دو توییک جالب‌توجه و کاربردی جدید از رایان پتریچ

رایان پتریچ را بدون شک می‌توان یکی از خوش‌نام‌ترین چهره‌های دنیای جیلبریک دانست. او نه تنها از فعال‌ترین برنامه‌نویسان، بلکه از خلاق‌ترین آن‌هاست. به طوری که اکثر توییک‌های نوشته شده توسط او در جهت رفع کمبودهایی است که در آی‌اواس به چشم می‌خورد. توییک‌هایی که حتی اگر آن‌ها را لیست کنیم نیز تعدادیشان از قلم خواهد افتاد. مواردی نظیر Action Menu ، Activator ، توییک رفع باگ رمزنگاری ایمیل، Display Recorder ، RetinaPad و بسیاری دیگر.
 
 چند وقتی است که رایان حتی فعال‌تر از گذشته در حال کار بر روی توییک‌های جدید است. به طوری که هر چند روز یک بار دو سه توییک جدید را در سورس شخصی خود عرضه می‌کند. شاید فکر کنید وقتی کمیت کار بالا رود، اصولا کیفیت پایینی را شاهد خواهیم بود. اما انتظار چنین مسئله‌ای را در این مورد نداشته باشید. ما نیز بسته به اهمیت و میزان کاربردی بودن این توییک‌ها، در زیر به معرفی و شناساندن آن‌هایی که نقش جالبی که در سیستم عامل می‌توانند ایفا کنند می‌پردازیم.
 
 
 SearchSettings: جست‌وجو در بخش ستینگز آی‌اواس
 
 نخست در گلکسی اس فایو بود که شاهد قابلیت جست‌وجو در قسمت ستینگز دستگاه بودیم. این گزینه می‌تواند برای کاربران سیستم عامل اندروید کاربرد بیشتری داشته باشد. زیرا همواره سامسونگ قسمت تنظیمات را چنان پر و پیمان سر و شکل می‌دهد که بسیار از اوقات موجب گیجی کاربران می‌شود. اما با این حال داشتن این گزینه بر روی آی‌اواس نیز می‌تواند برای افرادی کمک‌کننده باشد.


پس از آن که توییک SearchSettings را نصب کردید، به فاصله‌ی یک ری‌اسپرینگ بعد شاهد واردعمل‌شدن آن خواهید بود. کافی اپلیکیشن Settings را باز کنید و از نوار جست‌وجویی که به بالای هر صفحه‌ای که پیش‌رویتان گشوده می‌شود اضافه شده است استفاده کنید. نتایج جست‌وجو به صورت آنی و همزمان با تایپ برایتان نمایش داده می‌شود و به لطف وجود امکان تعامل با آن‌ها، می‌توانید به طور سریعی به بخش مطلوب بروید.
 
 تنها نکته‌ی منفی‌ای که می‌توان در مورد نسخه‌ی کنونی توییک ذکر کرد، عدم امکان سرچ عمیق و یک‌باره در تنظیمات است. به این معنی که اگر در صفحه‌ی نخست تنظیمات باشید، نمی‌توانید به تنظیمات سیری که در زیربخش General است دست پیدا کنید. البته شاید علت این امر این باشد که از کاهش سرعت جست‌وجو ممانعت به عمل آید. شاید هم شاهد اضافه‌شدن این امکان در نسخه‌های بعدی باشیم. فراموش نکنید که این نسخه فعلا آزمایشی است. SearchSettings را می‌توانید در سورس http://rpetri.ch/repo بیابید.
 
 
 WallCycler: تغییر خودکار پس‌زمینه‌ی هوم‌اسکرین
 
 پیش از این توییک‌هایی برای تغییر خودکار پس‌زمینه‌ی دستگاه دیده‌ایم و در اپل اپس نیز تعدادی را به شما معرفی کرده‌ایم. WallCycler نیز چنین ایده‌ای دارد و شاید نتوان آن را چیز نوئی دانست، اما اگر با توییک کار کنید خواهید دید که پیاده‌سازی آن یک سر و گردن نسبت به آنچه که تا کنون دیده‌اید بالاتر است.


زیبایی WallCycler در آن است که هیچ گزینه‌ی جدیدی به منوی گوشی اضافه نخواهد شد و تنظیمات آنچنانی نیز مشاهده نخواهید کرد. بلکه توییک به طور جالبی با بخش پیش‌فرض آی‌اواس برای تغییر پس‌زمینه‌ی دستگاه ادغام می‌شود. یعنی کافی است به بخش Wallpaper & Brightness بروید و این بار به جای انتخاب یک تصویر، یکی از آلبوم‌های گالریتان که لیست آن‌ها در این بخش آمده است انتخاب کنید. بدین ترتیب پس از هر بار گشودن قفل دستگاه و نمایان‌شدن منو، پس‌زمینه‌ جدیدی نیز که از بین تصاویر آلبوم انتخابی‌تان گزیده شده است مواجه خواهید شد.
 
 علاوه بر امکان تغییر خودکار، همزمان با نصب توییک اکشن جدیدی نیز بر روی توییک Activator نصب می‌شود که با ست‌کردن آن و انجام شورتکات تنظیم‌شده، می‌توانید پس‌زمینه را به طور دستی تغییر دهید.
 
 توییک از نظر توسعه در وضعیت خوبی است و عملکرد مطلوبی نیز دارد. به طوری که مناسب عرضه بر روی سورس‌های پیشفرضی است که در سیدیا وجود دارند. اما تا آن زمان و عرضه‌شدن اولین نسخه‌ی نهایی WallCycler ، می‌توانید نسخه‌ی آزمایشی آن را از سورس شخصی رایان به آدرس http://rpetri.ch/repo دریافت کنید.