در ساخت پردازنده‌ی اپل واچ از فناوری ۲۸ نانومتری سامسونگ بهره برده شده است

از نخستین روزهایی که دستگاه اپل واچ با مچ‌های کاربران آشنا شد و عموم افراد به آن دست یافتند، کالبدشکافی‌های مختلفی از این وسیله را در رسانه‌های مختلف دیدیم. از سردمداران این جرگه وبسایت iFixit بود که هیچ گجتی را قبل از شکافتن دل و روده‌اش آسوده رها نمی‌کند. iFixit در همان روزهای نخست راهنماهای مختلفی برای واشکافی سخت‌افزاری اپل واچ منتشر کرد و چندی بعدی نیز ABI Research به طور خاص و کامل به شرح محتویات چیپ S1 این گجت پرداخت.

 

با این حال اینطور که پیداست بررسی S1 متوقف نشده و ABI Research در پی آشکارسازی جزئیات بیشتری است. مهندسین این شرکت به دنبال آن هستند که جزء به جزء قطعات به کار رفته در این پردازنده را شناسایی و اطلاعات مربوط به آن را استخراج کنند. اگر چه در بررسی آخر این سرویس از ۵۱۲ مگابایتی بودن رم این دستگاه پرده برداشته شده بود، اما همچنان جزئیات بیشتری بود که می‌شد سراغشان رفت. بنابراین بررسی در این راستا ادامه یافت و البته کنجکاوی‌ها در زمینه‌های بخصوصی بار دیگر به ثمر نشست.

 

نکته‌ی جالب مشخص‌شده در بررسی اخیر در مورد چیپ APL0778 این پردازنده است. طبق اطلاعاتی که ABI Research منتشر کرده است در ساخت این چیپ از فناوری ۲۸ نانومتری شرکت سامسونگ استفاده است. یعنی همان فناوری‌ای که در ساخت آیفون ۵اس به کار گرفته شده بود. در توضیح آمده که اگر چه این موضوع شاید اینطور به نظر برسد که اپل در ساخت این دستگاه بر روی لبه‌ی فناوری حرکت نمی‌کند، اما با این حال نشان‌دهنده‌ی ظرفیتی بزرگی است که در این رده برای پیشرفت وجود دارد.

 

اپل با بهره‌گیری از فناوری‌های جدیدتر در ساخت S2 می‌تواند پردازنده‌ای در نسل بعدی اپل واچ تعبیه کند که به مراتب سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و کوچک‌تر از پردازنده‌ی فعلی باشد.