ترفندی برای رفع مشکل تایپ فارسی در ورد آیپد

همانطور که مستحضرید شب گذشته روشی برای فعالسازی آفیس آیپد معرفی کردیم تا امکان بهره‌مندی کامل از امکانات این اپلیکیشن برای طیف کثیری از کاربران سایت فراهم شود. مسلماً اولین قدم پس از فعالسازی اقدام به ایجاد یک سند جدید است. و چون صحبت ما حول کاربران فارسی‌زبان است٬ حتماً در اولین تلاش برای تایپ فارسی با صحنه‌ی ناامیدکننده‌ی زیر مواجه شده‌اید:

 

0

 

کاربران زیادی در پست مربوط به فعالسازی از این بابت گله کرده‌اند. این مشکل ناشی از عدم وجود پشتیبانی در نسخه‌های کنونی آفیس آیپد از زبان‌های فارسی و عربی است (لیست کامل زبان‌های مورد پشتیبانی در این نسخه‌ها را می‌توانید در این آدرس مشاهده کنید). بنابراین راه چاره انتظار برای افزوده‌شدن پشتیبانی از یکی از آن دو زبان به نسخه‌های آتی اپلیکیشن‌هاست. ولی تا آن موقع تکلیف چیست؟ باید قید استفاده از این اپلیکیشن‌ها را زد؟ خوشبختانه مجبور نیستیم تا آن موقع صبر کنیم. یکی از کاربران اپل اپس به نام zed در کامنت‌های پست فعالسازی راه‌حلی برای حل مشکل در اپلیکیشن ورد مطرح‌کردند که به دلیل اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم آن را به شکل یک پست آموزشی و با توضیحات بیشتر منتشر کنیم تا طیف بیشتری از کاربران فارسی زبان مشکل خود را با این اپلیکیشن حل کنند.

 

پس برای رد کردن یکی دیگر از موانع جهت تجربه‌ی کامل آفیس بر روی آیپد ادامه‌ی پست را پی می‌گیریم:

 

۱- پس از بازکردن صفحه‌ی پیش رویتان با سافاری آیپد٬ بر روی این لینک کلیک کنید.

۲- در صفحه‌ی گشوده‌شده بر روی Open In تپ کرده و گزینه‌ی Open in Word را انتخاب کنید.

 

1

 

۳- فایل در ورد آیپد گشوده می‌شود. بر روی عبارت Save and Edit تپ کنید و فایل را با نام دلخواهی بر روی دستگاهتان ذخیره کنید.

 

2

 

مرحله‌ی نخست کار تمام است. حال برای این که بتوانید در متن جدیدی که ایجاد می‌کنید بدون مشکلی به فارسی تایپ کنید٬ قبل از ایجاد فایل جدید:

۱- فایل ذخیره‌شده طی مراحل قبل را باز کنید.

۲- کلمه‌ی “فارسی” موجود در آن را کپی کنید.

 

4

 

۳- سندی که قصد تایپ فارسی در آن را دارید ایجاد کرده و متن را در داخل آن Paste نمایید.

 

5

 

۴- کلمه‌ی فارسی را پاک کنید. حال یک سند خالی در اختیار دارید که می‌توانید بدون هیچ مشکلی در آن به تایپ فارسی بپردازید.

 

6

 

هر چند شاید عده‌ای گله کنند که این روش چندان جالب نیست و کپی‌کردن هر باره‌ی یک متن برای دادن قابلیت تایپ فارسی به یک سند جدید خسته‌کننده است٬ اما باید توجه داشته باشید که این روش یک ترفند راهگشا برای شرایطی فعلی است که مایکروسافت پشتیبانی از زبان فارسی را به آفیس آیپد خود نیفزوده است. مسلماً پس از پشتیبانی کار بسیار ساده‌تر خواهد بود٬ ولی تا آن موقع نیز ترفندهای ساده‌تر خود برای انجام این کار را با ما در میان بگذارید.