هر کاربر مک در سال ۲۰۱۴ به طور میانگین مورد حمله‌ی ۹ بدافزار قرار گرفته است

سیستم عامل OS X در گذر سال‌های گذشته نام و اعتباری برای خود به موجب کمتربودن بدافزارهای منتشرشده برای آن جمع کرده است. بر اساس گزارش تدوین‌شده‌ای از سوی شرکت Kaspersky Lab که توسط سرویس The Telegraph منتشر شده است، هر کاربر مک در طی سال ۲۰۱۴ به طور میانگین مورد حمله‌ی ۹ بدافزار مختلف قرار گرفته است. این شرکت اعلام کرده که نرم‌افزار آنتی‌ویروسش در این یک سال نزدیک به ۳.۷ میلیون تهدید و تلاش برای نفوذ به کامپیوترهای مک را خنثی کرده است. اطلاعات موجود در این گزارش از طریق شناسایی حمله‌های خنثی‌شده توسط ابزار آنتی‌ویروس این شرکت گردآوری شده است.

 

image-Malware-2014

 

کسپراسکای در گزارش خود آورده است که ۱۵۰۰ مورد از بدافزارهای منتشرشده برای سیستم عامل OS X در طی همین یک سال اخیر نوشته شده‌اند. این تعداد ۲۰۰ مورد بیشتر از آماری است که در همین خصوص در سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود. در توضیح این بدافزارها آمده است که بیش از نصفی از آن‌ها به شیوه‌ی AdWare وارد عمل می‌شوند. بدین صورت که ابتدا لینک‌هایی را در قسمت بوکمارک مرورگر ذخیره کرده و پس از اتمام تزریق بدافزار به سیستم عامل، موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سیستم عامل را عوض می‌کنند. بدین ترتیب کاربر را به صفحه‌ای هدایت می‌کنند که پر از تبلیغات مختلف است و بدین شیوه روندی سلسله‌وار از آگهی‌های درآمدزا برای خود را نشان کاربر می‌دهند.

 

در این گزارش نام بدافزارهای به نسبت خطرناک‌تری نظیر Wireluker که در اپل اپس در موردش صحبت کرده بودیم نیز آمده است. ولی در نهایت تحلیل و نتیجه‌گیری شرکت امنیتی و معتبر کسپراسکای آن است که سیستم عامل OS X در قیاس با فعالیت‌های مخرب بسیاری که روزانه شناسایی می‌شوند یک بستر به نسبت امن‌تر است.