معرفی 5 اپلیکیشن ضروری برای مک OS X

برای شروع به کار صحیح و اصولی از امکانات هر سیستم عاملی میبایست اطلاعات مختلفی را در ارتباط با آن داشته باشیم ، این آگاهی ها شامل چگونگی عملکرد OS ، ترفندهای مهم و کلیدی و اپلیکیشن های اولیه و ضروری است.

ما در مطلب پیشرو قصد داریم که به معرفی ۵ اپلیکیشن مهم برای سیستم عامل دستگاههای مک (OSX) بپردازیم.

 

۱-Little Snitch

زمانی که با OSX آشنا میشوید خواهید دید که اپل و برنامه سازان با کیفیت ترین اپهای ممکن را برای این سیستم عامل طراحی کرده اند.برنامه هایی که شاید مشابه آنها را حتی روی ویندوز نیز ندیده‌ باشید.اما پرواضح است که استفاده از این App های با کیفیت و ارزشمند مستلزم پرداخت  هزینه‌ایی زیاد است.

به لطف هکرها امکان استفاده از برنامه ها به صورت کرک شده مدتی است که فراهم شده ، اما سازندگان نیز بیکار نبودن و راههایی برای مقابله با این کار در نظر گرفته اند.یکی از این اقدامات اتصال برنامه ها به صورت مخفی به سرورهای شرکت سازنده به منظور چک کردن سلامت برنامه و جلوگیری از استفاده ی غیر قانونی آن است.

Screen Shot 2015-11-18 at 13.56.49

برنامه‌ی Little Snitch و Handsoff  دو نرم‌افزار کاربردی و مهم برای متوقف کردن این اتصالها و غیر فعال شدن برنامه های کرک شده است . Little Snitch برنامه ای حرفه ای تر و پر جزئيات تر بوده در حالی که Handsoff برنامه ساده‌تری است.

توصیه ما به شما استفاده و دانلود برنامه Little Snitch است ، اما اگر این برنامه حرفه ایست چگونه افراد تازه کار و مبتدی از آن استفاده کنند؟

نگران نباشید ما در چند مقاله ی بعدی استفاده ی اصولی و در عین حال مبتدی‌پسند را برای این اپ به شما ارائه خواهیم داد.

این اپ را از اینجا دانلود کنید.

 

۲-Microsoft Office

یکی از مهمترین برنامه های مورد نیاز برای همه ی کاربران علل خصوص دانشجویان و نویسندگان ، اپهای اصطلاحا Office است ، این اپلیکیشن ها به شما اجازه نوشتن مطالب با فونتهای متنوع ، اضافه کردن عکس و فیلم ، ساختن اسلاید شو و… را میدهد.

با Microsoft Office همگی ما اشنا هستیم ، پکیجی از چند اپلیکیشن مهم و کاربردی.این محصول مدتی بود که توسط ماکروسافت برای سیستم عامل OSX به روزرسانی نشده و در ضمن برای نوشتن جملات فارسی نیز دچار اشکالاتی بود اما در حال حاضر نسخه ی ۲۰۱۶ این اپ با امکانات جدید و حل ایرادات نسخه های پیشین را میتوانید به رایگان از سایت اپل اپس دانلود کنید.

Screen Shot 2015-11-18 at 13.55.46

البته برنامه های Office دیگری همچون Pages،Keynote,Notes,… نیز برای استفاده در اختیار کاربران مک به صورت پیشفرض قرار دارد اما هیچکدام از این اپلیکیشنها توانایی و انعطاف لازم برای تغییرات را همچون ماکروسافت افیس ۲۰۱۶ ندارد.

 

۳-Folx

دانلود کردن فایلهای مختلف برای همه ی ما از اهمیت بالایی برخورداراست.از همین جهت است که وجود یک دانلود منیجر خوب بیش از پیش برای سیستم عامل OSX احساس میشود.ما برای رفع نیاز شما در این زمینه برنامه Folx را معرفی میکنیم.این نرم‌افزار اکثر قابلیتهای مورد نیاز را دارا بوده و به راحتی با مرورگر اصلی مک یعنی Safari هماهنگ است ، در عین حال اگر مرورگر دیگری نیز داشته باشید با اضافه کردن یک Extension (افزونه) میتوانید ان را نیز با این برنامه هماهنگ کنید.

Screen Shot 2015-11-18 at 13.53.57

از امکانات این برنامه میتوان به تنظیم زمان شروع و پایان دانلود به صورت اتوماتیک ، تنظیم محدودیت سرعت ، دانلود از سایتهای تورنت بدون دردسر ، سرعت بالا و رابطه ی کاربری ساده  و… اشاره کرد.

این اپ را میتوانید از سایت ما دریافت کنید.

 

۴-VLC

دیدن و شنیدن فیلم و آهنگ از جمله تفریحات همه ی ماست.اما موضوعی که ما را در این زمینه ممکن است اذیت کند ، اجرا نشدن فایلها با پسوندهای مختلف است.این موضوع بخصوص در کامپیوترهای مک که به صورت پیشفرض برنامه هایی نظیر iTunes و Quicktime را فقط دارند بیشتر نمود پیدا میکند ، چراکه این دو اپ دارای محدودیت زیادی در اجرای انواع و اقسام فایلهای صوتی و تصویری هستند.

Screen Shot 2015-11-18 at 13.57.29

بنابراین ما به شما استفاده از VLC که یک اپ رایگان و OpenSource است را پیشنهاد میکنیم.

این برنامه با امکانات متنوع و قابلیت اجرای انبوهی از فایلها میتواند شما را از هرگونه پلیر دیگری بی نیاز کند.

میتوانید این اپ را از اینجا دانلود کنید.

 

۵- CleanMyMac 3

 

در ابتدای شروع به کار با مک قطعا موضوع حذف برنامه های اضافی و غیر ضروری به عنوان یک معضل به نظر میرسد ، به این علت که سیستم عامل مک همانند ویندوز بخشی با نام Uninstall & Remove Program را نداشته و Delete کردن اپها فقط به صورت دستی امکان پذیر است.

حال همانطور که پیشتر نیز گفتیم برنامه نویسان برای OSX اپی را با نام CleanMyMac ساخته اند که نه فقط برنامه های اضافه ی شما را با آسانی چند کلیک کاملا Uninstall میکند ، در عین حال فایلهای خراب و اضافه بر روی کامپیوترتان را به راحتی حذف کرده و سرعت سیستم شما را افزایش خواهد داد.

Screen Shot 2015-11-18 at 13.54.43

بنابراین اگر شما نیز احساس نیاز به داشتن یک برنامه چند منظوره برای حذف فایهای و برنامه های خود دارید میتوانید آخرین ورژن این اپ را از سایت اپل اپ دانلود کنید.

 

۵ اپلیکیشن معرفی شده تنها بخشی از برنامه های متنوعی است که شما میتوانید بر روی مک خود داشته باشید ، اما از نظر ما این نرم‌افزارها جزو پیش نیازهای شروع به کار با OSX بوده و قطعا دست شما را در قدمهای بعدی بازتر خواهد گذاشت.