رویداد 25 اسفند : آیفون 5se، آیپد ایر 3، … و یک چیز دیگر؟

چندین ماه از آخرین کنفرانس اپل گذشته است، و به احتمال زیاد ساکنین کوپرتینو در اواسط مارس (اواخر اسفند) میزبان یک رویداد خواهند بود. این شایعه در ماه ژانویه منتشر شد، و دلایلی زیادی وجود دارد که مهر تاییدی بر صحت این شایعه هستند.

به نظر می‌رسد که این رویداد در روز اول هفته یعنی 14 مارس برگزار گردد اما شایعات خبر از 15 مارس ( 25 اسفد ) می‌دهند. در 9 مارس 2015، اپل یک کنفرانس برگزار کرد که در آن از اولین دستگاه پوشیدنی خود، اپل واچ، رونمایی نمود. حال می‌خواهیم طبق شایعات منتشر شده بررسی کنیم که در رویداد پیش رو باید چه انتظاراتی داشته باشیم. در این کنفرانس باید انتظار گجت‌های مختلفی را داشته باشیم، گجت‌هایی که توقعات را از این رویداد بالا برده است.

آیفون 5se

iPhone-5se-6c-02

اپل ممکن است که یک آیفون کوچکتر و مقرون به صرفه‌تر در سایز 4 اینچ که طبق شایعات آیفون 5se نام دارد، را معرفی کند. ”se” استفاده شده در انتهای نام آن طبق گزارشات مخفف “special edition” (نسخه‌ی ویژه) است، هر چند شایعات در گذشته نام آیفون 6c را نیز برای آن در نظر گرفتند. گفته می‌شود که این دستگاه بین 400 تا 500 دلار قیمت دارد که ممکن است بسیار مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با آیفون‌های بزرگتر باشد.

در برخی از تصاویر که اخیراً به بیرون درز کرده است، ممکن است با یک آیفون شبیه به آیفون 6/6s مواجه شویم که از نظر ابعاد دقیقاً هم اندازه‌ی آیفون 5s است. قطعاً آیفونی با چنین سایز قشر عظیمی از اپل دوستان را خوشحال خواهد کرد، کسانی که از سایز 4.7 اینچی آیفون 6/6s و سایز 5.5 اینچی آیفون 6 پلاس/6s پلاس راضی نبودند.

Apple-A9-SoC-Feature

با وجود سایز کوچک این گوشی، آیفون 5se ممکن است با یک سخت افزار خوب عرضه گردد؛ طبق شایعات این آیفون با تراشه A9 به همراه M9 که در آیفون 6/6s از آن استفاده شد، روانه‌ی بازار می‌شود. تراشه A9 قلب تپنده‌ی آخرین نسل آیفون موجود یعنی آیفون 6s است.

به غیر از یک تراشه قدرتمند، گفته شده که این آیفون با یک دوربین 8 مگاپیکسلی iSight و فلش دوگانه در پشت دستگاه همراه خواهد بود. در حالی که دوربین فیس تایم آن 1.3 مگاپیکسل است.

iphone-5se

آیپد ایر 3

Apple-iPad-Air-3

مدتی از آخرین به روزرسانی سری ایر می‌گذرد و طبق شایعات باید منتظر نسخه‌ی جدید آن در رویداد پیش رو باشیم. طبق شایعات آیپد ایر ۳ شبیه به آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی است، اما با صفحه نمایش کوچکتر ۹٫۷ اینچی که در اغلب تبلت‌های اپل شاهد آن هستیم. همانند آیپد پرو این دستگاه از اپل پنسل و کانکتور هوشمند پشتیبانی می‌کند. رابطی که با استفاده از یک آهنربا داده‌ها را مابین کیبورد هوشمند و آیپد پرو جابجا می‌کند. این دستگاه همچنین از کیبوردهای QWERTY بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند. آیپد ایر 3 دارای تراشه A9X به همراه 4 گیگابایت رم، فلش LED و 4 اسپیکر است.

اپل واچ 2

apple-watch2-concept-1442411647-a3n9-full-width-inline

احتمال زیادی برای معرفی اپل واچ 2 در این کنفرانس نیست. اما شاید اپل روندی همانند سال گذشته را در پیش بگیرد، اولین نسل اپل واچ در بهار معرفی شد اما عرضه‌ی آن در پاییز صورت گرفت. هیچ شایعه‌ی قابل بحثی در رابطه با نسل جدید این گجت پوشیدنی منتشر نشده است.

البته برخی نسخه‌ی به روزرسانی شده‌ای از اپل واچ را در این رویداد پیش بینی می‌کنند. این بدان معناست که این دستگاه اپل واچ 2 نیست و تغییرات اندکی نسبت به نسخه اول داشته است. این اپل واچ به روزرسانی شده سبکی اسپرت دارد و در کنار بندهای جدید در رنگ‌های مختلف معرفی می‌شود.

هدست واقعیت مجازی

طبق شایعات ممکن است که اپل به سوی واقعیت مجازی قدم بردارد که جزء داغترین مباحث تکنولوژی است و تمامی کمپانی‌های بزرگ به سوی آن رفته‌اند. کوپرتینویی‌ها نیز شاید سهمی در این عرصه داشته باشند و شواهد بسیاری برای تایید این حرف وجود دارد. اول از همه، ما اخیراً شنیده‌ایم که چند نمونه هدست واقعیت مجازی توسط یک تیم متخصص در زمینه واقعیت مجازی و تکمیلی ساخته شده‌اند. برخی از این افراد برای شرکت‌هایی که اپل آن‌ها را خریده کار میکردند و سایرین از Microsoft, Lytro و بقیه کمپانی‌ها استخدام شده‌اند. داگ بومن، مدیر مرکز تعامل انسان و کامپیوتر ورجینیا تِک یکی از افرادی است که به استخدام اپل درآمده است. اخیراً نیز اپل Flyby Media را تصاحب کرده است که بر روی اسکن اشیاء واقعی برای اضافه کردن به مجموعه مجازی کار می‌کرد.

Apples-recently-patented-VR-gadget

اپل در سال 2008 برای ثبت اختراع در رابطه با هدست واقعیت مجازی اقدام کرده بود که سال گذشته به نتیجه رسید که در آن از آیفون برای صفحه نمایش هدست استفاده می‌شد. از سوی دیگر اپل شروع به فروش هدست‌های واقعیت مجازی از یک کمپانی دیگر در اپل استور کرده است که می‌تواند آزمایشی برای بازخورد نظر کاربران در این رابطه باشد.

همه‌ی این موارد نشان دهنده‌ی آن است که ساکنین کوپرتینو به دنبال هدست واقعیت مجازی هستند، اما احتمال ضعیفی دارد که در کنفرانس پیش رو از آن رونمایی کند ولی احتمال معرفی آن صفر نیست. اگر معرفی گردد مطمئناً پس از یک چیز دیگر … درباره‌ی آن توضیح داده شود.