دونالد ترامپ : اپل باید کامپیوترهای لعنتی خودش را اینجا بسازد

در سخنرانی که دو روز پیش دونالد ترامپ نامزد جزب جمهوری خواه داشته است، ادعا کرده که او می‌تواند قانونی را به تصویب برساند که اپل را مجبور به ساخت محصولاتش در ایالات متحده آمریکا کند. گذشته از درگیری‌های هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در سال 2016، دونالد ترامپ همیشه برای انجام سخنرانی‌های تند آماده است.

کاندیدای ریاست جمهور ایالات متحده آمریکا، نظریه خود را در واکنش به قصد فورد برای انتقال کارخانه‌های خود به مکریک بروز داده است. او این ادعا را داشته است که برنامه دارد 35 درصد مالیات برای تمامی محصولات مونتاژ و یا تولید شده در خارج از خاک آمریکا در نظر بگیرید. در نهایت او توجه خود را به اپل نیز نشان داد و گفت که رژیم او اپل را مجبور خواهد کرد که : کامپیوترهای لعنتی خودش را در این کشور به جای سایر کشورها بسازد.

اگر منطقی و یا از دیدگاه کسانی که اقتصاد را می‌دانند به این ادعا نگاه کنیم، مطمئناً یک ایراد بزرگ به آن برای در نظر نگرفتن تجارت آزاد است. به هر حال به نظر می‌رسد که ترامپ چنین چیزی را قبول ندارد! البته او در بخشی از سخنان خود اذعان داشته که: من یک تاجر آزاد هستم، من یک تجارت آزاد می‌خواهم، اما ما باید در چنین مواردی هوشمندانه عمل کنیم.

توهمات فکری این کاندیدای عزیز به کنار، اما مطمئناً اگر اپل محصولات خود را در خاک آمریکا مونتاژ کند بسیار برای این کشور سودمند خواهد بود. چنین حرکتی موجب ایجاد شغل و یک منبع مستقیم رشد اقتصادی خواهد شد. علاوه بر این، از نظر حقوق بشر، نگرانی‌ها در مورد شرایط کار در Foxconn چین حل می‌شود.

با این حال رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا چنین قدرتی را بدون اعمال کردن محدودیت‎های شدید برای تجارت آزاد ندارد، فرضی که بسیار اساسی برای فلسفه اقتصاد مدرن است.

اپل با توجه به قیمت نیروی کار، هزینه‌ها همانند مالیات و فراوانی نیروی کار در کشورهایی مانند چین اقدام به مونتاژ محصولاتش در خارج از خاک آمریکا می‌کند. به فرض محال آقای ترامپ با ایده‌های همیشه بی‌نظیرش رئیس جمهور و موفق به قانون گذاری‌ و اجرای چنین ایده‌ای شود، مسلماً قیمت محصولات اپل بالا خواهد رفت. اما این را در نظر داشته باشید که آقای ترامپ در کل یک آدم تندرو با اظهار نظرات صریح است. او همچنین در عرصه تجارت بسیار فرد موفقی بوده است و در گذشته در حزب دموکرات حضور داشته است!