پشتیبانی اندروید از زبان برنامه نویسی اپل (Swift)؟!

در حالی که بسیاری از مردم فکر می‌کردند اپل به یک اکوسیستم بسته باور دارد، دو سال پیش این کمپانی یک زبان برنامه نویسی (Swift) را معرفی کرد که سال گذشته آن را به صورت متن باز درآورد. این زبان برنامه نویسی مورد توجه بسیاری قرار گرفت، حال گزارشات خبر از مذاکرات بزرگ گوگل برای انتخاب این زبان برنامه نویسی به عنوان زبان سطح اول اندروید می‌دهند.

در حال حاضر جاوا، تنها زبان برنامه نویسی سطح اول اندروید است، و گزارشات حاکی از آن است که گوگل حداقل در ابتدای کار به دنبال جایگزینی کامل جاوا نیست. این نظریه بر اساس دعاویی قضایی پی در پی اوراکل برای استفاده گوگل از جاوا است، که امکان بررسی گزینه‌های دیگر برای گوگل را به وجود می‌آورد. Swift بسیار سریع و متن باز است که گوگل می‌تواند بدون هیچ مشکلی از آن استفاده نماید. همچنین استفاده از Swift می‌تواند روند عرضه برخی از برنامه‌ها که زودتر از اندروید برای iOS منتشر می‌شود را قطع کند.

طبق گزارشات، نمایندگان گوگل، فیسبوک و Uber در انتهای سال گذشته در لندن با یکدیگر ملاقات داشته و به بحث و گفتگو در رابطه با انتخاب Swift پرداختند. فیسبوک و Uber قصد توجه بیشتر به این زبان برای بهره برداری را دارند و گوگل به پشتیبانی اندروید از آن فکر می‌کند.

البته اگر گوگل بخواهد این کار را انجام دهد، یک روند طولانی مدت خواهد بود چون نیاز به بازنویسی بسیاری از کدهای اندروید و API ها (رابط برنامه نویسی) دارد. پس این تغییر فعلاً در بحث‌ها وجود دارد و به زودی شاعد عملی شدن آن نخواهیم بود.