رمز گذاری سرتاسری چت‌ها در WhatsApp

طبق اعلام WhatsApp تمامی محتوای چت‌ها رمزگذاری سرتاسری (end-to-end encryption) می‌شوند و این عمل استراق سمع را تقریباً غیر ممکن می‌سازد. تمامی پیام‌های متنی، ویدیو، عکس، اسناد، پیام‌های صوتی و تماس‌ها به طور کامل به صورت end-to-end با همکاری Open Whisper Systems رمز گذاری می‌گردند.

همانند iMessage و پیام رسان‌هایی مثل تلگرام، این رمز گذاری باعث می‌شود که دسترسی به اطلاعات برای افراد شخص ثالث غیر ممکن شود. با کلید رمز گذاری که در دستگاه کاربر ذخیره می‌‌شود حتی رمزگشایی چت‌ها با دستور مراجع قضایی نیز امکان پذیر نیست.

رمز گذاری سرتاسری به صورت آزمایشی از حدود 1 سال و نیم پیش آغاز شد و حالا این ویژگی در برنامه تمامی پلتفرم‌های موبایل وجود دارد.

از حالا شما و مخاطبانتان اگر از آخرین نسخه برنامه استنفاده کنید، تمامی تماس‌ها، پیام‌ها، عکس، ویدیو، فایل و پیام‌های صوتی از جمله در چت‌های گروهی، به صورت پیشفرض رمز گذاری می‍شوند – بنیان گذار WhatsApp، ژان کوم، فردی که در دوران حکومت کمونیستی در روسیه بزرگ شد.

این واقعیت که مردم نمی‌توانستند آزادانه صحبت کنند یکی از دلایلی بود که خانواده من به ایالات متحده نقل مکان کرد.

اگر از نسخه‌ی 2.16.1 برنامه WhatsApp که آخرین نسخه موجود است، استفاده می‌نمایید؛ لازم نیست کاری را برای این ویژگی انجام دهید، اطلاعات به طور پیشفرض رمز نگاری می‌شوند. برای این قابلیت شما و فرد مقابل هر دو باید از آخرین نسخه WhatsApp استفاده نمایید. برای پی بردن به این موضوع تنها کافی است که اطلاعات فرد مقابل و یا اعضای گروه را جهت رمز گذاری سرتاسری بررسی کنید، نشانگر قفل در اطلاعات تایید کننده‌ی رمز نگاری شدن اطلاعات است.

WhatsAppدر این باره توضیح داده است که تنها شما و فرد گیرنده کلید خاصی که برای باز کردن اطلاعات لازم است را دارا هستید و هر پیام ارسال شده دارای کلید خاص خود است. زمانی که پیام‌ها به دست شما رسید، پیام رمز گذاری شده نیز از سرور WhatsApp پاک می‌شود. تنها فردی گیرنده می‌توان پیام شما را بخواند.