توافق فعلی اپل و دادگاه بر سر پرداخت ۴۵۰ میلیون دلار بابت دستکاری قیمت کتاب‌های دیجیتال

پس از گذشت یک سال از آشکارشدن جرم اپل در زمینه‌ی دستکاری و تغییر قیمت کتاب‌های دیجیتال٬ سرانجام این شرکت به توافقی مشروط با دولت آمریکا دست پیدا کرده است که طی آن باید ۴۵۰ میلیون دلار غرامت را جهت جبران مافات بابت نقشی که در این قضیه داشته است پرداخت کند.

خبرگزاری رویترز اشاره می‌کند که این توافق می‌تواند ۴۰۰ میلیون دلار پول بالا کشیده شده را به جیب مشتریان باز گرداند٬‌ اما اسناد بایگانی‌شده در روز چهارشنبه افشا می‌کنند که اپل فعلاً حاضر به پرداخت چنین غرامتی نشده است و امیدوار است که بتواند این مبلغ را حتی تا ۷۰ میلیون دلار کاهش دهد.

شروع ماجرا از آن جا که بود که دادگاه فدرال نخستین بار در سال ۲۰۱۲ اپل و چند عنوان از ناشران معروف را به همدستی جهت افزایش قیمت کتاب‌های دیجیتال آیتونز متهم کرد. این دادگاه تشخیص داد که اپل توطئه‌هایش را با این نشریات هماهنگ کرده بود و از این طریق تمامی طرف‌های درگیر با قضیه توانسته بودند سودهای کلانی به جیب بزنند.

این مبلغ ۴۵۰ میلیون دلاری حاصل برآورد اظهاراتی است که در طی دادگاه دوم رسیدگی به اظهارات این پرونده در نیویورک مطرح شد. در صورتی که این دادگاه نهایتاً نقش اپل در این پرونده را کم‌رنگ‌تر از آن چه فعلاً در نظر است تشخیص دهد٬‌ مبلغ غرامت می‌تواند به ۵۰ الی ۷۰ میلیون دلار کاهش پیدا کند و اپل نیز به همین مسأله امید دارد. در این حالت ۵۰ میلیون دلار به جیب مشتریان ضرردیده باز خواهد گشت.

پنج موسسه‌ی انتشاری که در این قضیه دست داشتند تا کنون ۱۶۶ میلیون دلار غرامت پرداخت کرده‌اند. پیش از این اعلام شده بود که اپل ممکن است متحمل پرداخت مبلغ گزاف ۸۴۰ میلیون دلار بابت این قضیه شود٬ اما قضاوت نهایی بر روی دفاعیه‌های شرکت اپل حتی ممکن است غرامت‌های ملزم به پرداخت را به صفر برساند.