رای دادگاه در هند: اپل حق استفاده از نام ‘Split View’ را ندارد!

دادگاه عالی دهلی نو (پایتخت هند) ، طی حکمی استفاده اپل از نام ‘Split View’ در تمامی دستگاه‌ی خود در این کشور را ممنوع کرد. اپل از این نام برای یک ویژگی در iOS 9 و دستگاه‌های آیپد ایر 2 و آیپد پرو استفاده می‌کند. Split View کاربران را قادر می‌سازد که دو برنامه را در کنار یکدیگر به صورت همزمان اجرا و مشاهده کنند. این ویژگی در OS X El Capitan نیز وجود دارد.

شکایت صورت گرفته از اپل، از سوی یک شرکت کوچک هندی به نام Vyooh می‌باشد که یک برنامه را در سال 2006 به نام SplitView منتشر نموده است. این برنامه کاربران را قادر می‌سازد که چند کار را با استفاده از یک نمایشگر همانند ویژگی اپل، انجام دهند.

اپل برخلاف Vyooh از یک فاصله بین دو کلمه‌ی “split” و “view” استفاده کرده است، و تا 19 اردیبهشت ماه فرصت درخواست تجدید نظر دارد. اگر اپل در دادگاه پیروز نشود، دو راه دارد: اول اینکه نام این ویژگی را در هند عوض کند و یا از دسته چک خود استفاده نماید. در جولای سال 2012، اپل 60 میلیون دلار به یک کمپانی چینی برای نام آیپد پرداخت کرد. اپل با این خیال که پولی که پرداخت می‌کند برای تمام چین است، قرارداد را امضا کرد، اما این قرداد تنها برای تایوان بود.

زمانی که استیو جابز، آیفون را در 9 ژانویه 2007 معرفی کرد، نام آیفون متعلق به Cisco_سیسکو_ بود. تیم حقوقی اپل در آن زمان فکر می‌کرد که با ترویج نام، سیسکو از مالکیت معنوی خود دفاع نمی‌کند و اپل می‌تواند از آن استفاده کند. در 10 ژانویه سیسکو بر علیه اپل تشکیل پرونده داد. اما در نهایت سیسکو به اپل اجازه‌ی استفاده از نام آیفون را در ازای همکاری با این کمپانی، در زمینه‌های مورد علاقه‌ی دو طرف، داد. iOS نیز برای مدت زمان طولانی توسط سیسکو مورد استفاده قرار می‌گرفت و اپل برای استفاده از این سه حرف مجبور به پرداخت پول به سیسکو شد.