پایان کار iAd در 30 ژوئن

انگار همین دیروز بود که شبکه تبلیغات تعاملی iAd برای کاربران iOS معرفی شد. حال پس از شش سال این شبکه به کار خود پایان می‌دهد. در وب سایت توسعه دهندگان اپل اطلاع رسانی شده که تبلیغات های فعلی تا 30 ژوئن به کسب درآمدشان ادامه خواهد داشت ولی پس از آن این کار پایان می‌یابد.

با توجه به آمار منتشر شده از سوی eMarketer، اپل در سال گذشته 5.1 درصد از تبلیغات‌های ایالات متحده را نمایش داده است. که کمی بیشتر از سهم 5 درصدی iAd در سال 2014 بوده است. این در حالی است که iAd در جایگاه چهارم کسب درآمد قرار دارد و در این زمینه فیسبوک با سهمی 37.9 درصدی پیشتاز است.

ظاهراً اپل تیم فروش iAd را مرخص کرده است و با توجه به گزارش منتشر شده در جمعه، یک پلتفرم خودکار جایگزین این سرویس می‌شود و ناشران می‌توانند تمامی سود این تبلیغات‌ها را برای خود کسب کنند. یک منبع تبلیغاتی اعلام کرده است که ناشران می‌توانند با مشتریان خود به صورت مستقیم صحبت کنند و دیگر اپل به عنوان واسط در این بین نقش آفرینی نخواهد کرد.

در حال حاضر اپل موضعی در این باره از خود بروز نداده است، یکی از نزدیکان اپل گفته است که: من متعجب هستم که چرا اپل چنین کاری را زودتر انجام نداده است! در سال 2014 مدیر عامل اپل، آقای تیم کوک اذعان داشت که iAd بخش بسیار کوچکی از درآمدهای اپل را شامل می‌شود.

اپل موارد مهمتری برای درآمدزایی به غیر از محصولات دارد که بر روی آن تمرکز کند. در میان آن‌ها می‌توان به سرویس پرداخت با موبایل به نام Apple Pay اشاره کرد که دارای پتانسیل درآمد زایی بسیاری است.

iAd