پتنت جدید اپل برای تکنولوژی‌ای که امکانات آیفون را در زمان رانندگی غیرفعال می‌کند

روز گذشته اپل پتنتی را در سازمان Patent and Trademark آمریکا به ثبت رساند که از تکنولوژی‌ای صحبت می‌کند که تعدادی از قابلیت‌های گوشی تلفن همراه کاربر را در هنگام رانندگی غیرفعال می‌کند. این پتنت چندین مکانیزم مختلف را شرح می‌دهد که عملکردهایی نظیر پیام‌رسانی و اس‌ام‌اس را برای جلوگیری از حواس‌پرتی در حین رانندگی غیرفعال می‌کنند.

پتنت شماره‌ی ۸۷۰۶۱۴۳ از دو روش اصلی برای مسدودکردن قابلیت‌های مشخصی از آیفون صحبت می‌کند. روش اول برای عمل به هیچ ورودی‌ای از خودرو نیاز ندارد و در آن از شتاب‌سنج خود گوشی و سایر سنسورهای تعبیه‌شده در آن برای تشخیص این که کاربر در حال رانندگی است یا نه استفاده می‌شود. در روش دوم اطلاعات ورودی به طور مستقیم از خودرو گرفته می‌شود و طی آن سیگنالی از طرف خودرو به گوشی ارسال می‌شود که امکان نوشتن پیام متنی و انجام سایر فعالیت‌ها را از کاربر در زمانی که پشت فرمان است سلب می‌کند.

20140423-225933.jpg

این تکنولوژی اجازه‌نامه‌ای به همراه خواهد داشت که به گوشی‌ای که در دستگاه مسافران است همچنان اجازه‌ی کار کردن را بدهد. این ویژگی از ورودی‌های بصری و اطلاعات سنسورها استفاده خواهد کرد تا تشخیص دهد آیا فرد در محل راننده قرار دارد یا در محل مسافر. همانند تمامی پتنت‌ها در حال حاضر این احتمال که پتنت مطرح‌شده در گوشی‌های آینده تعبیه شود یا نشود به یک اندازه است

تلاش‌های اپل در زمینه تکنولوژی‌های داخل خودرو در حال حاضر بیشتر بر روی سرویس CarPlay که امکان دستیابی به اپلیکیشن نقشه، تماس‌ها، مسیج‌ها و موزیک را از طریق فرامین صوتی ممکن می‌کند متمرکز است. تکنولوژی CarPlay اپل ابتدا توسط کارخانه‌های فراری، مرسدس بنز و ولو بر روی مدل‌هایی از خودروهایشان تعبیه خواهد شد و در ادامه‌ی سال نیز امکان استفاده از آن بر روی سایر خودروها توسط ابزارهایی از شرکت Pioneer و وسیله‌ای به نام Alpine فراهم خواهد شد.