ویژگی های آیفون جدید اپل …! + معرفی سیستمی انقلابی در آیفون

بالاخره زمان نشان دادن کارتمان هست!
اگر شما کیس آیفون جدید را باز کنید تغییرات بارزی را نسبت به آیفون4 فعلی خواهید دید. آیفون جدید -مانند آیپد – از پردازنده دو هسته ای A5 دارد
برای پرفورمنس سریعتر استفاده میکند. به طور ویژه ای گرافیک بهتر شده است و شما امکان تجربه لذت بخش تری از بازیها را دارید.
اما اپل در همینجا متوقف نشده ! بر خلاف آیپد2 ، آیفون جدید طبق گزارش منبعی نزدیک به یکی از تولدکنندگان قطعات آیفون به نام SOC مجهز به رم 1GB هست ،اما معنی این رم قویتر چیست ؟ قطعا علاوه بر وبگردی بهتر ، شما میتوانید از اجرای نرم افزارها در بک گراند آیفونتان بیشتر لذت ببرید و این بدان معنی است که سیستم عامل جدید اپل در آیفون نسل پنجم بسیار روان اجرا خواهد شد .
همچنین آیفون جدید دارای سیستم دوربین پیشرفته تری هم هست، در رابطه با سخت افزار این دوربین بایستی گفت که دوربینی با سنسور 8 مگاپیکسلی که عکسهایی با رزولین بسیار بالا و باورنکردنی و لبته بدون نقص برای شما به ارمغان می آورد خواهید داشت .حتی در موقعیت های عکاسی با نور محیطی کم میتوانید از نور پس زمینه دوربین بهره ببرید ،در برخی از SDK های سیستم عامل آیفون که به تازگی بررسی شده اند میتوان امکان عکاسی پانوراما را هم یافت! ظاهرا دوربین جلویی آیفون هم از این ویژگی ها بی بهره نیست.
آیفون جدید اپل از چیپ های Qualcomm Gobi استفاده میکند که به این گوشی پیشرفته امکان استفاده از هر دو شبکه GSM و CDMA را میدهد.
هنوز نمیتوان شایعات مربوط به اینکه اپل در آیفون جدید خود از سیستم سیم کارت مجازی استفاده میکند یا هنوز مجهز به چیپ NFC است را رد یا تائید کرد ،هر چند که شاید تغییرات گسترده سخت افزاری آیفون جدید هیجان انگیز باشند اما نمیتوان مهمترین نکته را در آیفون جدید نادیده گرفت ، در واقع داریم از نرم افزاری به نام Assistantصحبت میکنیم ، این نرم افزار در واقع مربوط به سیستم ناوبری صوتی است ، همانطور که میدانید در آیفون 3 جی اس و 4 سیستم صوتی استفاده شد ولی صرفا جنبه سرگرمی داشت ، اما به لطف سی پی یو قدرتمند A5 و رم بیشتر آیفون جدید اینبار سیستم فرمانگیری صوتی آیفون اپل را بسیار قدرتمند و کاملا متفاوت خواهید یافت !

 

اما سوالی که پیش میاید اینست که Assistant چگونه کار میکند؟
برای اکتیو کردنش ، فرد استفاده کننده دکمه home آیفون را برای 2 ثانیه نگه میدارد (این سیستم بسیار سریعتر از Voice Control اجرا میشود ودلیل آنهم چیزی جز پردازنده قویتر نیست ! ) وپس از آن شما یک اینترفیس میکروفون را با انیمیشنی زیرکانه در روبرویتان خواهید داشت .اما این گزینه جدیدکل صفحه نمایش شما را نمی پوشاند! تنها یک دكمه چهارم دارید که باعملکردی شبیه نرم افزار مولتی تسکینگ آیفون در دسترسی شما قرار میگیرد ، این ویژگی جدید برای برقراری ارتباط صوتی با آیفون حتی در صفحه قفل دستگاه یا اصطلاحات LockScreen هم قابل استفاده هست، البته ذکر این نکته لازم هست که این نرم افزار واحد مرحله نهایی نشده و امکان تغییر در شیوه عملکرد یا استفاده از آن وجود دارد

