مقایسه دوربین آیفون 7 با گلکسی S7 [تصاویر]

سری آیفو‌ن 7 از نظر دوربین پیشرفت قابل توجهی داشت. آیفون 7 پلاس با دوربین دوگانه بسیار جلب توجه کرد و آیفون 7 نیز با لرزشگیر اپتیکال و دیافراگم بزرگتر نسبت به نسل قبلی خود، طبیعتاً باید تصاویر بهتری را ثبت کند. اما این تغییرات در آیفون 7 در عمل تا چه حد تاثیر گذار است؟ در این مطلب دوربین این دستگاه با پرچمدار رقیب یعنی گلکسی S7 مقایسه می‌شود.

آیفون 7 و گلکسی S7 هر دو دارای دوربین 12 مگاپیکسلی و لرزشگیر اپتیکال هستند. سایز سنسور آیفون 7 از گلکسی S7 بزرگتر است (1/2.5″ در مقابل 1/3″)، این موضوع در رابطه با دریچه دیافراگم نیز صدق می‌کند و دریچه آیفون 7 (f/1.8) از گلکسی S7 بزرگتر است.

در این مقایسه چندین صحنه مختلف با هر دو دستگاه ثبت شده‌اند و یک نمای نزدیک نیز از تصویر برای مقایسه بهتر درج شده است. به هر تصویر ثبت شده توسط دو دستگاه از 10 امتیاز داده می‌شود و در نهایت نیز امتیاز نهایی دستگاه‌ها ذکر شده است.

تصویر 1 : کنار دریاچه در آفتاب

تصویر ثبت شده با آیفون 7lake-ip7-1

تصویر ثبت شده با گلکسی S7lake-s7

تصاویر بریده شدهlake-ip7-cropped lake-s7-cropped

گلکسی در ثبت طبیعت (گیاهان و درختان) بسیار بد عمل کرده و رنگ به نمایش گذاشته شده دور از واقعیت است. همچنین در قسمت‌هایی که انتظار می‌رود جزئیات مشاهده شود، تصویر بیش از حد شارپ شده است. در مقابل آیفون بسیار عالی عمل کرده و گیاهان سبز و منظره کلی را به خوبی ثبت کرده است.

آیفون 7: 9 امتیاز
گلکسی اس7: 5 امتیاز

تصویر 2 : ساعت مچی

تصویر ثبت شده با آیفون 7watch-ip72

تصویر ثبت شده با گلکسی S7watch-s7-copy

تصاویر بریده شدهwatch-ip7-cropped watch-s7-cropped

آیفون در این صحنه نیز رنگ و جزئیات را به خوبی ثبت کرده است ولی گلکسی همانند صحنه قبلی، خوب عمل نکرده است. البته آیفون ساعت را کمی رنگ پریده ثبت کرده اما سامسونگ در نقطه مقابل آن را با رنگ اشباع شده به نمایش گذاشته است. در رابطه با جزئیات کوچک همانند اعداد صفحه نیز بحثی نیست و تصویر گویای همه چیز است. رنگ دسته نیز در هر دو تصویر کاملا متفاوت است، از یک سمت تصویر آیفون رنگ پریده و از سمت دیگر تصویر گلکسی اشباع شده اما تصویر آیفون به واقعیت نزدیک‌تر است و پیروزی از آن نماینده اپل می‌باشد.

آیفون 7: 9 امتیاز
گلکسی اس7: 7 امتیاز

تصویر 3 : جزئیات دور

تصویر ثبت شده با آیفون 7cat-ip7

تصویر ثبت شده با گلکسی S7cat-s7

تصاویر بریده شدهcat-ip7-cropped cat-s7-cropped

سوژه اصلی این تصویر یک گربه است که از فاصله حدود 30متری تصویر آن ثبت گردیده است. در این تصویر گلکسی در ثبت تصویر گربه کمی بهتر عمل کرده است اما باز هم همانند تصویر اول در ثبت تصویر چمن خوب عمل نکرده است. چمنی که در تصویر آیفون 7 به چشم می‌خورد و آن درختچه کوچک بسیار بهتر نسبت به تصویر گلکسی ثبت شده‌اند.

آیفون 7: 9 امتیاز
گلکسی اس7: 8 امتیاز

تصویر 4 : شب

تصویر ثبت شده با آیفون 7night-ip7-1

تصویر ثبت شده با گلکسی S7night-s7

تصاویر بریده شدهnight-ip7-cropped-1 night-s7-cropped

تصویر ثبت شده با گلکسی در شب بهتر از آیفون به نظر می‌رسد. شارپ کردن تصاویر پیش از اندازه این بار کمک گلکسی آمده است و مواردی همچون درب، پنجره و جزئیات ماشین بهتر دیده می‌شوند. گلکسی لبه‌ها را بهتر پرداز کرده است اما در نقطه مقابل نیز نویز دیجیتال مصنوعی بیش از حد در تصویر به چشم می‌خورد و به طور کلی گلکسی از آیفون کمی بهتر عمل کرده است.

