پیروزی دونالد ترامپ منجر به تولید آیفون در خاک آمریکا می‌شود؟

دونالد ترامپ قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مواضع منفی در قبال اپل داشت. او از مخالفت اپل برای باز کردن قفل آیفون تروریست حمله سن برناردینو بسیار انتقاد کرد و در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود که اپل باید کامپیوترهای لعنتی خود را اینجا بسازد. ترامپ به خاطر آیفون فاروق، تروریست حمله سن برناردینو، اپل را تحریم کرد و گفته بود که محصولاتی که خارج از خاک آمریکا تولید و مونتاژ شوند باید 35 درصد مالیات بابت آنها پرداخت شود.

به تازگی طبق اطلاعات منتشر شده  Nikkei Asian Review که از سوی یک منبع ناشناس مطرح شده است، اپل در حال بررسی امکان تولید آیفون در ایالات متحده آمریکا است. اپل با Foxconn و Pegatron، دو تولید کننده‌ای که برای ساخت گوشی هوشمند و تبلت قرارداد دارد، صحبت کرده است. گفته می‌شود که اپل از ژوئن ایده این کار را داشته است. یعنی 5 ماه بعد از اینکه ترامپ موضع منفی در قبال تولید محصولات اپل در خارج از آمریکا گرفت و 5 ماه قبل از اینکه به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شود. اما شرایط تغییر کرده است و فردی که در گذشته تنها از تریبون می‌توانست اپل را تهدید کند و نهایت حرکتش استفاده نکردن از محصولات اپل بود، امروز اختیارات و قدرت بسیاری برای اجرا کردن افکارش دارد.

به گفته منبع، فاکسکان با اپل برای انتقال به خاک ایالات متحده آمریکا موافقت کرده است. اما از سوی دیگر، Pegatron، به خاطر افزایش هزینه موافقت نکرده است.

این منبع در ادامه گفته است که انتقال تولید آیفون به آمریکا، هزینه‌ها را دوبرابر می‌کند. یکی از مشکلاتی که پیش روی اپل می‌باشد، این است که نمی‌تواند تمامی محصولات را در خاک ایالات متحده آمریکا تولید کرد و در ادامه گزارش ذکر شده است که طبق زنجیره تامین در تایوان، ترامپ اپل را مجبور میکند که درصد معینی از محصولاتش را در آمریکا بسازد.