از آنجایی که تنها چند دستور برای فراخوانی مستقیم و استفاده از Voice Control وجود دارد ، اپل گزینه اسلاید کردن “کشیدن با انگشت ” را احتمالا برای استفاده در نظر خواهد گرفت
ظاهرا امکانات Assistant بی پایان خواهند بود ! حتی اپل گزینه “info” را برای دادن اطلاعات در باره این ویژگی جدید به صورت یک دکمه کوچک نرم افزاری در آن گنجانده که میتوانید رایج ترین دستورات صوتی را برای استفاده خود از Asistant در گزینه info ببینید، در این قسمت شما نه تنها دستورات صوتی را به حالت تایپ شده میبینید ، بلکه نمونه هایی از آنها را در بکار بردنشان در عبارات خواهید یافت ! ظاهرا اپل علاقه دارد که این ویژگی جدید در آیفون پیشرفته اش بیشتر حالت بصری داشته باشد ، در اینترفس و رابط کاربری نرم افزار Asistant ( در کنار دکمه کوچک مثالهای آموزشی این نرم افزار )، آیکون نقره ای رنگ میکروفون را با مشعلی با شعله های بنفش رنگ خواهیم داشت . این شعله ! اشاره دارد که آیفون شما در حال دریافت دستورات صوتی شماست ..
به گفته افرادی که با ویژگی های یافته شده در SDK و مربوط به نرم افزار Asistant آشنا هستند، این برنامه امکانات بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت، برای مثال شما میگویید قرار ملاقاتی با فلان شخص را برایم تعیین کن و آیفون این قرار ملاقات را در تقویم ثبت میکند ! همچنین این برنامه با نرم افزار Reminder که برای یادداشت و یادآوری کارهای روزمره هست تعامل بسیار خوبی داشته ، تصور کنید میگویید: یادم بنداز که که از بازار شیر بخرم! ” (البته فعلا به انگلیسی ! ) ، حتی میتوانید برای نرم افزار maps آیفون هم از Asistant استفاده کنید ، مثلا میگویید : “چطور میتوانم به کمپ اپل برسم! ” و عملا آیفون اتوماتیک وارد نقشه شده و به شما مسیر را نشان میدهد !!! عملا Asistant ابط کاربری فوق العاده ای را با چیپ GPS و موقعیت و جهت یابی برقرار نموده است.

ویژگی جالب دیگری که Assistant برای شما به ارمغان خواهد آورد امکان نوشتن (بخوانید خواندن ! ) SMS و همجنین استفاده از iMessage تنها با استفاده از صوت شماست.
کافیست هر چه که میخواهید بگویید تا تایپ همچنین فرستاده شود ! (بایستی روی تلفظ کلمات دقت کنید ! )
تصور کنید این ویژگی میتواند چه کمک بزرگی به افراد ناتوان در تایپ کردن ببخشد و یا حتی در موقعیت هایی مانند رانندگی برای همه افراد مفید بوده و حواس راننده را کمتر پرت کند! ،حتی استفاده کننده از آیفون میتواند انتخاب کند که نرم افزار Asistant پیش از فرستادن مسیج ان را برای کنترل کردنش توسط شما و مانع شدن از اشتباهات تلفظی، برایتان بازخوانی کند ! اگر مطمئن شدید پیغامتان درست تایپ شده میگویید yes ! و پیغام فرستاده میشود ، با no گفتن شما نرم افزار از شما میخواهد که پیغامتان را مجدد برایش بخوانید !
حتی اپل در حال کار بر روی پروژه ای است که امکان دسترسی افراد خاصی را ( بر اساس فناوری تشخیص صدا ) به منوهایی مانند آلبوم تصاویر ذخیره شده در آیفون، البوم موسیقی و .. فراهم کند

