توقف پشتیبانی سخت افزاری؛ پایان راه آیفون 4

هر چه که تلفن‌های هوشمند و فناوری‌های جدیدتری عرضه می‌شود، پشتیبانی از دستگاه‌های قدیمی‌تر برای تولید کنندگان سخت می‌گردد. قطعات سخت افزاری قدیمی همیشه موجود نیستند و تولید آن‌ها به مرور زمان گران‌تر می‌شود. به همین دلایل تولیدکنندگان پس از مدتی پشتیبانی و تعمیرات آن‌ها را متوقف می‌کنند. کمپانی اپل همیشه از نظر پشتیبانی از محصولات خود خوب عمل می‌کند و توقف پشتیبانی سخت افزاری پس از 5 سال اتفاق می‌افتد. آیفون 7 و آیفون 7 پلاس به زودی معرفی می‌شوند و از سوی دیگر آیفون 4 ششمین سالی است که در بازار حضور دارد؛ آیفون سال 2010 بیش از یک هفته دیگر به جمع منسوخ شدگان می‌پیوندد.

اگر از کاربران قدیمی اپل باشید احتمالا عرضه آیفون 4 را به خاطر دارید که با مسائل آنتن دهی همراه بود. مشخص شد که اگر دستگاه به نحوی خاص در دست گرفته شود از لحاظ آنتن دهی به مشکل می‌خورد. یک کاربر ناراضی از این مشکل به استیو جابز، مدیر عامل آن زمان اپل، ایمیل زد که با لمس قسمت بیرونی فلزی آیفون، آنتن دهی به مشکل می‌خورد. استیو جابز نیز پاسخ جالبی را به این کاربر شاکی داد و به یکی از معروف‌ترین نقل قول‌های اون بدل شد. استیو به این کاربر شاکی پاسخ داد که از گرفتن دستگاه در این حالت خودداری کنید!

با وجود این مسائل، آیفون 4 یک موفقیت بزرگ برای اپل محسوب می‌شود و نقطه عطفی در زبان طراحی بود. حتی آیفون SE که تنها چند ماه از عرضه آن می‌گذرد، بسیاری از صفات زیبایی خود را از طراحی کلاسیک غیر قابل انکار آیفون 4 گرفته است.

از 13 سپتامبر آیفون 4 دوست داشتنی منسوخ محسوب می‌شود و اپل و تعمیرگاه‌های تایید شده این کمپانی، سرویس دهی برای این دستگاه نخواهند داشت. اما این پشتیبانی طبق قانون دو سال دیگر در کالیفرنیا ادامه دارد ولی دیگر خبری از پشتیبانی آیفون 4 در سایر نقاط دنیا نیست.

من هنوز هم آیفون 4 خودم را نگه داشتم و حتی یک خش کوچک هم رویش نیفتاده! آیا شما هم این محصول دوست داشتنی اپل را دارید؟