معرفی Fleksy و بررسی نقش انقلابی آن در محیط آی‌اواس

Fleksy یکی از جالبترین اپلیکیشن‌هایی است که برای آی‌اواس عرضه شده است. اگرچه بخاطر ماهیت اپ (که در ادامه آشنا می‌شوید) امکان استفاده‌ی آن به طور وسیع برای ما کاربران فارسی‌زبان وجود ندارد، اما ایده و طرز کار آن چنان جالب است که حداقل در مرحله‌ی آشنایی، هیچ محدودیت زبانی مانع پرداختن با این اپلیکیشن نشود.

 

 

در نگاه نخست، Fleksy صرفاً یک اپلیکیشن ساده با یک محیط تایپ و کیبورد مختص به خود است. به این معنی که در این اپلیکیشن از کیبورد پیش‌فرض سیستم‌عامل آی‌اواس برای تایپ استفاده نمی‌شود. عمده‌ی توجه نیز معطوف به همین کیبورد است. ایده‌ی اصلی این کیبورد در قابلیت پیش‌بینی لغات آن است، ولی نه مانند هر کیبورد دیگری که تا کنون وجود داشته است. این ایده که توسط دولوپرهای اپلیکیشن پتنت شده است، طوری عمل می‌کند که حتی اگر تمامی حروف یک لغت را به اشتباه وارد کنید بر اساس این که موقع تایپ یک حرف قصد فشاردادن چه ناحیه‌ای از صفحه کیبورد را داشتید لغت درست تشخیص داده می‌شود. به طوری که سازندگان اپلیکیشن ادعا می‌کنند که حتی با چشمان بسته می‌توانید تایپ کنید. اما با هر کیبوردی به هر قدرتی که مواجه باشیم نباید فراموش کنیم که در محیط آی‌اواس هستیم. پس این به این معنی است که فقط با یک محیط ساده‌ی تایپ و یک کیبورد (هر چند قدرتمند) طرفیم؟

 

 

گفتیم ایده‌ی اصلی این کیبورد در قابلیت پیش‌بینی لغات آن است، ولی این همه‌ی قضیه نیست. توسعه‌دهندگان این برنامه یک SDK بخصوص برای توسعه‌دهندگان عرضه کرده‌اند که به وسیله‌ی آن، هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند اپلیکیشن خود را به Fleksy مجهز کند. به این صورت که شما اپلیکیشن ابتدا Fleksy را نصب کرده و سپس با نصب هر برنامه‌ای که قابلیت پشتیبانی از این کیبورد به آن اضافه شده است، امکان تغییر کیبورد آن اپلیکیشن از کیبورد پیش‌فرض سیستم‌عامل به کیبورد Fleksy را خواهید داشت. و این به معنی انجام پذیرفتن یکی از انقلابی‌ترین حرکت‌هایی است که در محیط بسته‌ی آی‌اواس بدون جیلبریک قابل انجام است!

 

در حال حاضر اپلیکیشن‌های متعددی از این کیبورد پشتیبانی می‌کنند. برای دسترسی به لیست این اپلیکیشن‌ها بر روی لوگوی اپلیکیشن واقع در گوشه‌ی صفحه‌ی تایپ تپ کرده و گزینه‌ی Apps with Fleksy را فشار دهید.

 

 

لیستی از اپلیکیشن‌های سازگار با Fleksy نمایش داده می‌شود.

 

 

با داشتن هر یک از اپلیکیشن‌ها، کافی در هر محیطی که نیاز به تایپ است بر روی کادر تایپ تپ کرده و انگشت خود را نگه دارید و سپس گزینه‌ی Fleksy را انتخاب کنید.

 

 

کیبورد اپلیکیشن به Fleksy تغییر پیدا می‌کند.

 

 

اگرچه ایده‌ی این اپلیکیشن ناب است و در همین سطح نیز به خوبی عمل می‌کند، ولی مساله‌ای که شاید در ذهن شما به فرم یک محدودیت درنظر گرفته شود این است که تنها اپلیکیشن‌هایی قادر به استفاده از این کیبورد خواهند بود که توسعه‌ی دهنده‌ی آن اپ سازگاری با Fleksy را به اپ خود اضافه کرده باشد. در بقیه‌ی اپلیکیشن‌ها چه؟

 

توییک Fleksy Enabler این کار را تا حدودی برایتان انجام می‌دهد. در آخرین نسخه‌ای تا لحظه‌ی نگارش این پست عرضه شده‌است، این توییک امکان فعال‌شدن کیبورد Fleksy را در اپلیکیشن‌های ریمایندر، مسیج، سافاری، مسنجر فیسبوک و واتس‌اپ را می‌دهد.

 

اپلیکیشن Fleksy را می‌توانید به رایگان از طریق این لینک از اپ‌استور دریافت کنید. همچنین توییک Fleksy Enabler نیز از سورس cydia.myrepospace.com/sahmmad قابل دریافت است.