رقابت اپل و گوگل بر سر اختصاصی‌کردن بازی‌ها برای پلتفرم‌هایشان

بر اساس گزارش تازه منتشر‌شده‌ای اپل و سامسونگ به شدت در حال رقابت با یکدیگر بر سر اختصاصی‌کردن بازی‌ها برای پلتفرم آی‌اواس و اندرویدشان هستند. این خبر که از سوی The Wall Street Journal منتشر شده است توضیح می‌دهد که هر دو شرکت اپل و سامسونگ با ارائه‌ی وعده‌هایی از جمله “اختصاص‌دادن مکان‌های اختصاصی در اپ استور و گوگل پلی” برنامه‌نویسان را برای ارائه‌ی اختصاصی بازی‌هایشان ابتدا بر روی پلتفرم آن‌ها وسوسه می‌کنند.

The Wall Street Journal دو بازی Plants vs. Zombies 2 و Cut the Rope 2 را مورد بررسی قرار می‌دهد:

به گفته‌ی افراد مطلع از موضوع آگوست گذشته به هنگام عرضه‌ی بازی Plants Vs. Zombies 2 که دنباله‌ی بسیار مورد انتظاری برای یک بازی در سبک استراتژیک zombie-survival بود شرکت سازنده Electronic Arts معامله‌ای با اپل کرد که طی آن این بازی توسط اپل به طور بسیار برجسته‌ای معرفی شد. یکی از همان افراد می‌گوید که در مقابل نیز EA به اپل حق داشتن عنوان این بازی به صورت اختصاصی برای پلتفرم آی‌اواس به مدت ۲ ماه را داد که به موجب این توافق این بازی برای دستگاه‌های اندرویدی تا ماه اکتبر عرضه نشد.

در ادامه‌ی گزارش آمده است که:

دنباله‌ی بازی پازلی Cut the Rope از سوی شرکت ZeptoLab در ماه دسامبر معرفی شد. یکی از افراد مطلع از موضوع توضیح می‌دهد که این شرکت و اپل توافقی کردند که به موجب آن عنوان این بازی تا سه ماه برای اپ استور اپل اختصاصی باقی بماند و در مقابل اپل نیز بازی را به طور برجسته‌ای در اپ استور معرفی کند. ZeptoLab نسخه‌ی اندروید این عنوان را در اواخر ماه مارس عرضه کرد.

همانطور که خواندید در گزارش نیز اشاره شده است که اپل بابت داشتن اختصاصی عناوین پولی به توسعه‌دهندگان پرداخت نمی‌کند. بلکه وعده‌ی جایگاه‌های ویژه‌ای در اپ استور را به آن‌ها می‌دهد و آن عناوین را از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر توییتر و فیسبوک تبلیغ می‌کند. The Wall Street Journal اضافه می‌کند که اپل از اظهار نظر در مورد موضوع فوق امتناع ورزیده است. Electronic Arts نیز به گفتن این که “ما به طور نزدیکی در حال کار با اپل و گوگل هستیم” بسنده کرده است.