انتشار UDID هفتصد هزار کاربر نصب‌کننده‌ی توییک کرک‌شده

چند روزی است که لیستی بلند بالا حاوی UDID هفتصد هزار کاربری که از طریق سورس‌های ارائه‌دهنده‌ی توییک‌های کرک‌شده اقدام به نصب توییک کرده‌اند در فضای وب منتشر شده است. این لیست ظاهراً چند ماه پیش گردآوری شده است. از طریق این لینک می‌توانید به فایل متنی حاوی این UDIDها دسترسی پیدا کنید. عوامل پشت این اقدام یک اکانت توییتر به این آدرس نیز ساخته‌اند که در آن به طور خودکار هر ده دقیقه یکی از UDIDهای منتشرشده توییت می‌شود، تا به نحوی دزدان دریایی دنیای توییک را آشکار کنند. در توضیحات اکانت توییتر مذکور آمده که توییت‌کردن این UDIDها با روند فعلی تا سال ۲۰۳۰ به طول خواهد انجامید.

جز این که هدف این کار شرمنده‌کردن کسانی است که اقدام به نصب‌کردن توییک‌های کرک‌شده کرده‌اند، تهدید خاصی وجود ندارد که دستگاه‌های موجود در این لیست را تهدید کند. اگر چه سریال UDID هر آی‌دیوایس به طور یکتا متعلق به خود آن دستگاه است، اما از طریق آن نمی‌توان هیچ اطلاعات شخصی‌ای از دارنده‌ی دستگاه به دست آورد.

در اکتبر سال ۲۰۱۲ نیز گروهی از هکرها یک میلیون UDID را در فضای وب منتشر کردند که در آن مقطع موجب بالاگرفتن بحث‌های بسیاری شد. در آن زمان اپل به سرعت به این موضوع واکنش نشان داد. در قدم نخست استفاده از UDID توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را ممنوع کرد و به جای آن سیستم جدیدی مبتنی بر Advertising Identifier را به راه انداخت. این سیستم جدید با عرضه‌ی آی‌اواس ۶ مورد استفاده‌ی توسعه‌دهندگان قرار گرفت.

این چندمین بار است که خبر مشکلاتی که استفاده از سورس‌های غیرمعتبر ارائه‌دهنده‌ی توییک‌های کرک‌شده را می‌خواهیم. اگرچه در این مورد خطر موضوع شاید کمتر باشد، اما در نظر داشته باشید که این اطلاعات همگی متعلق به شما هستند و لورفتن جزئیشان نیز مورد قبول نیست. در موارد حادتر نیز دچارشدن به بدافزارها و تروجان‌های مختلفی را به یاد بیاورید که بارها در موردشان در اپ اپس صحبت کرده‌ایم.

کاربران به هنگام قرارگیری در دوراهی نصب توییک‌های اورجینال و کرک‌شده، به دنبال یافتن پاسخی برای این سوالند که به چه دلیل باید سراغ خرید بروند وقتی نسخه‌ی کرک‌شده حی و حاضر و رایگان در برابرشان قرار دارد. شاید این دسته از خبرها بتواند برای این دسته از کاربران راهنمای خوبی باشد.