راهنمای به روز خرید آیپد؛ کدام مدل مناسب‌ترین گزینه برای شماست؟

دو شب پیش اپل در سومین کنفرانس سالانه‌ی خود خط تولید آیپدهای ۱۰ اینچی خود را با معرفی آیپد ایر ۲ و خط تولید آیپد‌های ۷ اینچی را با معرفی آیپد مینی ۳ به روز کرد. مطابق هر سال اپل همچنان فروش نسل‌های پیشین این دستگاه‌ها را با قیمت‌هایی پایین‌تر از قبل ادامه خواهد داد. این مسئله موجب می‌شود که کاربر به هنگام تصمیم‌گیری گزینه‌های مختلفی پیش روی خود داشته باشد. در چنین مواقعی وجود یک راهنما که جنبه‌های مختلفی را بررسی کرده و مقایسه‌ای بین پارامترهای تعیین‌کننده‌ی این محصولات انجام داده باشد بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در طی این پست چنین روندی را با همدیگر پی می‌گیریم و سعی می‌کنیم کمک‌حالی برای گرفتن بهترین تصمیم باشیم. از این رو اگر به دنبال خرید آیپد در روزها یا ماه‌های آینده هستید و فعلاً نمی‌دانید کدام مدل می‌تواند برایتان مناسب باشد، احتمال بالایی وجود که پس از خواندن این پست دست بر روی یک گزینه بگذارید. بنابراین همراه ما باشید در این بررسی جامع.

موضوعی که پیش از هر چیز باید روشن شود

iPad-Air-2-and-iPad-mini-3

نخستین چیزی که به هنگام خرید آیپد باید به آن پاسخ دهید این است که به دنبال چه اندازه‌ای هستید؟ سایز ۹.۷ اینچی یا سایز کوچک‌تر ۷.۹ اینچی؟

استیو جابز معتقد بود که حداقل اندازه‌ای که برای یک تبلت می‌توان متصور شد اندازه‌ی ۹.۷ اینچی است. این نسخه از آیپد برای مطالعه، وب‌گردی و تماشای فیلم گزینه‌ی بسیار مناسبی است. همچنین اگر به دنبال طراحی و نقاشی توسط دستگاه یا ادیت‌کردن فایل‌های چندرسانه‌ای هستید این سایز از تبلت می‌تواند به خوبی پاسخگوی نیازهایتان باشد. نکته‌ای که در این زمینه باید برایتان تعیین‌کننده باشد این است که سایز نه چندان کوچک این تبلت آن را مناسب استفاده در مکان‌هایی نظیر خانه یا محل کار کرده است. اگر چه یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی تبلت از گجت‌های دسکتاپی در قابل‌حمل‌بودن آن است، اما نباید انتظار زیادی در این خصوص از نسخه‌ی ۹.۷ اینچی داشته باشید. کم ندیده‌ایم کسانی را که برای آیپد ۹.۷ اینچی خود حتی یک کیف مجلل و مخصوص نیز گرفته و آن را کاملاً زمین‌گیر می‌کنند.

در مقابل تبلت کوچکتر آیپد مینی با اندازه‌ی صفحه نمایش ۷.۹ اینچ قرار دارد. بر روی صفحه نمایش کوچک‌تر این تبلت نیز طبیعتاً می‌توانید اسنادتان را ویرایش کنید، وب‌گردی کنید و با به تماشای فیلم و ویدیو بنشینید، اما لذتی که انجام این کارها بر روی صفحه نمایش ۹.۷ اینچی دارد در این جا کم‌فروغ‌تر است. این سایز بیشتر مناسب کسانی است که به دنبال وسیله‌ای هستند که بتوان با آن شبیه به یک گوشی موبایل بزرگ رفتار کرد. به عبارت بهتر یعنی بتوانن آن را به راحتی در کیف یا کیف‌دستی خود جابجا کرده و در هر موقعیتی که نیاز بود به راحتی از آن استفاده کرد.

بنابراین سریعاً و بدون پشتوانه‌ی فکری دست روی یک سایز نگذارید. سعی کنید کاربری‌هایی که از آیپدتان انتظار دارید را مرور کرده و خود را قانع به استفاده از یکی از دو اندازه‌ی فوق کنید. تبلتتان بیشتر اوقات در خانه خواهد بود یا فردی هستید که مدام در حال این و آن سو رفتن است؟ پس از آن که تصمیم گرفتید به سراغ کدام سایز بروید، در یک سو آیپد ایر و آیپد ایر ۲ را خواهید داشت و در سویی دیگر آیپد مینی ۳، آیپد مینی ۲ و آیپد مینی را. پس از گذر از مرحله‌ی سایز ادامه‌ی پست پذیرای شماست.

آیپد ایر ۲ یا آیپد ایر؟

iPad-Air-2--1024x439

اگر سایز مطلوبتان ۹.۷ اینچ است باید یکی از دو دستگاه آیپد ایر یا آیپد ایر ۲ را انتخاب کنید. به شخصه به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم که به سراغ تبلت‌های نسل پایین‌تر بروید. اگر قدرت خریدتان پایین است، صرفاً به سمت آیپد ایر که در روزهای آینده قیمت آن سیر نزولی پیدا خواهد کرد متمایل شوید. ولی باز همین یک فاکتور را تعیین‌کننده ندانید. شاید امکاناتی در آیپد ایر ۲ وجود داشته باشد که با خود بگویید ارزش صرف‌کردن پول بیشتر را داراست. بنابراین ادامه‌ی بررسی را نیز به طور کامل بخوانید.

