راهنمای اپل اپس: پاسخ به سؤالات رایج موجود حول جیلبریک آی‌اواس ۷.۱.۱

سوالات متعددی هستند که از زمان عرضه‌ی جیلبریک آی‌اواس ۷.۱.۱ ذهن همگان را مشغول کرده‌اند. این سوالات در مکان‌های متعددی نظیر بخش کامنت پست‌های اپل اپس نیز مطرح می‌شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم این پست را که در بردارنده‌ی سوالات معمول در این زمینه و پاسخ آن‌ها بر اساس اطلاعات موجود تا کنون است را نوشته و منتشر کنیم. در ادامه در مورد امنیت این جیلبریک، اکسپلویت‌های استفاده‌شده، سازگاری توییک‌ها، تأثیر این جیلبریک بر روی جیلبریک آی‌اواس ۸ و غیره صحبت می‌کنیم. در این پست هر چیزی که در مورد جیلبریک آی‌اواس ۷.۱.۱ نیاز است بدانید را گنجانده‌ایم.

جیلبریک آی‌اواس ۷.۱.۱ امن است؟

واضح است که ما به شخصه نمی‌توانیم امنیت جیلبریک را تضمین کنیم. مسائل فنی مختلفی نیز وجود دارند که ممکن است هر یک از آن‌ها آلوده به یک دستکاری باشند و تشخیص آن‌ها حتی برای هکرها نیز به سادگی صورت نگیرد. اما تصوری که در حال حاضر وجود دارد این است که جیلبریک امن است. هکر معروف iH8sn0w تأیید کرده است که این جیلبریک هیج بدافزار یا فایل مخربی در خود ندارد. همچنین MuscleNerd نیز اعلام کرده است که مسئله‌ی غیرعادی وجود ندارد.

اما با این حال عمل جیلبریک را با رعایت جوانب احتیاط انجام دهید. به شدت توصیه می‌کنیم که قبل از ارتقا به آی‌اواس ۷.۱.۱ و اقدام به جیلبریک از تمامی اطلاعات دستگاهتان بکاپ تهیه کنید. بهتر است تیکی که در هنگام جیلبریک‌کردن در منوی ابزار PanGu وجود دارد را نیز بردارید تا پکیج PPSync و اپلیکیشن دانلود برنامه‌های کرک‌شده نصب نشوند. بخصوص که گفته می‌شود پکیج PPSync پایداری سیستم عامل را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر این پکیج را نصب کرده‌اید در اینجا شرح داده‌ایم که چگونه آن را پاک کنید.

چه دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌شوند؟

آیفون ۵اس / ۵سی / ۵
آیفون ۴ / ۴اس
آیپد ۲ / ۳ / ۴ / ایر / مینی
آیپاد تاچ ۵

آیا جیلبریک بکنیم؟ توییک‌ها کار خواهند کرد؟

اگر در حال حاضر بر روی نسخه‌ی جیلبریک‌شده‌ای از آی‌اواس ۷ هستید پیشنهاد می‌کنیم که تا چند وقت آینده نیز بر روی این نسخه بمانید. علت اصلی گفتن چنین حرفی این است که با عرضه‌شدن این جیلبریک، بسیاری از برنامه‌نویسان باید توییک‌های عرضه‌شده‌ی خود را با آی‌اواس ۷.۱.۱ نیز هماهنگ کرده و نسخه‌های موجود فعلی در سیدیا را آپدیت کنند. این فرآیند می‌تواند بسته به سرعت عمل برنامه‌نویس‌ها روزها تا هفته‌ها طول بکشد.

اگر در حال حاضر بر روی نسخه‌ی جیلبریک‌نشده‌ای از آی‌اواس ۷ و یا حتی ۶ هستید و منتظر عرضه‌ی جیلبریک بودید، نیازی به تعلل در جیلبریک‌کردن برای شما نیست. اما در ذهن داشته باشید همانطور که در بالا شرح دادیم فعلاً تمامی توییک‌ها از این نسخه از آی‌اواس پشتیبانی نمی‌کنند و ممکن است مراتب مختلفی از ناسازگاری را در عملکرد آن‌ها ببینید. سعی می‌کنیم لیست توییک‌های سازگارشده را به اطلاعتان برسانیم اما فعلاً این پست بر روی سرویس ردیت را داشته باشید که تعدادی از موارد سازگارشده را لیست کرده است.

چگونه آی‌اواس ۷.۱.۱ را جیلبریک کنیم؟

به طور کامل در این پست بخوانید.

اگر جیلبریک انجام نشد چه؟

یک بار دیگر ابزار PanGu را اجرا کرده و دوباره دستگاه را جیلبریک کنید. بخصوص اگر مشکلتان ظاهرشدن صفحه‌ی آبی بر روی دستگاه ۵اس است.

چه اکسپلویت‌هایی برای جیلبریک‌کردن این نسخه استفاده شدند؟ این مسئله چه تأثیری روی جیلبریک آی‌اواس ۸ می‌گذارد؟

به نظر می‌رسد که در جیلبریک آی‌اواس ۷.۱.۱ از باگی تحت عنوان InfoLeak استفاده شده است که برنامه نویسی چینی به اسم هائو (windknown) نحوه‌ی اکسپلویت‌کردن آن را پس از یادگیری زیر و بم مربوط به کرنل آی‌اواس از هکر نام‌آشنا استفان اسر (i0n1c) در طی یک سال گذشته پیدا کرده است. iH8sn0w که جیلبریک آی‌اواس ۷.۱.۱ از دو اکسپلویت مربوط به کرنل و کد ساینینگ استفاده کرده و آن‌ها را سوزانده است. علاوه بر این‌ها از متدی تحت عنوان syslogd chown که در کنفرانس هک Black Hat آگوست گذشته در مورد آن سخن به میان آمد در پیاده‌سازی جیلبریک استفاده شده است.

حال که بسیاری در فکر جیلبریک آی‌اواس ۸ هستند، مورد استفاده قرار گرفتن این دو اکسپلویت فرآیند جیلبریک را سخت‌تر خواهد کرد. البته سوای این حفره‌ها در صدر لیست باگ گواهی‌نامه‌های تاریخ‌گذشته که به عنوان روشی برای تزریق در این روش جیلبریک استفاده می‌شود قرار دارد که زودتر از بقیه‌ی موارد سخن از برطرف‌شدن آن در نسخه‌های بعدی آی‌اواس وجود دارد.