تیم کوک: آن چیزی که دولت از ما می‌خواهد هرگز امکان پذیر نیست

این چند روز جدال میان اپل و دولتی‌ها بالا گرفته است. در دوم دسامبر سال گذشته یک زن و شوهر در یک حمله تروریستی طرح ریزی شده 14 نفر را کشتند. دولت بر این باور است که اگر به اطلاعات آیفون یکی از این دو فرد دسترسی داشته باشد می‌تواند موارد بسیار زیادی را در این پرونده روشن کند.

به همین منظور یک قاضی فدرال دستور داد که اپل سیستم امنیتی آیفون 5c مذکور را دور بزند. اپل نیز در نامه‌ای سرگشاده به کاربران خود در رابطه با این درخواست، موضع تندی را اتخاذ کرد. تیم کوک در این نامه از اهمیت اطلاعاتی که در تلفن همراه کاربران ذخیره شده گفت و موافقت با این موضوع را به خطر انداختن امنیت صدها میلیون فرد در سراسر دنیا دانست و از مردم خواست که این موضوع را درک کنند.

می‌توانید سایر صحبت‌های مدیر عامل اپل در این رابطه را در ادامه بخوانید.

ما احترام زیادی برای حرفه‌ای‌های FBI قائل هستیم و معتقدیم نیت آنان خوب است. تا کنون ما هر چه که در چارچوب قانون و قدرتمان بوده است را انجام داده‌ایم. اما حال دولت ایالات متحده چیزی را از ما خواسته است که ما به سادگی نمی‌توانیم انجام دهیم، چیزی که ما باور داریم بسیار خطرناک است. آن‌ها از ما خواسته‌اند یک در پشتی برای آیفون بسازیم. (منظور حفره امنیتی است که در مواقع لازم بتوان از آن استفاده کرد)

به ویژه، FBI از ما خواسته که یک نسخه جدید از سیستم عامل آیفون بسازیم، چند ویژگی مهم امنیتی را دور بزنیم، و آن را بر روی آیفونی که در تحقیقات مهم است نصب کنیم. اگر این نرم افزار به دست فرد نادرستی برسد _چیزی که وجود ندارد_ می‌تواند به راحتی هر آیفونی که به دستش برسد را آنلاک کند.

ممکن است که FBI از کلمات دیگری برای توصیف این ابزار استفاده کرده باشد، اما اشتباه نکنید؛ برای ساخت یک نسخه از iOS که امنیت را دور میزند، باید یک در پشتی وجود داشته باشد. ممکن است که دولت این استدلال را داشته باشد که از آن برای این مورد خاص محدود می‌شود اما هیچ تضمینی برای چنین کنترلی وجود ندارد.

تهدید برای امنیت داده‌ها

برخی بر این باور هستند که ساخت یک در پشتی برای یک آیفون ساده و یک راه حل واضح است. اما هر دو اصل اولیه امنیت دیجیتال و آنچه که برای دولت مهم است در این مورد نادیده گرفته می‌شود.

در دنیای دیجیتال امروز ”کلید” برای یک سیستم رمزگذاری قسمتی از اطلاعات است که برای آنلاک کردن آن نیاز می‌باشد و تنها چیزی است که آن را ایمن نگه می‎دارد. زمانی که اطلاعات شناخته شده باشد، یا راهی برای دور زدن کد باشد، رمز گذاری توسط هر کسی که دانشش را داشته باشد می‌تواند شکسته شود.

دولت می‌گوید که این ابزار می‌تواند تنها یک بار و تنها بر روی یک تلفن استفاده شود. اما این اصلا درست نیست. پس از ساخت آن، می‌توان این روش را دوباره و دوباره در هر تعداد دستگاه استفاده کرد. در دنیای فیزیکی این را می‌توان برابر یک شاه کلید دانست که قادر است صدها میلیون قفل از رستوران‌ها و بانک‌ها گرفته تا مغازه و خانه‌ها را باز کند. هیچ انسان منطقی چنین چیزی را قابل قبول نمی‌داند.

دولت از ما می‌خواهد که کابران خودمان را هک کنیم و امنیتی که در مقابل هکرهای حرفه‌ای و مجرمان اینترنتی طی دهه‌ها برای کاربرانمان -از جمله ده‌ها میلیون شهروند آمریکایی- به دست آمده را تضعیف کنیم. همین مهندسانی که این رمزگذاری قوی را برای محافظت از کاربران ساخته‌اند، از قضا، دستور داده شده که امنیت را تضعیف کنند و ایمنی کاربران را کمتر نمایند.

ما نمی‌توانیم هیچ سابقه‌ای برای یک شرکت آمریکایی پیدا کنیم که مجبور شده باشد مشتریان خود را در معرض احتمال حمله بیشتری قرار دهد. برای سال‌ها رمزگذاران و کارشناسان امنیت ملی در رابطه با تضعیف رمز گذاری هشدار داده‌اند. این کار تنها به شهروندان خوش نیت و قانونمدار که برای محافظت از داده‌های خود به اپل اعتماد کرده‌اند، آسیب می‌رساند. جنایتکاران و شخصیت‌های بد هنوز هم خواهان دسترسی به ابزاری هستند که به راحتی به رمز گذاری نفود کند.

تیم کوک-مدیر عامل اپل