یکی از ویژگی های کلیدی Asistant امکان مشاهده مکالمات شما با آیفونتان است ! در واقع این سیستم میتواند صحبتهای شما را بازگویی کرده و بیشترین اطلاعات مورد نیاز برای گرفتن بهترین کاربری از این سیستم در اختیار قرار میگیرند، شخص یوزر میتواند مکالمه با آیفونش را دقیقا مانند مکالمه اش یک انسان در حالت انتظار و hold قرار دهد ، برای مثال: شما میگویید یک ملاقات را با “دیوید ” برایم تنظیم کن ! در این هنگام یک حباب گفتگو (مانند آنچه که در مسیج میبینید ) را در صفحه خواهید داشت ، حال سیستم آیفون به شما پاسخ میدهد که از کدام ایمیل برای ایم ملاقات استفاده کنم ؟! ایمیل شخصی یا کاری ؟ و این پیغام هم در حباب گفتگویی جدید ایجاد خواهد شد و حالا شما میتوانیدآدرس ایمیل مورد نظر را انتخاب کرده و به این ترتیب ملاقاتتان ترتیب خواهد یافت ! در ضمن آیفون نگاهی گذارا به اپلیکیشن calender را در اختیارتان میگذارد تا این قرار ملاقات را با کنترل روزهای تقویم هم تائید کنید، موردی دیگر هم اینکه وقتی SMS ای با سیستم Asistant فرستاده یمشود یک مینی اس ام اس ! به شما نشان داده میشود تا نگاهی گذرا به پیغام ارسالیتان داشته باشید

نکته مهم این است که خوشبختانه تفسیر تلفظ ها در این سیستم به خوبی انجام شده ونیازی نیست برای فرمانهای صوتی خودتان لزوما خیلی واضح یا ماشینی ! صحبت کنید ،در واقه به راحتی میتوانید مانند صحبت کردنتات با یک شخص هادی با آیفون هم صحبت کنید و ایندفعه آیفون به جای مشکل پیدا کردن با تلفظتان به شناخت اصطلاحههای بکار رفته توسط شما کمک هم میکند !

ویژگی جدید دیگر در سیستم Asistant در آیفون نسل پنجم گزینه Find My Friends هست ، بله این واقعی است ! شما با نام بردن از دوستتان از آیفون میپرسید که کجاست ؟ و Asistant شخص مورد نظر ما را ردیابی خواهد نمود !( البته که دوستتان میتواند تنظیمات حریم شخصی وو مانع شدن از اینکار را برای خود فعال کند )

شاید جالب ترین ویژگی Asistant تعامل ان با Wolfram Alpha باشد ، برای کسانی که با Wolfram Alpha آشنا نیستند باید بگم که یک سیستم کنترل و مدیریت اطلاعات است، شما میتوانید سوالهایتان را بپرسید ! مثلا یک مشکل ریاضی دارید ، از آیفون میپرسید 12.75 میلیمتر به تبدیل به واحد فوت چقدر میشود و بلافاصله جواب دریافت خواهید کرد ! در واقع کل ایده نامحدود کردن قدرت بکارگیری صدای شما برای استفاده بهینه از آیفون است …

Dictation ویژگی دیگری هست که گفته شما را به تکست و نوشته تبدیل میکند. همانطور که انتظار میرود یوزر تنها روی آیکون میکروفون اشاره میکند و صدا به نوشته بدل خواهد شد ! این تبدیل در کسری از ثانیه و بدون هیچ ناخیری اتفاق خواهد افتاد و میتوانید مطمئن باشید که این تبدیل گفتار به نوشتار به طرزی باورنکردنی دقیق است !

خوب به طراحی سخت افزاری آیفون جدید برگردیم ! ظاهرار بر خلاف همه پیش بینی ها ظاهر آیفون جدید کاملا مشابه آیفون4 فعلی خواهد بود ، در هر صورت دوربین 8 مگاپیکسل ، پردازنده دو هسته ای A5 ، رم 1 گیگ و البته قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار نسل پنجم آیفون اپل را بسیار دوست داشتنی خواهد کرد !

منبع:i-os.ir