قانونی برای سال 2017، 2500 دلار جریمه برای هر دستگاه آیفون وموبایل‌های شبیه به آن!

قانون گذاران کالیفرنیایی لایحه‌ای را برای تصویب ارائه کرده‌اند که ممنوعیت فروش دستگاه‌هایی با اطلاعات رمز گذاری غیرقابل دسترسی را حاصل می‌شود. در لایحه‌ی 1681 که توسط عضو مجلس، جیم کوپر (وکیل) ارائه شد، اشاره به دستگاه‌های تولید شده پس از 1 ژانویه 2017 دارد که باید این دستگاه‌ها روشی را برای رمزگشایی در نظر بگیرند. هر گوشی هوشمند بدون این قابلیت برای فروشنده آن 2500 دلار جریمه را به همراه دارد.

اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، آیفون‌های اپل در کالیفرنیا قابل فروش نخواهند بود. این کمپانی می‌گوید که به پسورد صاحبان دستگاه دسترسی ندارد و بدون آن هم اطلاعات رمز گذاری شده‌ای که در آیفون ذخیره شده‌اند قابل دسترسی نیستند، حتی با حکم قضایی! این شرایط برای دستگاه‌های نکسوس گوگل که دارای اندروید 5 و بالاتر و دیگر تلفن‌های همراه با اندروید 6 و بالاتر نیز حاکم است.

برای اینکه این لایحه تبدیل به قاون شود باید از مجلس و سنای ایالتی عبور کند و پس از آن توسط فرماندار کالیفرنیا، جری براون امضا گردد. قانون گذاران در شرایط دشواری قرار دارند. آن‌ها با هدف حفاظت شهروندان از تهدیدات تروریستی این لایحه را ارائه کرده‌اند چون در برخی موارد نیاز به دسترسی پیام‌های ذخیره شده بر روی یک گوشی هوشمند است. از سوی دیگر این مسئله روبروی حفظ حریم خصوصی قرار دارد و قانون گذاران کالیفرنیایی باید کمپانی‌های بزرگی همانند گوگل و اپل را به تیم خود بیاورند.

مطمئناً اگر لایحه 1681 تصویب شود، گوگل و اپل با تمام توان خود برای اجرای آن مبارزه خواهند کرد. از سوی دیگر لایحه مشابهی به مجلس سنای ایالتی نیویورک ارائه شده است. حال باید دید سرانجام چنین لایحه‌هایی چه خواهد بود در انتها دیوان عالی کشور چه واکنشی نشان خواهد داد.