برنامه‌ریزی اپل برای شروع ساخت آی‌واچ از انتهای شهریور ماه

باور عموم در دنیای تکنولوژی پیشتر این بود که اپل در مهر ماه امسال نخستین مهره‌ی خود در کارزار گجت‌های پوشیدنی را وارد بازی خواهد کرد. اما گزارش‌های جدیدی که از چین می‌رسند حکم آب سردی را دارند که بر سر منتظران و شیفتگان این گجت ریخته می‌شود. شنیده‌های اخیر حاکی از آن است که احتمال این که زودتر از سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه‌ی گجتی تحت عنوان آی‌واچ از سوی اپل باشیم بسیار پایین است و تأمین‌کنندگان قبل از پایان شهریور ماه قادر به تحویل‌دادن هیچ قطعه‌ی این وسیله به شرکت نیستند. پس از طی‌شدن این مرحله نیز سرهم‌کردن قطعات و تولید میلیون‌ها عدد از دستگاه ماه‌ها طول خواهد کشید.

منابع مرتبط با China’s Economic Daily News گزارش داده‌اند که شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی قطعات آی‌واچ از سوی اپل اخطاری دریافت کرده‌اند مبنی بر این که کم کم برای تحویل ماحصل کار خود به واحدهای سرهم‌کننده‌ی قطعات آماده شوند. اما همانطور که ذکر شد این مرحله تازه آغاز راه شکل‌گرفتن دستگاه آی‌واچ است و طی شدن مراحل بعدی تا قبل از آغاز تولید نهایی ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

این روند سر هم کردن قطعات طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از اواخر شهریور یا اوایل مهر آغاز خواهد شد و مدت زمان لازم برای گذر از مرحله‌ی روی هم گذاشته‌شدن نخستین قطعات تا زمانی که محصول شسته و رفته‌ی نهایی را  در داخل جعبه‌اش تحویل بگیریم یک تا دو ماه برآورد شده است. مسأله‌ای که موضوع را از این نیز ناگوارتر می‌کند این است که تولیدات تأمین‌کنندگان تنها می‌تواند جوابگوی ساخت ۱ میلیون دستگاه آی‌واچ طی یک ماه باشد. در حالی که آن چه مورد انتظار بود تولید ۱۰ میلیون آی‌واچ تا انتهای سال ۲۰۱۴ است.

از یک سو نقطه نظری هم وجود دارد که می‌گوید بخاطر طولانی‌بودن روند سر هم کردن قطعات و تأخیری که در کار تأمین‌کنندگان پیش آمده است ممکن است اپل این وسیله را تا انتهای سال ۲۰۱۴ معرفی کند، اما عرضه‌ی آن را تا سال ۲۰۱۵ آغاز نکند. حتی ممکن است شاهد عرضه‌ی تعداد محدودی از این دستگاه در کشور آمریکا تا دی ماه امسال باشیم، اما عرضه‌ی جهانی آن به سال ۲۰۱۵ موکول شود.

این اطلاعات از سوی یکی از تحلیل‌گران امنیتی معروف در زمینه‌ی اطلاعات اپل به نام Ming-Chi Kuo منتشر شده‌اند. Kuo می‌گوید که این احتمال که عرضه‌ی آی‌واچ را در سال ۲۰۱۵ شاهد باشیم دور از ذهن نیست، اما از سوی دیگر باید سخن تیم کوک را به یاد آوریم که گفته بود اپل در سال ۲۰۱۴ قدم در راه ساخت گجت در زمینه‌های نوئی خواهد گذاشت. بنابراین احتمال معرفی این وسیله تا دی ماه امسال نیز بالاست.