مدیریت بسیار قدرتمند فضای اشغالی دستگاه توسط Disk Pie

یکی از ویژگی‌هایی که خیلی از افراد از دیرباز جای خالی آن را در دستگاه‌های اپل احساس می‌کنند امکان اضافه‌کردن حافظه‌ی جانبی به آن‌هاست. اپل تاکنون چنین امکانی فراهم نکرده است و پس از این نیز چندان احتمال این کار نمی‌رود. بنابراین در حال حاضر چاره‌ی کار استفاده‌ی حداکثری از فضای در دسترس فعلی و مدیریت فضاهای اشغالی آن است.

اگر دستگاهتان جیلبریک نشده باشد، تنها راه برای مدیریت دیسک رفتن به بخش Usage و مشاهده‌ی اپلیکیشن‌هایی است که بیشترین فضای دستگاه را اشغال می‌کنند. اما در این بخش قابلیت‌های چندانی نیز برای مدیریت ندارید. تنها امکان، پاک‌کردن اپلیکیشن‌هاست که در اختیار شماست.

اگر دستگاهتان جیلبریک‌نشده باشد وجود مدیریت در همین حد نیز شاید کافی باشد. اما با جیلبریک‌کردن شما به فایل‌های سیستمی دسترسی پیدا می‌کنید و این امکان که در جای جای فضای دستگاه فایل‌هایی توسط شما و یا توییک‌ها و برنامه‌های مختلف جای بمانند بسیار زیاد است. توییک‌های مختلفی نظیر iCleaner Pro برای پاک‌کردن فایل‌های اضافی وجود دارند. اما طبق توضیح، فایل‌های مذکور هیچ موقع فایل اضافی تشخیص داده نمی‌شوند و بدون آن که از آن‌ها اطلاع داشته باشید فضای قابل‌استفاده و در دسترس را محدود می‌کنند. پس چاره‌ی کار چیست؟

اگر این سوال پیش از این موقع این مطرح می‌شد، جوابی در مقابل آن وجود نداشت. اما چند روزی است که توییک قدرتمند Disk Pie با هدف فارغ‌آمدن به این خلأ عرضه شده است.

پس از نصب توییک، آیکون جدیدی به منوی اپلیکیشن‌های دستگاهتان اضافه می‌شود که با تپ‌کردن بر روی آن بلافاصله Disk Pie شروع به اسکن‌کردن تمامی فضای ذخیره‌سازی دستگاهتان می‌کند. نتایج این اسکن هم به صورت اعداد و ارقام، و هم به صورت یک نمودار دایروی نمایش داده می‌شود تا درک بهتری از فضاهای اشغالی روی دستگاهتان داشته باشید.

20140428-191617.jpg

پس از اتمام اسکن، با تپ‌کردن بر روی هر یک از تکه‌های نمودار و یا اسامی لیست به شاخه‌ی انتخابی رفته و لیست و نمودار، متناسب با شاخه‌ی جدیدی که انتخاب کرده‌اید به روز می‌شوند. ویژگی بسیار خوبی که در تمامی شاخه‌ها خواهید دید این است که چه از طریق قسمت بزرگتر نمودار و چه از طریق ترتیب مرتب‌سازی لیست مربوط به نمودار، می‌توانید سریعاً به قسمت‌هایی که بیشترین حجم از فضا را اشغال کرده‌اند دست یابید و از طریق خود توییک اقدام به پاک‌کردن آن‌ها در سطوح مشخصی کنید.

20140428-191625.jpg

ویژگی بسیار خوب دیگر Disk Pie در امکان رفتن به جزئی‌ترین شاخه‌هاست. برای مثال شاید فولدر Others برای بسیاری از شما آشنا باشد و همواره کنجکاو باشید بدانید که این میزان فضا توسط چه چیزهایی اشغال شده است. توییک Disk Pie به شما امکان می‌دهد که تک تک این بخش‌ها را بررسی کرده و با پاک‌سازی فایل‌های اضافی، فضای خالی دستگاهتان را افزایش دهید.

20140428-191630.jpg

Disk Pie را می‌توانید به قیمت ۱.۹۹ دلار از سیدیا خریداری کنید. همچین نسخه‌ی کرک‌شده‌ی آن نیز به رایگان از سورس اختصاصی اپل اپس به آدرس http://appleapps.ir/repo قابل دریافت و نصب است.