نحوه‌ی چک‌کردن وضعیت قفل فعالسازی پیش از خرید آی‌دیوایس دست دوم

یکی از قابلیت‌هایی که سال گذشته اپل به هنگام معرفی آی‌آواس ۷ از آن رونمایی کرد قابلیت ضدسرقتی تحت عنوان Activation Lock است که در بستر سرویس Find My Service فعالیت می‌کند. به کمک این سرویس آی‌دیوایس شخص به اپل آی‌دی‌اش منگنه می‌شود. بنابراین اگر کسی آن دستگاه را ریستور کند، بدون واردکردن اطلاعات اپل آی‌دی به هنگام نخستین بار بوت‌شدن دستگاه نمی‌تواند سیستم عامل را بالا بیاورد.

اگر چه این سرویس در زمینه‌ی ممانعت از سرقت خوب عمل کرده و تأثیر مثبت آن در زمینه‌ی کاهش میزان سرقت از سوی پلیس برخی شهرها نیز تأیید شده است، اما در موارد بسیاری نیز مشکل‌زا بوده است. مواردی نظیر خرید دستگاه دست دومی که این قابلیت بر روی آن فعال است، و بدین ترتیب بلااستفاده شدن آن پس از یک بار آپدیت. اپل این مشکل را دیده و برای آن که کمکی به کمترشدن مشکلات پس از خرید کرده باشد، سرویس آنلاینی را راه‌اندازی کرده که با گرفتن اطلاعات دستگاه به شما می‌گوید که قفل فعالسازی بر روی آن وسیله فعال است یا نه.

اگر قصد خرید دستگاه دست دومی را دارید، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بررسی کنید فعال یا غیرفعال بودن Activation Lock است. در این پست می‌آموزیم که چگونه با استفاده از سرویس آنلاین جدید اپل و بدون نیاز به سر و کله زدن با فروشنده‌هایی که گاهاً هیچ اطلاعی از موضوع ندارند از این مسئله آگاه شویم:

آن چه برای این تست نیاز دارید کد IMEI یا شماره سریال دستگاه است. این کدها را به شیوه‌های مختلفی می‌توانید به دست بیاورید. تمامی روش‌های موجود برای این کار را می‌توانید در این صفحه‌ی بخش پشتیبانی اپل بخوانید. در این آموزش ساده‌ترین شیوه‌ی انجام این کار را پی می‌گیریم: به Settings دستگاه رفته و وارد بخش General شوید. گزینه‌ی About را انتخاب کرده و به پایین صفحه اسکرول کنید. عبارت نوشته‌شده در مقابل Serial Numer و IMEI کدهایی هستند که نیاز داریم.

پس از به دست آوردن یکی از کدهای فوق، این صفحه‌ی وب را باز کنید. دقت کنید که این صفحه به دلایل نامعلومی تنها بر روی مرورگر کامپیوترها قابل بازگشایی است. در کادر خالی نخست کد IMEI یا شماره سریال دستگاه و در کادر دوم عبارتی که در تصویر کنار کادر نمایش داده می‌شود را وارد کرده و بر روی Continue کلیک کنید.

check-activation-lock-status

در صورتی  که جواب بررسی مثبت باشد، تصویر زیر نمایش داده شده و اطلاعات گوشی‌ای که قصد خریدش را دارید نیز نمایان می‌شود. در چنین وضعیتی باید فروشنده را از موضوع آگاه کنید و تا زمانی که قفل دستگاه با استفاده از اطلاعات اپل آی‌دی صاحب قبلی دستگاه حذف نشده است آن را نخرید.

activation-lock-on

اگر جواب بررسی منفی بود و دستگاهی که قصد خریدش را دارید قفل فعالسازی نداشت، پیغام زیر برایتان نمایش داده خواهد شد. در این وضعیت بدون نگرانی می‌توانید سراغ بررسی جوانب دیگر گوشی برای خرید بروید.

activation-lock-off