مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای از تصمیم اپل برای باز نکردن آیفون 5c تروریست حمایت کرد

در روزهای اخیر یک قاضی فدرال حکمی را برای کمک اپل به مقامات برای باز کردن آیفون سید فاروق، یکی از دو فردی که در حمله تروریستی اخیر در سن برناردینو دست داشته است، صادر کرده‌اند. داده‌های موجود برای تحقیقات در حال انجام درخواست شده است، که مقامات برای یافتن همدستان و ارتباط با سازمان‌های دیگر استفاده کنند.

اپل در نامه‌ای سرگشاده به قلم تیم کوک به این درخواست پاسخ داد. در این نامه آقای کوک می‌گوید اگر اپل در این مورد کمک کند یک سنت خطرناک را تعیین می‌کند که دهه‌ها کار بر روی امنیت سیستم تضعیف می‌شود. مسئله این است که اپل ظاهرا هیچ راهی برای دور زدن امنیت آیفون قفل شده ندارد. برای این منظور باید یک سیستم عامل ویژه iOS نوشته شود که اپل معتقد است وجود آن باعث به خطر افتادن میلیون‌ها کاربر می‌شود.

مدیر عامل کمپانی گوگل، ساندار پیچای از طریق تویتر افکار خود را در این رابطه بروز داد. وی در 5 تویت گفته است که گوگل محصولاتی با امنیت را تولید می‌کند که ایمنی اطلاعات کاربران را تضمین کند. اما زمانی که دستور قانونی وجود داشته باشد اطلاعات خاص برای اجرای قانون داده می‌شود. با این حال مجبور کردن کمپانی‌ها برای فراهم کردن امکان هک طیفی از دستگاه‌ها بازی خطرناکی است.

آقای پیچای ادامه داده: مشخصاً اینجا یک وضعیت سیاه و سفید است. برخی نگران هستند که اگر اجازه داده شود آیفون 5c همچنان قفل باقی بماند باعث می‌شود که حملات تروریستی بیشتری صورت گیرد. با این حال دیگران نگران هستند که اگر یک کمپانی یک در پشتی برای نرم افزار خود قرار دهد، حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات آنان به آرامی در کمتر از یک دهه به پایان خود نزدیک می‌شود. نظر شما در این مبحث دشوار جیست؟

ساندرا پیچای