کالبدشکافی آیپد ایر ۲ توسط iFixit؛ تأیید ظرفیت باطری کمتر و رم ۲ گیگابایتی

حال که دیگر به تدریج دو تبلت آیپد ایر ۲ و آیپد مینی ۳ به دست کاربران می‌رسد، شرکت‌های مختلف نیز فرصت می‌یابند که بررسی‌های خود را انجام داده و نتایج را برای اطلاع کاربران منتشر کنند. یکی از جالب‌ترین روندها را سال‌هاست که وبسایت iFixit پیش گرفته است. مهندسین این شرکت پس از عرضه‌ی گجت‌های جدید دست به آچار می‌شوند و با به بیرون ریختن دل و روده‌ی این دستگاه‌ها (البته به شیوه‌ای بسیار استاندارد) مشخصات فنی دقیق این دستگاه و قطعات داخلی آن را به دست می‌آورند.

آیپد ایر ۲ نیز از این قافله مستثنی نیست و در همین روزهای نخست پس از عرضه مورد بررسی و ارزیابی این وبسایت قرار گرفته است. نتایج در کل غافلگیرکننده نیستند، اما موارد جالب نیز در بین آن‌ها کم نیست و لازم است که به آن‌ها پرداخته شود.

نخستین نکته‌ای که در این بررسی آشکار شده است ظرفیت باطری تبلت آیپد ایر ۲ است. برخلاف آیپد ایر نسل اول که باطری‌ای با ظرفیت ۸۸۲۷ میلی‌آمپر ساعت داشت، جدیدترین ساخته‌ی اپل در رده‌ی تبلت‌ها مجهز به باطری ۷۳۴۰ میلی‌آمپر ساعتی است. البته نمی‌توان به سادگی و با مقایسه‌ی ظرفیت باطری‌ها در مورد عمر آن‌ها نیز قضاوت کرد. پردازنده‌ها به کل متفاوتند و این پارامتر کم دخیل نیست. اپل مدعی است که این تبلت می‌تواند تا ۱۰ ساعت باطری نگه دارد و برای استفاده‌ی کامل در طول یک روز جوابگو باشد. اما برخی گزارش‌های منتشرشده حاکی از کمتر بودن عمر باطری از این میزان در عمل هستند. البته نباید کوچکتر بودن باطری آیپد ایر ۲ برایتان تعجب‌برانگیز باشد. کمترشدن ضخامت این تبلت موضوع را کاملاً توجیه می‌کند.

image-iPad-Air-2-teardown

مطابق انتظار در جایگاه پردازنده چیپ بسیار قدرتمند A8X را می‌بینیم. جالب این که سرانجام ادعاهای اخیر مبنی بر وجود رم ۲ گیگابابتی بر روی این تبلت نیز از سوی iFixit تأیید شده است. گفته می‌شود دو رم یک گیگابایتی Elpida F8164A3MD در دو طرف پردازنده‌ی A8X تعبیه شده است که در مجموع میزان رم وسیله را به ۲ گیگابایت می‌رسانند. مطابق استاندارد شرکت Elpida در نامگذاری چیپ‌ها، قرارگرفتن عدد 8 در جایگاه کاراکتر دوم نشان‌دهنده‌ی یک گیگابایتی بودن آن رم است. در چیپ‌های ۲ گیگابایتی این شرکت در همین جایگاه از حرف A استفاده می‌شود.

logicboardipadair2-800x263

کابل متصل‌کننده‌ی سنسور تاچ آی‌دی به بورد اصلی در آیپد ایر ۲ بسیار مشابه همان کابلی است که در آیفون‌های جدید به کار رفته است. این سنسور تولید شرکت NXP Semiconductors است. دوربین دستگاه نیز تا حد زیادی مشابه همان دوربین به کار رفته بر روی آیفون ۶ و ۶ پلاس است،‌ اما نمی‌توان گفت که دقیقاً یکی هستند. نکته‌ی جالب دیگر این که آیپد ایر ۲ مجهز به دو سنسور تشخیص نور محیط است که یکی در همان محل همیشگی و دیگر در محل جک هدفون قرار گرفته است. هدف این کار را می‌توان افزایش دقت در تشخیص دانست.