنوان‌های نینتندو نصیب این شرکت شده است. البته فروش بالای نینتندو در ماه چهارم شانسی را برای این شرکت برای بالا آمدن به وجود می‌آورد. اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که در کل سال ۲۰۱۴ همچنان پیشتازی King نسبت به نینتندو را شاهد باشیم.

لیست ۱۵ شرکت برتر در این گزارش را می‌توانید در زیر ببینید:

newzoo-game-revenue

البته در این بین چندین نکته‌ی شایان توجه وجود دارد. Newzoo ذکر کرده است که این اطلاعات بر اساس برآوردها و فرضیه‌های این شرکت است و ممکن است به طور دقیق منطبق بر واقعیات نباشد. این شرکت همچنین اشاره کرده است که در این لیست درآمد حاصل از فروش سخت‌افزار توسط شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است و درآمد تمامی شرکت‌ها نیز با واحد ارزی دلار به دست نیامده است.

با این وجود حتی اگر اطلاعات پرت باشند نیز منطقی نیست که پرتی به میزان ۵۰ درصد را داشته باشیم. بنابراین چنین ادعایی که بازی کندی کراش که در لیست عنوان‌های در حال رشد اپ استور در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است درآمدی بیشتر از کل درآمد حاصل از فروش بازی‌های تولیدی نینتندو داشته است ادعای چندان بیخودی نیست.

نینتندو به کلی از این مسأله غافل نیست و گفته است که در آینده توجه ویژه‌ای به حوزه‌ی موبایل خواهد داشت٬ اما کماکان این مسأله تحت تأثیر سیاست‌های ذکرشده‌ی این شرکت انجام خواهد گرفت و منظور از توجه ویژه ساخت بازی نیست. برای مثال ماه گذشته این شرکت اعلام کرد که به کار بر روی نخستین اپلیکیشن خود برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها که کلاینتی برای سرویس Mario Kart TV است می‌باشد.