گوریلا گلس در برابر یاقوت کبود. کدام یک بادوام‌تر است؟

متخصصین بخش تعمیرات شرکت uBreakiFix به تازگی چندین تست از قبیل تست مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر خراش و همچنین سنجش قدرت را بر روی یک پنل یاقوت کبود انجام داده‌اند تا نتیجه‌گیری کنند که آیا یاقوت کبود برای به کار رفتن بر روی صفحه نمایش گوشی‌ها مناسب است یا نه. این متخصصین برای انجام آزمایش مقاومت در برابر خراش از یک مته‌ی کاربید تنگستنی، برای سنجش مقاومت در برابر ضربه از تست سقوط و برای سنجش قدرت از یک روش خم‌کردن از چهار نقطه استفاده کرده‌اند. نظیر این آزمایش‌ها بر روی پنل گوریلا گلس نیز انجام گرفته است.

نتیجه‌ی حاصل از این تست‌ها مقاومت بیشتر یاقوت کبود در برابر خراش و قدرت ۲۵ درصد بیشتر آن نسبت به گوریلا گلس بوده است. اما یاقوت کبود در برابر ضربه به نسبت گوریلا گلس حساس‌تر است و خود را شکننده‌تر نشان می‌دهد. شکنندگی این پنل چنان است که به هنگام انجام تست سقوط از ارتفاع ۹۱ سانتی‌متری در همان بار نخست خرد می‌شود. به همین جهت متخصصین تست نتیجه‌گیری کرده‌اند که یاقوت کبود در برابر گوریلا گلس برتری خاصی به همراه ندارد و برتری این پنل در زمینه‌ی قدرت و مقاومت در برابر خراش نیز بخاطر مقاومت پایین آن در برابر ضربه کمرنگ می‌شود. شرکت‌هایی که از این ماده برای پوشش صفحه نمایش دستگاه استفاده می‌کنند ممکن است مجبور به روی‌آوردن به روش‌های مازادی برای افزایش مقاومت آن در برابر ضربه شوند.

اپل در همکاری با GT Advanced Technologies قصد دارد که از یاقوت کبود در نسل آینده‌ی دستگاه‌های خود استفاده کند. جزئیات این که اپل به چه نحوی از این ماده استفاده خواهد کرد نامشخص است، اما طبق آن چه در شایعات تا کنون شنیده‌ایم می‌توان گفت این ماده نقش پوشش صفحه نمایش دستگاه در مدل‌های بعدی آیفون و احتمالاً گجت پوشیدنی آی‌واچ را خواهد داشت.