جزئیات جدید از آی‌اواس ۹ و OS X 10.11؛ شاید پایان راه جیلبریک نزدیک باشد

فاصله‌ی زیادی با روز برگزاری کنفرانس WWDC امسال و رونمایی از نسل بعدی سیستم عامل‌های شرکت اپل نداریم. هر چه به تاریخ برگزاری نزدیک‌تر می‌شویم جزئیات مختلفی در مورد این سیستم عامل‌ها به بیرون درز پیدا می‌کند. هر چند که تا روز رونمایی نمی‌توان با اطمینان سخن از تغییر مشخصی زد، اما کنار گذاشتن خبرها صرفاً بخاطر شک در صحتشان نیز چندان تصمیم معقولی نیست.

 

طبق گزارش جدید و مفصلی که از سوی 9to5Mac منتشر شده است، اپل در ساخت نسل بعدی سیستم عامل‌های خود همچنان به روند رو به جلوی عرضه‌ی قابلیت‌های نو ادامه خواهد داد، اما از سوی دیگر توجه ویژه‌ای نیز به راضی‌بودن طیف گسترده‌تری از افراد خواهد داشت. در این گزارش آمده است که اپل تمرکز زیادی صرف افزایش کیفیت عملکرد سیستم عامل‌های خود خواهد کرد و اکثر تغییراتی که اعمال می‌شوند با هدف بهبود هر چه بیشتر عملکرد خواهند بود. این گزارش با آن چه پیش از این در مورد آی‌اواس ۹ شنیده بودیم سازگار است.

 

گزارش 9to5Mac می‌گوید که این بار مهندسان اپل بودند که اصرار خاصی برای تمرکز روی رفع مشکلات و افزایش پایداری داشتند. چنین رویکردی به دلیل تبعات ناشی از عرضه‌ی نسخه‌های پرباگ نظیر آی‌اواس ۸ و OS X 10.10 اتخاذ شده است. باگ‌های نسل اخیر این دو سیستم عامل مدت‌های مدیدی کاربران را آزار می‌داد و هنوز که هنوز است تمامی آن‌ها رفع نشده‌اند. ظاهراً اپل از این نارضایتی درس گرفته و در فکر بهبود وضعیت است. البته گفته می‌شود که اپل بر روی عرضه‌ی قابلیت‌های نو چشم نبسته است و همچنان نوآوری‌های نرم‌افزاری شرکت را شاهد خواهیم بود. اما هدف اصلی همان بهبود عملکرد و رفع باگ است.

 

از قابلیت‌هایی نوئی که از حرف از آن در میان است می‌توان به تعبیه‌ی کنترل سنتر در OS X 10.11 اشاره کرد. البته اینجا قرار نیست که همانند آیفون از سمت پایین به سمت بالا سوایپ کنید. ظاهراً این قابلیت در لبه‌ی چپ صفحه جا خشک کرده و پذیرای دکمه‌های کنترل موزیک و قابلیت‌های دیگری مشابه نسخه‌ی آی‌اواسی خواهد بود.

 

افزایش امنیت نسل آینده‌ی سیستم عامل‌های اپل همچنان یکی از اولویت‌های این شرکت است. آنطور که در گزارش منتشرشده آمده اپل در حال کار بر روی فناوری جدیدی در حوزه‌ی کرنل به نام Rootless است. به کار گیری این فناوری در نسل‌های آینده‌ی آی‌اواس و OS X تأمین امنیت اطلاعات حساس بر روی دستگاه‌ها را تضمین کرده، امنیت استفاده از افزونه‌ها را بالا برده و از آلوده‌شدن سیستم عامل به نرم‌افزارهای مخرب جلوگیری خواهد کرد. جالب این که از راه رسیدن Rootless شاید به معنای پایان راه جیلبریک (به معنای کنونی آن تا به امروز) نیز باشد. قرارگیری طیف خاصی از فایل‌های سیستمی در زیر حفاظ امنیتی مانع از آن خواهد شد که هکرها به راحتی حفره‌های سیستم عامل را شناسایی کرده و از طریق آن به فایل‌های سیستمی دست پیدا کنند. بدین ترتیب شاید مدت زمان زیادی تا عرضه‌ی جیلبریکی برای سیستم عامل مجهز به Rootless سپری شود.

 

در گزارش منتشرشده خبر خوبی برای دارندگان دستگاه‌های قدیمی نیز به چشم می‌خورد. اینطور که پیداست اپل در حال کار و تلاش برای بهینه‌سازی آی‌اواس ۹ به گونه‌ای است که بتوان آن را بدون مشکل بر روی آیفون ۴اس و آیپد مینی نسل اول نیز نصب کرد. برای تحقق چنین امری اپل ساز و کاری که معمولاً با آن برای عرضه‌ی آپدیت برای آی‌اواس پیش‌قدم می‌شد را اندکی تغییر داده است. بدین ترتیب که قابلیت‌های جدید چشم و گوش بسته اضافه نمی‌شوند تا در نهایت بخاطر عدم اجرای مناسب بر روی یک دستگاه آن را از دایره‌ی پشتیبانی خارج کنند. بلکه هسته‌ی اصلی آی‌اواس ۹ توسعه یافته و قابلیت‌هایی که عملکردی مناسب بر روی دستگاه‌های قدیمی نیز دارند یک به یک به آن اضافه می‌شوند. با این ساز و کار مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های اپل که تصور می‌شد آی‌اواس ۸ آخرین آپدیت نرم‌افزاری سیستم عاملشان باشد قادر به اجرای آی‌اواس ۹ خواهند بود.

 

در نهایت حرف از سوئیفت و آپدیت ۲.۰ آن به میان آمده است. گفته می‌شود که حجم اپلیکیشن و بازی‌های سازگار با آی‌اواس ۹ و نوشته‌شده با زبان سوئیفت ۲ تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. این کار با کمک تکنیکی انجام می‌شود که در آن کتابخانه‌ی کدها از پیش بر روی آی‌اواس و OS X قرار داده می‌شود. بنابراین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها بخشی از کدهای مورد نیاز خود را از سیستم عامل می‌گیرند و فضای کمتری اشغال می‌کنند.