Munster: اپل برای خرید Tidal باید 500 میلیون دلار بپردازد

هفته‌ی گذشته در یک گزارش در روزنامه وال استریت ژورنال به این مسئله اشاره شد که اپل در حال مذاکره برای ovdn سرویس استریم موزیک Tidal است. Gene Munster یکی از تحلیلگران Piper Jaffray، باور دارد که اپل باید حدود 500 میلیون دلار برای خرید Tidal هزینه کند. از لحاظ قیمت، Jay Z در سال 2015 مبلغ 56 میلیون دلار را براید خرید Tidal هزینه کرد و حالا قیمت گذاری تحلیلگران حدود 9 برابر این رقم است. این هنرمند یک تاجر هوشیار نیز است و این معامله می‌تواند به شهرت او بیافزاید.

بدیهی است که اپل می‌خواهد هنرمندان بیشتری را به اپل موزیک اضافه کند و خرید Tidal می‌تواند در این راه گامی مهم باشد. Tidal  در حال حاضر حدود 4.2 میلیون مشترک دارد و این مشترکین می‌توانند به 15 میلیون مشترک فعلی اپل موزیک اضافه شوند. اپل سخت به دنبال جایگاه Spotify است که در حال حاضر 30 میلیون مشترک دارد. (این سرویس 70 میلیون مشترک دیگر نیز دارد که با تبلیغات از این سرویس استفاده می‌کنند.)

اپل 3 میلیارد دلار برای Beats Audio در سال 2014 پرداخت که بزرگترین خرید اپل محسوب می‌شود. علاوه بر هدفون‌های موفق Beats، اپل Beats Music، سایت استریم موزیک، که تنها 111 هزار متشرک داشت را نیز تصاحب کرد. اگر اپل Tidal را بخرد، می‌تواند دو تن از موفق‌ترین خوانندگان هیپ هاپ را در کنار هم داشته باشد، یکی از سواحل غربی رپ و دیگری از سواحل شرقی. Dr. Dre زمانی که اپل Beats را خریداری کرد به این کمپانی پیوست.

اپل موزیک در حال حاضر به مشترکان جدید 3 ماه به صورت رایگان سرویس می‌دهد، پس از این سه ماه باید برای هر ماه کاربران 9.99 دلار (4.99 دلار برای دانش آموزان) پرداخت کنند. برای اکانت خانوادگی که تا 6 نفر می‌توانند از آن استفاده نمایند نیز 14.99 دلار به ازای هر ماه باید پرداخت شود. Tidal برای استریم موزیک با کیفیت بالا در ماه 20 دلار، و با کیفیت معمولی 10 دلار دریافت می‌کند.

منبع: Barron’s