آیفون 7: 8 امتیاز
گلکسی اس7: 9 امتیاز

تصویر 5 : زوم

تصویر ثبت شده با آیفون 7stained-ip7

تصویر ثبت شده با گلکسی S7stained-s7

تصاویر بریده شدهstained-ip7-cropped stained-s7-cropped

شاید بتوان یکی از بهترین صحنه‌ها را این تصویر دانست، یک پنجره شیشه‌ای رنگی که پشت آن روشن است و درتاریکی قرار دارد. این تصویر از فاصله حدوداً 15 متری ثبت شده است و روی هر دو دستگاه برای ثبت بهتر فریم کمی از زوم دیجیتال استفاده شده است.

پردازش تصویر سامسونگ برای خطوط و اشیا بهینه شده و بر روی زوم دیجیتال این دستگاه نیز بسیار کار شده، و به همین علل کنتراست تصویر ثبت شده با گلکسی بیشتر است. آیفون نیز در این صحنه به خوبی عمل کرده و جزئیات به صورت واقعی قابل مشاهده هستند.

آیفون 7: 8 امتیاز
گلکسی اس7: 9 امتیاز

تصویر 6 : ماکرو

تصویر ثبت شده با آیفون 7tomato2-ip7

تصویر ثبت شده با گلکسی S7tomato2-s7

تصاویر بریده شدهtomato2-ip7-cropped tomato2-s7-cropped

شارپ کردن تصاویر توسط گلکسی در صحنه‌های این چنینی موضوع اصلی بحث است. در نگاه اول در تصویر گلکسی جزئیات بیشتر به چشم می‌خورد اما زمانی که به تصویر بریده شده برسید نظرتان احتمالا تغییر خواهد کرد. تصویر آیفون 7 هنری‌تر به نظر می‌رسد و جزئیات ظریف‌تر در آن قابل مشاهده است. با نگاه کلی به تصاویر، در میابیم که گلکسی S7 از نظر ثبت یک تصویر بوکه و میدان دربرگرفته در تصویر بهتر عمل کرده است اما با این حال آیفون پیروز می‌شود.

آیفون 7: 10 امتیاز
گلکسی اس7: 9 امتیاز

نتبجه گیری کلی

در این مقایسه سعی شده که بدون هیچ توجه‌ای به برند مورد علاقه، دستگاه برتر انتخاب شود. صحنه‌های انتخاب شده، مواردی هستند که مطمئنا تمرکز عمده تصاویر روزانه بر روی آن‌ها است. یک دوربین 12 مگاپیکسلی در 90 درصد مواقع برای 90 درصد مردم نتیجه خوبی را رقم می‌زند و شاید برای استفاده روزمره بسیار تفاوت کیفیت ملموس نباشد. با این حال شاید برای برخی دوربین دستگاه بسیار ملاک باشد و حتی مرتبط با حرفه آنان باشد. برای معرفی بهترین گوشی در این جنگ دو طرفه تنها کافی است که امتیازهای مراحل را با هم جمع کنیم.

آیفون 7: 53 از 60
گلکسی اس 7: 47 از 60

بدون لرزشگیر اپتیکال و دیافراگم کوچکتر، یعنی دستگاهی در سطح آیفون 6s، دو دستگاه احتمالا امتیاز نزدیک‌تر کسب می‌کردند. اما با دیافراگم بزرگتر و لرزشگیر اپتیکال آیفون 7، دوربین سری آیفون بیش از پیش موفق عمل کرد. به طور کلی دستگاه‌های اپل تصاویری طبیعی‌تری را ثبت می‌کنند.

نتیجه واضح است که آیفون 7 در حال حاضر بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند را دارد. البته اگر فبلت‌ها را به میان نیاوریم که مسلما برادر بزرگتر آیفون 7، آیفون 7 پلاس، با ویژگی‌های خود نتایج بهتری را ثبت می‌کند. اما ضعف دوربین آیفون 7 کجاست؟ این دستگاه اگر بخواهد از یک انسان در حال حرکت در نور کم تصویر برداری کند نتیجه خوبی را ثبت نمی‌کند و فلش LED چهارگانه آن گونه که انتظار می‌رود ظاهر نمی‌شود.

لازم به ذکر است تصاویر برای بارگذاری سریع‌تر صفحه تغییر سایز داده شده‌اند، برای دانلود تصاویر در سایز اصلی کلیک کنید.

نظر شما در رابطه با کیفیت عکس این دو پرچمداران چیست؟