آیپد ایر دستگاه بسیار نازکی است، اما جالب اینجاست که آیپد ایر ۲ از آن نیز نازک‌تر است. اپل با کاهش ۱۸ درصدی ضخامت آیپد ایر ۲ در مقایسه با آیپد ایر، عدد ضخامت را تنها به ۶.۱ میلی‌متر رسانده است. وزن این وسیله نیز به طور مشخصی کمتر از وزن آیپد ایر است. البته تصویر نشود که آپید ایر دستگاه سنگینی است. منظور در مقام قیاس است.

دوربین آیپد ایر ۲ به مراتب بهتر از دوربین هر آیپد دیگری است که تاکنون دیده‌اید. بر روی این وسیله لنز ۸ مگاپیکسلی کار گذاشته شده که به شما امکان ثبت تصاویر به حالت متوالی (Brust Mode)، ضبط تصاویر به حالت Time-Lapse و ضبط ویدیوهای اسلوموشن را می‌دهد. لنز دوربین آیپد ایر کیفیت ۵ مگاپیکسلی دارد. از این رو نباید انتظار پشتیبانی از قابلیت‌های عکاسی فوق را بر این تبلت داشته باشید.

آیپد ایر ۲ مجهز به سنسور تاچ آی‌دی است که به شما امکان بازکردن قفل دستگاهتان با استفاده از اثر انگشت یا انجام خریدها از اپ‌استور به همان طریق را خواهد داد. آیپد ایر فاقد سنسور تاچ آی‌دی است و همان دکمه‌ی هوم سنتی اپل را بر روی آن خواهید یافت.

باید به صفحه نمایش ضدبازتاب آیپد ایر ۲ نیز اشاره کرد که به شخصه برای من مورد جالبی است. به کار فناوری ضدبازتاب در این وسیله موجب شده که میزان بازتاب تصویر محیط از روی دستگاه بسیار کم شده و بر زیبایی صفحه نمایش بیش از پیش افزوده شود. در نهایت باید از پردازنده گفت. آیپد ایر ۲ مجهز به چیپ A8X است. پردازنده‌ای که نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی A8 و به عبارتی یک و نیم نسل جلوتر از پردازنده‌ی A7 آیپد ایر است. به کار بردن این چیپ بر روی آیپد ایر ۲ سبب شده که قدرت پردازش‌های عملیاتی این وسیله ۴۰ درصد و قدرت پردازش‌های گرافیکی آن ۲.۵ برابر سریع‌تر از دستگاه آیپد ایر شود.

نسخه ی ۱۶ گیگابایتی آیپد ایر دو ۴۹۹ دلار، نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی ۵۹۹ دلار و نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابتی ۶۹۹ دلار قیمت خواهد داشت. قیمت دستگاه آیپد ایر نیز به ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار به ترتیب برای مدل‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی کاهش خواهد یافت. تقریباً می‌توان گفت ۱۰۰ دلار بین دو وسیله اختلاف قیمت وجود دارد که این صد دلار پردازنده‌ای سریع‌تر، طراحی‌ای جدیدتر، دوربینی بهتر و سنسور تاچ آی‌دی را در آیپد ایر ۲ برایتان به ارمغان خواهد آورد.

به شخصه معتقدم که این میزان تغییرات واقعاً ارزش صرف‌کردن پول بیشتر را دارند. اما دوباره تأکید می‌کنیم که مهم این است که شما چه چیز نیاز دارید. اگر این امکانات چندان برایتان تعیین‌کننده نیستند و یا به هر طریق خرید دستگاه آیپد ایر ۲ خارج از توانتان است، خیال نکنید که با خرید آیپد ایر ضرر خواهید کرد. این تبلت همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید در بازار فعلی تبلت‌هاست.

آیپد مینی ۲ یا آیپد مینی ۳؟

Screen-Shot-2014-10-16-at-3.51.08-PM-1024x343

در این مورد قضیه بسیار متفاوت از مقایسه‌ی آیپد ایر و آیپد ایر ۲ است. آپدیتی که اپل در مراسم اخیر خود برای آیپد مینی در قالب آیپد مینی ۳ ارائه داد می‌تواند لقب یکی از ناامیدکننده‌ترین آپدیت‌های اپل را از آن خود کند. آیپد مینی ۳ تنها دو فرق با آیپد مینی ۲ دارد: وجود سنسور تاچ آی‌دی بر روی نسل جدید و وجود رنگ طلایی در بین رنگ‌های قابل انتخاب آن. این که آیا این وسیله را می‌توان یک آیپد مینی جدید دانست خود جای سوال دارد. پردازنده، دوربین، طراحی، ضخامت، صفحه نمایش و هر چه که در آیپد مینی ۲ دیده بودید را بدون هیچ بهبودی در آیپد مینی ۳ نیز خواهید یافت. در قیمت دو وسیله تفاوتی ۱۰۰ دلاری مشاهده خواهید کرد. قیمت آیپد مینی ۳ از ۳۹۹ دلار و قیمت آیپد مینی ۲ از ۲۹۹ دلار آغاز می‌شود.

بنابراین اگر توصیه‌ی من را بخواهید، در هنگام تصمیم‌گیری بین آیپد مینی ۲ و آیپد مینی ۳ بدون هیچ شکی به سراغ آیپد مینی ۲ بروید؛ مگر این که واقعاً به سنسور تاچ آی‌دی بر روی تبلت ۷.۹ اینچی خود نیاز داشته باشید.

در نهایت باید اشاره کرد که اپل آیپد مینی نسل اول را نیز همچنان در وبسایت خود به فروش می‌رساند، اما با وجود قیمت ۲۴۹ دلاری آن باز نباید به خرید این تبلت فکر هم بکنید. تنها با ۵۰ دلار بیشتر می‌توانید تبلت آیپد مینی ۲ را بگیرید که چندین سر و گردن از نسل اول این رده بالاتر است.