مصالحه‌ی اپل و موتورولای گوگل در خصوص درگیری‌های پتنتی

به گزارش سرویس خبری رویترز، اپل و موتورولای گوگل توافق کرده‌اند که به درگیری‌های در حال جریان خود بر سر مسائل پتنتی پایان دهند و به نوعی بر سر این موضوع توافق کنند. البته این دو کمپانی اشاره کرده‌اند که این توافق به این معنی نیست که دو شرکت حق تعدی از حقوق پتنتی همدیگر را دارند. بلکه توافق حاصل‌شده به این معنی است که دو شرکت در زمینه‌ی بهبود ساختارهای مسئله‌ی ثبت حق اختراع همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

این دو غول فناوری در طی سالیان اخیر چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم بر سر حق انحصاری پتنت‌های مختلفی درگیر بودند. البته جای ذکر دارد که این توافق تنها بین اپل و بخش موتورولای گوگل صورت گرفته است و بهبودی شامل حال سایر کارخانه‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی نظیر HTC و سامسونگ نمی‌شود. همچنین آن دسته از پتنت‌های ثبت‌شده توسط گوگل که شرکت‌های مختلف تحت لیسانس این شرکت از آن‌ها استفاده می‌کنند نیز مشمول این توافق خواهد بود.

چند هفته پیش بود که صدور حکم نهایی دادگاه جاری مابین اپل و سامسونگ را شاهد بودیم. این دادگاه در پی شکایت اپل از سامسونگ بابت تخلفات پتنتی مختلفی صورت‌گرفته توسط این شرکت و درخواست اپل برای استرداد مبلغی ۲ میلیارد دلاری از آن در جریان بود، و پس از بررسی‌های مختلف در نهایت سامسونگ محکوم به پرداخت ۱۱۹ میلیون دلار غرامت به اپل شد.