بیل گیتس : اپل باید آیفون را برای FBI باز کند

بیل گیتس می‌گوید که اپل باید آیفون استفاده شده توسط تروریست حمله سن برناردینو را برای کمک به FBI باز کند. بنیانگذار مایکروسافت و مدیر عامل سابق آن معتقد است که این یک مورد خاص است و اپل باید اطلاعات مورد نیاز دولت را که برای حل پرونده لازم است، در دسترس آنان قرار دهد.

این یک مورد خاص است که دولت برای دسترسی به اطلاعات درخواست داده است. آن‌ها چیزی عمومی را درخواست نکرده‌اند، آن‌ها برای یک مورد خاص درخواست کرده‌اند. بیل گیتس-در گفتگو با فایننشال تایمز

البته بسیاری دیگر با بیل گیتس مخالف هستند. در نامه‌ای که تیم کوک به کارمندان خود فرستاد به آینده‌ای که با باز کردن این آیفون رقم می‌خورد اشاره نمود. و گفت که باز کردن این آیفون نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سایر کشورها نیز اثر گذار است.

اگر اپل این آیفون را باز کند، این ماجرا کجا متوقف می‌شود؟ چند مورد قفل دیگر درخواست می‌شوند، و آیا موفق می‌شود که با درخواست‌های آینده در صورتی که با این یکی موافقت کرده، مخالفت کند؟

بیل گیتس می‌گوید: این درخواست FBI همانند درخواست تراکنش و اطلاعات حساب‌ها در بانک است و کمپانی‌های سازنده‌ی موبایل باید رویکردی مشابه داشته باشند. او ادامه می‌دهد: این گفته‌ی اپل مثل این می‌ماند که بانک یک روبان دور هارد دیسک خود دارد و می‌گوید، من نمی‌توانم این ربان را پاره کنم، چون اگر پاره کنم شما در آینده باز هم چنین درخواستی از من می‌کنید.

بیل گیتس رویکردی متفاوت از سایر کمپانی‌ها را در پیش گرفته است؛ گوگل، فیسبوک، تویتر و … همه از اپل حمایت قاطعی را انجام داده‌اند. مطمئناً اپل در موضع گیری خود به بیل گیتس توجهی نخواهد داشت، ولی این بسیار جای تعجب است که در این مورد فردی همانند بیل گیتس طرف دولت را بگیرد.

البته بیل گیتس بعد از بازخورد مصاحبه‌اش با فایننشال تایمز، کمی از موضع خود عقب نشینی کرد، اما هنوز هم به طور قاطع از اپل حمایت نکرده است و حرف‌های خود را با ادبیاتی کمی متفاوت بیان کرد.

گیتس در مصاحبه با بلومبرگ گفت که گزارش اولیه که در بالا خواندید، دیدگاه او نیست! بیل گیتس گفته معتقد است با تدابیر امنیتی مناسب که تضمین کننده امنیت باشد، دسترسی آژانس‌های فدرال هم باید در شرایط خاص امکان پذیر گردد.

من معتقدم با تدابیر امنیتی درست، مواردی وجود دارد که در آن دولت، هم سوی ما باشد -همانند متوقف کردن تروریسم که ممکن است در آینده بدتر شود- ، با ارزش است.

زمانی که از گیتس خواسته شد نظر خود را در این پرونده خاص در مصاحبه با بلومبرگ بگوید گفت که دادگاه در این رابطه تصمیم خواهد گرفت و افزود که کنگره نیز نقشی مهم را در تصمیم گیری بازی خواهد کرد.