حذف برنامه نیویورک تایمز به درخواست دولت چین

در ماه گذشته مقامات چینی خواستار حذف برنامه نیویورک تایمز از فروشگاه نرم افزاری اپل شدند. اپل با این درخواست در 23 دسامبر موافقت کرد. در کشور چین قوانین سانسور زیادی وجود دارد و سیاست کلی این است که شهروندان از تمامی اخبار و حوادث خارج از کشور مطلع نشوند. این مقررات باعث فیلتر شدن توییتر، فیسبوک و جی‌میل شده است.

در این اتفاق دلایل سیاسی نقش دارند. برنامه‌هایی همانند وال استریت ژورنال و فایننشال تایمز هنوز هم در دسترس هستند. اولین تلاش‌های چین برای توقف سرویس دهی نیویورک تایمز به سال 2012 و سایت این خبر گذاری بازمی‌گردد، که مقاله‌ای را در باره ون جیابائو، نخست وزیر کشور و خانواده‌اش نوشت.

سخنگوی اپل در این رابطه گفته است که ما مطلع شدیم برنامه نیویورک تایمز مقررات چین را نقض کرده است. در نتیجه این برنامه از اپ استور چین پاک شد. زمانی که قوانین توسط برنامه نیویورک تایمز در نظر گرفته شود، بار دیگر این برنامه برای دانلود قرار داده می‌شود.

در اکتبر سال 2015 نیز برنامه اخبار خود اپل در چین از دسترس خارج شد و این کمپانی علاقه‌ای به سانسور در برنامه خود نداشت. برنامه‌ای که اخبار روز را در اختیار کاربران iOS قرار می‌دهد.

منبع: نیویورک تایمز