وضعیت جیلبریک iOS 9.3 و iOS 9.3.1 چگونه است؟(جیلبریک عرضه شد)

آپدیت ۴ مرداد :

دوست داران جیلبریک بسیار برای عرضه‌ی عمومی جیلبریک iOS 9.3 امیدوارم بودند. ما نیز انتظار داشتیم که پس از عرضه‌ی iOS 9.3، جیلبریک از سوی یکی از فعالان این حوزه منتشر شود. از زمان عرضه‌ی iOS 9.1 روند خوبی برای جیلبریک پیش نرفته است. جیلبریک iOS 9.1 نیز در زمان مناسبی منتشر نشد و بسیاری به نسخه‌های بعدی دستگاه خود را آپدیت کرده بودند.

بسیاری از سوالات کاربران در رابطه با جیلبریک iOS 9.3 است، به همین دلیل در این پست به تمامی مواردی که در این رابطه وجود دارد، اشاره می‌کنیم.

چرا نمی‌توان iOS 9.3 را جیلبریک کرد؟

در مهر ماه سال گذشته تیم پانگو که یک گروه شناخته شده است، نسخه‌ای جدید از ابزار خود را برای جیلبریک منتشر کرد که قادر به جیلبریک iOS 9.0 تا 9.0.2 بود.

اپل به سرعت با انتشار  iOS 9.1 جلوی جیلبریک را گرفت و آسیب پذیری‌های مورد استفاده را برطرف کرد. اپل این روند را در iOS 9.2 و iOS 9.2.1 ادامه داد. تیم پانگو نیز چندی پیش با وجود این مسائل موفق به جیلبریک  iOS 9.1 شد اما متاسفانه این جیلبریک در iOS 9.2، iOS 9.2.1، iOS 9.3 و iOS 9.3.1 کارساز نیست. مطمئناً این به دلیل برطرف شدن آسیب پذیری‌ها در iOS های جدید است و این از لحاظ امنیتی خوب و برای دوست داران جیلبریک بد است.

وضعیت جیلبریک در حاضر چگونه است؟

دلیل اینکه بسیاری به جیلبریک iOS 9.3 امیداوار هستند، تایید هکرها برای جیلبریک تقریباً تمامی نسخه‎های آزمایشی و حتی آخرین نسخه‌ی آزمایشی بوده است. [1 # 2 # 3]

لوکا تدسکو که با نام مستعار qwertyoruiop شناخته می‌شود، هکری است که توانسته با موفقیت iOS 9.3 را جیلبریک کند اما اعلام کرده که قصد عرضه‌ی عمومی آن را ندارد. اما به هر حال این خوب است که بدانیم جیلبریک iOS 9.3 امکان پذیر است و امیدواریم که یکی از دو تیم Pangu یا TaiG نحوه‌ی جیلبریک آن را متوجه شوند و آن را در اختیار همه قرار دهند.

چندین هفته از عرضه‌ی نسخه نهایی iOS 9.3 گذشته و حتی پس از آن iOS 9.3.1 نیز منتشر شد اما هیچ خبر قابل اتکایی در رابطه با جیلبریک این دو نسخه منتشر نشده است.

جامعه جیلبریک

بسیاری از عرضه‌ نشدن عمومی جیلبریک ناراحت هستند، اما باید در نظر داشت زمانی که تیم‌هایی همانند Pangu و  TaiG کار سختی را با عرضه‌ی جیلبریک به صورت رایگان انجام می‌دهند. واقعاً باید از کار آن‌ها قدردانی کرد. مطمئناً این یکی از دلایلی است که جامعه جیلبریک هکرهای با استعدادی همانند GeoHot, pod2g از تیم evad3rs را از دست داده است.

برخی از هکرها به سوی کارهای بسیار سودآورتری همانند فروش آسیب پذیری‌ها به سازمان‌های دولتی و شرکت‌های امنیتی رفته‌اند و رقم‌هایی همانند 1 میلیون دلار را برای چنین کارهایی می‌گیرند. تیم‌های Pangu و  TaiG بهترین گزینه‌ها در حال حاضر برای جیلبریک هستند. خدا رو شکر ایرانی نیستند وگرنه به خاطر موفق نبودن در عرضه‌ی جیلبریک در صفحات اجتماعی خود باید کلی فُحش می‌خوردند 🙁 باید از این دو تیم که حاضر هستند از رقم‌های هنگفتی بگذرند، تنها برای اینکه ما نیز از جیلبریک لذت ببریم، قدردانی کرد.

آیا باید به iOS 9.3.1 به روز رسانی کرد؟

یکی از معضلاتی که دوست داران جیلبریک با آن روبرو هستند عرضه‌ی به روزرسانی‌های جدید برای iOS است. آن‌ها همیشه پس از عرضه‌ی نسخه جدید با این سوال روبرور می‌شوند که کدام نسخه‌ها احتمال جیلبریک دارند؟

قانون طلایی جیلبریک ماندن است! شما در آخرین نسخه معقول بمانید؛ تیم پانگو با عرضه‌ی جیلبریک iOS 9.1 این قانون را تایید کرد. با وجود اینکه بسیاری دستگاه خود را به روز رسانی کرده بوده و دیگر امکان نصب iOS 9.1 وجود نداشت، تیم پانگو ابزار جیلبریک iOS 9.1 را منتشر کرد. همچنین باید در نظر داشت که یکی از دلایلی که اپل به روزرسانی برای iOS منتشر می‌کند، برطرف کردن آسیب پذیری‌ها است که شاید مستقیماً به جیلبریک مربوط شود.

نکته‌ی جالب در عرضه‌ی جیلبریک iOS 9.1 این بود که قبل از انتشار عمومی جیلبریک، یکی از عضوهای گروه پانگو به روز رسانی به iOS 9.2.1 را پیشنهاد کرده بود. البته این پیشنهاد به سبب مشکلات جدی امنیتی در iOS 9.2 بود و ارتباطی به جیلبریک نداشت. اما باید در نظر داشت که ارتقاء به آخرین نسخه تقریباً در تمامی مواد امنیت دستگاه را تضمین می‌کند.

سایت‌های اسکم (کلاه بردار)

یکی از مواردی که به دفعات در کامنت‌ها مشاهده شده، ارائه لینک توسط کاربران برای جیلبریک iOS 9.2 تا iOS 9.3.1 است. این سایت‌ها هیچگونه اعتباری ندارند و تنها برای مقاصد کلاه برداری ساخته شده‌اند ومعمولا شورتكاتی از آیكون سایدیا رو در میان برنامه های شما اضافه می كنند. مطمئناً عرضه‌ی جیلبریک به سرعت در اپل اپس اطلاع رسانی خواهد شد.

iphonehacks