هکرهای آیفون فاروق، یک آیفون 6 را برای پدری عزادار رمز گشایی می‌کنند

بالاخره برای هر چیزی هر چقدر هم که ایمن باشد راه نفوذی یافت می‌شود، حتی برای بهترین قفل‌ها نیز راه حلی وجود دارد، این راه حل می‌تواند یک کلید باشد و می‌تواند چکش و اره باشد. راه نفوذ مهم نیست، مهم نتیجه است که حاصل می‌گردد. آیفون 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست. ظاهراً کمپانی اسرائیلی Cellebrite که آیفون 5c فاروق را برای FBI رمزگشایی کرد راه خود را به پرچمدار اپل در سال 2014 کج کرده است، اما این بار رمز گشایی همانند آیفون 5c نیست و یک ماجرای دراماتیک وجود دارد.

لئوناردو فابرتی یک مرد ایتالیایی و یک پدر عزادار است که می‌خواهد به تصاویر، متن‌ها و مسیج‌های پسرخوانده‌ی خود _Dama_ که در سپتامبر گذشته به خاطر سرطان استخوان در 13 سالگی فوت کرده، دسترسی پیدا کند. در اواخر مارس لئو به مدیر عامل اپل یک نامه نوشت و داستان و درخواست خود را شرح داد. کارکنان اپل برای بازگردانی اطلاعات Dama از آیکلاد تلاش کردند اما او هیچ بکاپی در حساب خود نداشت، کارکنان اپل ضمن تسلیت، ناتوانی خود برای دسترسی به اطلاعات را برای این پدر عزادار تشریح کردند. لئو معتقد است که اپل باید در قوانین حریم خصوصی خود تجدید نظر کند و به والدین توصیه می‌کند که برای فرزندان خود آیفون نخرند، چون باید فرزندان در سنین نوجوانی کنترل شوند.

این ماجرا پس از اینکه در سرتیتر محافل خبری بود، به Cellebrite نیز می‌رسد. آن‌ها با آقای فابرتی تماس می‌گیرند و پیشنهاد می‌دهند که برای هک آیفون 6 فرزندش، Dama، به صورت رایگان تلاش می‌کنند.

لئو به دفتر Cellebrite در شمال ایتالیا مراجعه می‌کند و پس از ملاقات با آن‌ها در مصاحبه با CNNMoney گفت که کمپانی برای هک آیفون خوش بین است. او ادامه داد که کارشناسان با موفقیت اطلاعات را از روی آیفون دانلود کرده‌اند اما کارهای بیشتری برای دسترسی به فایل‌ها باید انجام شود. در حالی که گفته می‌شود آیفون 6 امن‌تر از آیفون 5c است، اما این ماجرا مشخص می‌کند که آیفون 6 نیز نفوذ ناپذیر نیست.

این حس انسانی دوستی قابل ستایش است و باید منتظر ماند و دید که آیا کار آن‌ها به سرانجام می‌رسد یا خیر. موفقیت آمیز بودن این فرآیند یک پدر عزادار را که می‌خواهد یادگاری‌های پسرش را در اختیار داشته باشد، خوشحال می‎کند، از سوی دیگر اپل را مجاب می‎کند که باید باز هم روی مسئله‌ی امنیت بیش از پیش کار کند. با وجود اینکه تمام فرآیند و کارها در کمپانی اسرائیلی Cellebrite صورت می‌گیرد، اما اگر چنین چیزی به دست دیگران برسد و مورد سو استفاده قرار بگیرد، تبعات وحشتناکی را به وجود می‌آورد.

پ.ن: تصویر قرار داده شده از پدر و پسر مورد بحث است