کاهش 25 درصدی فروش آخرین نسل آیفون نسبت به سال گذشته

بار دیگر شرکت تحقیقاتی GfK سرمایه گذاران اپل را با گزارش خود ترسانده است. با بررسی کانال‌های فروش، GfK به این نتیجه رسیده است که اولین آخر هفته پس از عرضه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس آنگونه که در ابتدا تصور می‌شود، نبوده است. در واقع این شرکت تحلیلی آلمانی به این نتیجه رسیده است که فروش، 25 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

این اولین بار نیست که GfK گزارش‌های این چنینی در رابطه با اپل داده است. سال گذشته نیز با بررسی مشابه اعلام کرد که فروش آیفون 6s و آیفون 6s پلاس آن گونه که تیم کوک گفته، خوب نبوده است.

در کاهش قیمت سهام اپل گزارش دیجی تایمز نیز نقش داشته است که در آن ذکر شده 20 درصد سفارش تراشه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در سه ماهه اول کاهش داشته است. طبق گزارش، اپل از تامین کننده‌های تراشه خود خواسته است که سفارش قطعه برای 50 میلیون آیفون در سه ماهه سوم 2016 را به 45 میلیون در سه ماهه چهارم کاهش دهند. برای سه ماهه اول سال 2017 نیز باز هم سفارشات کاهش داشته است و گفته می‌شود اپل برای ساخت 35 تا 37 میلیون آیفون تراشه خواسته است.

اپل برای کل سال 2016 به تامین کنندگان، قطعه برای 100 میلیون آیفون 7 و آیفون 7 پلاس سفارش داده است؛ که در واقع بالاتر از 80 تا 85 میلیونی است که تامین کنندگان برآورد کرده بودند. سهام اپل در روز جمعه 1.7 درصد افت داشت و در پایان هفته به 112.71 دلار رسید.

منابع: ZeroHedge, Digitimes