آموزش تغییر چیدمان و حذف آیکون‌های منوبار مک

منوبار اصطلاحاً به نواری گفته می‌شود که آن را چسبیده به بالای صفحه نمایش سیستم عامل OS X می‌بینید. در سمت چپ این نوار، منوی‌های مربوط به هر اپلیکیشنی که در حال استفاده است قرار می‌گیرد و در سمت راست آن آیکون‌های مختلفی با کارکردهای گوناگون. این آیکون‌ها می‌توانند آیکون نمایش میزان باطری باقی‌مانده، وضعیت اتصال وای‌فای، ساعت دستگاه و یا آیکون‌های مربوط به اپلیکیشن‌های شخص ثالث باشد.

 

اکثر بخش‌ها و اپلیکیشن‌هایی که آیکونی به منوبار اضافه می‌کنند، در بخش تنظیمات خود گزینه‌ای نیز برای مخفی‌کردن این آیکون دارند. برای مثال در تصویر ملاحظه می‌کنید که با رفتن به بخش Sound در System Preferences می‌توانید مشخص کنید که آیکون تنظیم میزان حجم خروجی دستگاه در منوبار نشان داده شود یا نه.

 

 Show-volume-in-menu-bar-1024x705

 

از این اگر قصد حذف یکی از آیکون‌های سمت راست منوبار را داشته باشید کافیست به بخش تنظیمات آن واحد رفته و دنبال گزینه‌ای شبیه به گزینه‌ی نشان‌داده‌شده در تصویر فوق بگردید. هر چند کمتر اپلیکیشنی است که چنین گزینه‌ای را از کاربر دریغ کند، ولی نمی‌توان احتمال این که شاید در اپلیکیشنی خبر از این گزینه نباشد را صفر دانست. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید و یا قصد حذف آیکون از منوبار به شیوه‌ی سریع‌تری را داشتید، کافی است دکمه‌ی command را بر روی کیبورد مکتان نگه دارید، بر روی آیکون مربوطه در منوبار کلیک کنید، آن را بکشید و در فضای خارج از منو بار رها کنید. با این کار منوبار از آیکون مربوطه خالی می‌شود.

 

اگر چه همانطور که گفتیم امکان حذف‌کردن آیکون از طریق بخش تنظیمات اپلیکیشن‌ها ممکن است، اما امکان جابجایی محل قرارگیری آیکون‌ها امکانی نیست که در بخش تنظیمات هیچ اپلیکیشنی پیدا کنید. علت این است که مدیریت این کار را خود سیستم عامل به عهده دارد و باید از طریق خود سیستم عامل نسبت به انجام چنین تغییری اقدام کنید. شیوه‌ی انجام این کار نیز تا حدودی شبیه به روش میان‌بری است که برای حذف آیکون شرح دادیم. کافی است کلید command را نگه دارید، آیکون مربوطه را بکشید و در محل دلخواهتان در منوبار رهایش کنید.

 

این که بتوان آیکون منوبار یک اپلیکیشن را به این شیوه جابجا کرد موضوعی است که به پشتیبانی آن اپلیکیشن از این قابلیت برمی‌گردد. یعنی بعید نیست که با وجود نگه‌داشتن کلید command باز هم آیکون اپلیکیشنی تکان نخورد. در صورتی که بخواهید بر چنین محدودیتی نیز فایق آیید می‌توانید از نرم‌افزارهای شخص ثالثی نظیر Bartender استفاده کنید.