سهام اپل اتفاق ناخوشایند 2008 را دوباره تجربه کرد

سهام اپل مدت زمان زیادی است که صندوق‌های پوشش ریسک و متقابل خودش را دارد. روز پنجشنبه با نواخته شدن زنگ، پرده بازار سهام ایالات متحده در سال 2015 به پایین آمد. سال 2015 دارندگان سهام اپل اتفاقی را که دیگر از سال 2008 با آن برخورد نکرده بودند را دوباره تجربه کردند. آخرین باری که اپل یک سال نزولی را در سهام تجربه کرد زمان پرچمداری آیفون 3G بود، کمپانی بلک بری با عرضه Storm 9530 به یک رقیب بزرگ برای آیفون بدل شد و باعث افت سهام اپل گردید.

سهام اپل با قیمت 105.26 دلار بسته شد که 4.64 درصد نسبت به ابتدای سال کاهش داشته است. با حساب کردن می‌توان فهمید که این غول تکنولوژی 57 میلیارد دلار را در بازار سرمایه از دست داده است. اوج قیمت سهام اپل در سال 2015 مربوط به ماه آوریل است. زمانی که اپل واچ به طور موقت توانست قیمت سهام اپل را جابجا کند و به قیمت 134.54 دلار برساند. رقمی که پنجشنبه برای اپل لحاظ شده بود، کاهشی 21.76 درصدی را نسبت به دوران اوج داشته است.

با وجود این کاهش در سال 2015، اپل به میانگین صنعتی داو جونز اضافه شد.داو معروف‌ترین شاخص اقتصادی بازار است که از سوی وال استریت ژورنال منتشر می‎گردد. این لیست شامل 30 سهام برتر است.

اخیراً، برخی از تحلیلگران به سرمایه گذاران در مورد اپل هشدار داده‌اند، حرکت آهسته اپل در زنجیره تامین نشان دهنده تقاضای کمتر از انتظار آیفون است. اخباری نیز پیرامون فاکسکان مبنی بر کاهش ساعت اضافه کاری کارگران خط مونتاژ منتشر گردید که حاصل فروش کمتر از انتظارات آیفون در تعطیلات کریسمس بوده است. در 2015 ، اپل در سه ماهه اول سال مالی خود رکورد فروش 74.5 میلیون آیفون را از خود به جا گذاشت. برخی از تحلیلگران انتظار دارند که این رکورد در سال جاری کمی بهود بخشیده شود.

البته این کاهش سال 2015 را می‌توان یک افت کوچک در بازه زمانی طولانی دانست، روزی که اولین آیفون راهی بازار شد سهام اپل تنها 16.23 دلار ارزش داشت و با توجه به نرخ فعلی، 650 درصد صعود داشته است!

سهام