حذف اطلاعات جغرافیایی ثبت‌شده بر روی تصاویر در آیفون

اخیرا پستی خواندید در اپل‌اپس مبنی بر نحوه‌ی مشاهده‌ی متادیتای تصاویر در آیفون. داشتن امکان مشاهده‌ی این اطلاعات بر روی آیفون بسیار عالی است٬ اما داشتن امکان پاک‌کردن این اطلاعات و بخصوص اطلاعات مربوط به مکان جغرافیایی تصاویر گاهی اوقات از مشاهده‌کردن آن‌ها نیز ضروری‌تر می‌شود.

 

 

دلایل مختلفی وجود دارند که موجب می‌شوند شما تصمیم به پاک‌کردن این اطلاعات بگیرید. بدیهی‌ترین دلیل برای این کار تمایل برای حذف اطلاعات مکانی عکس برای جلوگیری از اطلاع افراد دیگر از مکان گرفته‌شدن آن می‌باشد. جالب اینجاست که بدانید این اطلاعات هنگام ارسال تصاویر با سرویس‌هایی نظیر واتس‌اپ نیز به مقصد ارسال شده و مکان گرفته‌شدن عکس به سادگی قابل ردیابی است.

 

در این پست به شما یاد می‌دهیم که چگونه متادیتای تصاویر گالری خود را پاک کنید تا از شر تمامی اطلاعات مربوط به EXIF و اطلاعات مکانی آن خلاص شوید. برای این کار از اپلیکیشن رایگانی به Koredoko استفاده خواهیم کرد.

 

البته قبل از شروع لازم به ذکر است که شما می‌توانید از ابتدا تنظیم کنید که اطلاعات مکانی بر روی تصاویری که می‌گیرید ثبت نشود. برای این کار به این مسیر رفته Settings > Privacy > Location Services و گزینه‌ی مربوط به Camera را غیرفعال کنید. توجه کنید که روشی که معرفی می‌شود بر روی تمامی تصاویر قابل اعمال است و تنها محدود به تصاویر گرفته شده با آیفون نیست.

 

نحوه‌ی انجام کار را پی می‌گیریم:

 

۱ – اپلیکیشن Koredoko را از اپ‌استور دانلود و نصب کنید.

 

۲- اپلیکیشن را باز کرده و اجازه‌ی دسترسی به گالری را به آن بدهید.

 

۳- بر روی آیکون لیست تپ کنید تا گالری باز شود.

 

 

۴- تصویری را که می‌خواهید اطلاعات جغرافیای آن را پاک کنید پیدا کنید. بر روی آیکون آبی واقع در سمت راست تصویر تپ کنید.

 

 

۵- متادیتای تصویر که شامل اطلاعات مکانی آن نیز می‌شود برایتان نمایش داده می‌شود. بر روی دکمه‌ی اشتراک‌گذاری تصویر واقع در گوشه‌ی سمت راست صفحه تپ کنید.

 

 

۶- از منوی باز شده گزینه‌ی Save without Metadata را فشار دهید.

 

 

تصویر در گالریتان بدون هیچ‌کدام از اطلاعات متادیتای آن ذخیره می‌شود.

 

 

ممکن است اپلیکیشن‌های مختلفی در اپ‌استور بیابید که به شما امکان انجام چنین کاری را می‌دهند. اما علاوه اپلیکیشن معرفی شده٬ دو اپلیکیشن Metadata Cut و  Photo Investigator نیز وجود دارند که تست شده و درستی کارشان تاییدشده است. رابط گرافیکی آن‌ها به زیبایی Koredoko  نیست ولی کارشان را به درستی انجام می‌دهند.