همه چیز در مورد Taig : آیا چینی ها جیلبریک را هم تسخیر میکنند؟

همه ی ماجرا از آنجا شروع شد که evad3rs جیلبریک iOS 7 را عرضه کرد و کاربران چینی هم اقدام به جیلبریک کردند ؛ اما زمانی که کار جیلبریک تمام میشود ، با کمال تعجب می بینند که به جای آیکون Cydia در هوم اسکرین ، یک برنامه ی دیگر به نام Taig بر روی دیوایسشان نصب شده است ! البته آنها امکان این را دارند که Cydia را هم در کنار آن نصب کنند . اما سوالات زیادی پیش می آید که چرا evad3rs برای چینی ها یک برنامه ی جانبی منتشر کرده است ؟ آیا آنها در ازای 1 میلیون دلار پول این کار را کرده اند ؟ و سوالاتی از این دست .

 

159178

 

سایت IDB در مصاحبه ای با یکی از افراد نزدیک به evad3rs سوالاتی که ممکن است به ذهن شما برسد را پرسیده است :

 

Taig بر روی چه دیوایس هایی نصب میشود ؟

اگر زبان پیشفرض دیوایس شما چینی باشد ، Evasion آنرا تشخیص میدهد و Taig را نصب میکند . البته شما میتوانید انتخاب کنید که Cydia نیز بر روی دیوایستان نصب شود .

 

چرا مثل هر سال ، Cydia به طور پیشفرض نصب نمیشود ؟

زیرا اکثر چینی ها نمیتوانند زبان انگلیسی را متوجه شوند و Cydia  هم به جز چند توییک ، کاملا انگلیسی است و استفاده ی آن برای کاربران چینی بسیار سخت است .

 

آیا Taig یک بانک برنامه های کرک شده است ؟

هم بله و هم خیر . آنطور که من شنیده ام چندین repo به صورت پیشفرض بر روی آن نصب شده اند اما کمپانی سازنده اش در حال حذف تمام آنهاست . زیرا بعضی از آنها مشکوک هستند و در ضمن Taig هم باید مانند Cydia  شود ، بنابر این تمام آنها به زودی حذف خواهند شد .

 

آیا چینی ها قرار است کنترل دیوایس های ما را بدست بگیرند ؟

نه هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد . Taig تنها بر روی دیوایس هایی نصب خواهد شد که زبان آن چینی است و هدف آنهم فقط راحتی کار برای کاربران چینی است .

 

اما از کجا مطمئن شویم که هیچ کد مخربی برای دزدیدن اطلاعات ما ، بر روی دیوایسهایمان نصب نمیشود ؟

مطمئنا چنین نخواهد بود . Evasion طی روزها و هفته های آینده توسط برترین هکران و متخصصان امنیت جهان کنترل خواهد شد و اگر چنین چیزی موجود باشد ، آنها خبر خواهند داد . اگر خیلی نگران هستید ، میتوانید دیوایستان را جیلبریک نکنید !

 

آیا evad3rs برای قرار دادن Taig در Evasion ، یک میلیون دلار دریافت کرده است ؟

ما نمی توانیم جواب قاطع نه و یا بله بگوییم . جواب چیزی بین این دوتاست . اما به نظر من رقم حقیقی چیزی نزدیک به همان 1 میلیون دلار است .

 

آیا بهتر نبود که evad3rs توضیح بیشتری در این رابطه میداد ؟

بله مطئمنا . واکنشهای شدیدی بر علیه evad3rs شکل گرفته است ، زیرا آنها جیلبریک را در زمانی نامناسب و بدون هماهنگی با توییک ها و تغییرات Cydia منتشر کرده اند . حالا هم که این قضیه ی Taig پیش آمده است ، این واکنشها شدیدتر شده است . مطمئنا آنها باید دقایقی بعد از عرضه ی جیلبریک ، این توضیح را ارائه میدادند تا همه چیز روشن شود .

 

jailbreak-ios-7-evasi0n7-luisandradehd-1

 

بله تا اینجا مشخص شد که چینی ها در این زمینه هم بیکار ننشسته اند و خواهان یک جیلبریک اختصاصی برای کاربران خود شده اند و برای آن 1 میلیون دلار ( احتمالا بیش از آن ) هزینه کرده اند . evad3rs برای اولین بار در تاریخ جیلبریک این کار را انجام داده است و باعث شده است تا اعتماد بسیاری از کاربران خود را از دست بدهد . این واکنشهای منفی تا جایی پیش میرود که آنها نصب پیشفرض Taig را تا اطلاع بعدی غیر فعال میکنند .

 

این گروه دلیل غیر فعال کردن این قابلیت را احترام به حق توسعه دهندگان توییک ها و همچنین مسائل امنیتی بیان کرده است . مشاهده شده است که تعداد زیادی از توییک های پولی Cydia ، به طور پیشفرض در Taig وجود داشته اند ! البته هیچوقت هوس نکنید که آنرا امتحان کنید ، زیرا هنوز هدف واقعی چینی ها از این کار مشخص نیست و همه چیز در هاله ای ابهام قرار دارد . pod2g دقایقی پیش در صفحه ی اجتماعی خود خبر داده است که evad3rs قابلیت نصب پیشفرض Taig را به دلایلی که بالا بیان کردیم ، غیر فعال کرده است .

 

iOS-7-Untethered-Jailbreak-TaiG-App-Store-for-Cracked-Apps

 

اما این اقدام هم نتوانست موج خشم و ابهام کاربران و هکران سراسر جهان را برطرف کند و سرانجام evad3rs تصمیم گرفت تا توضیحات خود را ارائه دهد . این گروه در توضیحات مفصلی ، تمام اطلاعات مربوط به این قضیه و دیگر موضوعات اخیر را منتشر کرده است که میتوانید متن کامل آنرا در اینجا مشاهده کنید .

 

همچنین در زیر میتوانید مهمترین مسائل این بیانیه را مطالعه کنید :

  • کاربران مجبور به نصب Taig نخواهند شد
  • Cydia نیز میتواند نصب شود و Taig بعد از آن حذف شود
  • Taig هرگز از ما نخواسته است که اکسپلویتهای خودمان را دراختیار آنها قرار دهیم
  • Taig عملکرد و روندی کاملا مشابه Cydia خواهد داشت
  • تعدادی از برترین متخصصان امنیتی ، جیلبریک را تست کرده اند و هیچگونه کد مخربی در آن پیدا نکرده اند
  • حفظ امنیت کاربران مهمترین چیز برای evad3rs است

 

Taig-taiji

 

  • Evad3rs یک قرارداد رسمی با کمپانی Taig دارد
  • Taig متعهد شده است که هیچگونه نرم افزار مخرب و یا دارای حق کپی رایت دیگر هکران در آن وجود نداشته باشد
  • Taig امروز صبح تمام repo های پیشفرضی که باعث اتفاقات اخیر شده اند را حذف کرده است
  • اگر Taig به تعهدات خود عمل نکند ، به صورت کامل از جیلبریک حذف خواهد شد
  • Saurik در حال کار با گروه دیگری بوده است تا جیلبریک را زودتر از evad3rs منتشر کنند ( این هم دلیل بیخبری او از عرضه ی ناگهانی جیلبریک و تغییر نکردن ظاهر و آیکون و ..)

 

امیدوارم که با خواندن این مطلب ، بسیاری از سوالات شما برطرف شده باشد .

 

البته همانطور که گفتم ، بازهم منتظر اخبار جدیدتر و البته عجیب تری باشید !!