تغییر ناگهانی شرایط؛ تا آخر 2016 فروش آیفون SE به 15 میلیون دستگاه می‌رسد

تغییر همه چیز به سرعت در صنعت شگفت انگیز است. در چند روز گذشته تمامی اخبار به فروش ضعیف آیفون SE اشاره داشتند و این اطلاعات از سوی تحلیلگرانی همچون مینگ-چی کو منتشر می‌شد. اما ماجرا تغییر کرده است. ناگهان تحویل آیفون SE با ظرفیت 16 گیگابایت در فروشگاه آنلاین اپل با تاخیر یک هفته‌ای درج شد. مدل 64 گیگابایت نیز نزدیک به دو هفته برای تحویل زمان می‌خواهد و برای تحویل سریع باید 10 دلار پرداخت شود. برخی نیز از نبود این آیفون برای فروش نزد اپراتورها می‌گویند.

آرمیت دریانانی تحلیلگر RBC Capital Markets طی گزارشی گفت که پیدا کردن آیفون SE برای خرید سخت است و تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. دریانانی انتظار دارد که 15 میلیون دستگاه آیفون SE در سال جاری میلادی فروخته شود و تعداد آیفون‌های 4 اینچی اپل در سال 2016 به 40 میلیون دستگاه برسد. این تحلیلگر می‌گوید که اپل 35 درصد روی آیفون SE حاشیه سود دارد، حدوداً 10 درصد کمتر از حاشیه سودی که اپل در آیفون 6s و آیفون 5s داشت.

با میانگین قیمت 450 دلاری برای هر آیفو‌ن SE (مدل 16 گیگابایت 399 دلار و مدل 64 گیگابایت 499 دلار) دریانانی رقم 6.8 میلیارد دلار درآمد را برای سال 2016 با فروش این آیفون به دست می‌آورد که 23 سنت به هر سهم اپل اضافه می‌کند. با 5.5 میلیارد سهمی که اپل در آغاز سال عرضه کرده، 1.28 میلیارد دلار سود تنها از آیفون SE حاصل می‌شود. این رقم برای دستگاهی که در همین چند روز گذشته تحلیلگران امیدی به آن نداشتند، خوب است.