بررسی تخصصی OS X Mavericks

همانطور که می دانید دیشب اپل در کنفرانس WWDC 2013 نسخه جدیدی از مک او اس به نام Mavericks را به نمایش گذاشت . از ویژگی های مهم نسخه جدید مک او اس می توان به اضافه شدن نقشه اپل ، iBooks ، قابلیت های جدید تقویم و سافاری ، Finder Tabs و Tags ، قابلیت های جدید در Notification Center و استفاده از چندین صفحه نمایش است . علاوه بر ویژگی های این ویژگی های جدید ، این سیستم عامنل به طور شگفت انگیزی قدرتمند و سبک شده است و مصرف باتری مک را به حد قابل توجهی پایین می آورد ، در حالی که سرعت پردازش به طور چشمگیری افزایش یافته است .

iBooks

icon_ibooks

با اضافه شدن iBooks به سیستم عامل مک ، می توانید کتاب هایی که همین الآن با آیپد ، آیپادتاج و آیفونتان دانلود کرده اید را در iBooks مک خود ببینید و حدود یک میلیون و هشتصد هزار کتاب در iBooks Store  را دانلود کنید . همان کارهایی را که می توانستید در iBooks دیوایس های iOS بکنید ، می توانید در iBooks مک نیز انجام دهید . برای مثال با Swipe کردن میتوانید صفحه ها را عوض کنید و یا با پینچ کردن میتوانید زوم کنید یک صفحه ها را با اسکرول کردن عوض کنید . می توانید چندیدن کتاب را باز کنید و در آن ها به جستجو بپردازید . هنگامی که متنی را هایلایت می کنید ، نوت برداری می کنید یا یا بوک مارک اضافه می کنید از طریق iCloud این اطلاعات به آیدیوایس های شما نیز منتقل می شود . به این وسیله هنگامی که به کلاس می روید نیز تمام این نوت برداری ها را در اختیار دارید . iCloud حتی متوجه می شود که شما در کدام صفحه هستید و هنگامی که در آیدیوایستان شروع به خواندن می کنید از همان صفحه شروع می شود !

نقشه (Maps)

 حالا از طریق دسکتاپ به نقشه تمام جهان دسترسی دارید ! برنامه نقشه به شما این اجازه را می دهد که از تمام پیکسل های صفحه نمایش برای کشف مکان های جدید استفاده کند و این برنامه از تمام مزیت های گرافیکی مک شما استفاده خواهد کرد . پس زوم کردن در این برنامه بسیار دقیق و با کیفیت خواهد بود . اطلاعات و متن ها نیز کاملا مشخص بوده و خواندنشان بسیار ساده می باشد . همچنین شما به Fly Over نیز دسترسی خواهید داشت که با عکس های سه بعدی واقعی تجربه خوبی از استفاده از این برنامه در اختیار شما خواهد گذاشت . برنامه نقشه اپل دسترسی داشتن به اطلاعات محلی و مکان های تفریح مانند رستوران ها و سینما ها را ساده کرده است و به شما شماره تلفن و عکس های آن محل و حتی بررسی آن در سرویس Yelp را در اختیار شما قرار خواهد گذاشت . همچنین با توجه به مسیر های پیشنهادی این نقشه و نشان دادن وضعیت ترافیک به سادگی و به سرعت می توانید به مقصد خود برسید و هنگامی که نقشه آماده شد می توانید آن را به آیفون خود بفرستید تا در طول راه نیز از آن استفاده کنید . در OS X Mavericks نقشه درون برنامه Mail، Contact ، Calender هم قرار گرفته است .

تقویم (Calender)

تقویم به صورت یک خط جریان در آمده که ظاهری تازه و ویژگی های کاربردی جدیدی دارد . اسکرول ادامه دار به شما این امکان را می دهد که هفته ها و ماه ها را به طی کنید پس شما می توانید در یک صفحه نیمی از یک ماه و نیمی دیگر از ماه بعد را ببینید . ایجاد رویداد های جدید نیز با پیشنهاد آدرس و چیز هایی که شما دوست دارید ، بسیار ساده شده است . همچنین این برنامه مکان یک رویداد را بر روی نقشه نشان می دهد ، زمان سفر را محاسبه می کند و پیشبینی هوا را برای آن روز نشان می دهد . پس شما به سرعت می توانید تشخیص دهید از کدام مسیر بروید ، چه قدر طول می کشد تا به آن جا برسید و آیا باید چتر به همراه داشته باشید یا نه !!

سافاری

در این نسخه از OS X Mavericks ، سافاری بسیار سریع شده و رقبای اصلی خود یعنی گوگل کروم و فایر فاکس را کنار زده است . نو آوری ویژگی های جدید در سافاری باعث شده است تا شما به سادگی هم به سایت هایی که اغلب سر میزنید و هم به سایت های جدید دسترسی داشته باشید . قسمت Shared Links در اسلاید بار نیز آخرین لینک هایی که دوستانتان در تویـــیـــ*تر و LinkedIn به اشتراک میگذارند را ببینید . قسمت Top Sites نیز دوباره طراحی شده است و شما می توانید به خوبی سایت های مورد علاقه خود را سازمان بندی کنید . همچنین سافاری بهبود های فراوان مخفی دیگری نیز دارد . با استفاده از تکنولوژی های NitroJIT و FastStart در سافاری ، صفحاتی که باز میکنید سرعت بالاتری داشته و کار آیی بیشتری دارد و با تکنولوژی جدید PowerSaving به کار رفته در سافاری نیز لازم نیست نگران انرژی هدر رفته در موقعی که سافاری در پس زمینه مشغول کار است باشید و قطعا در جدید ترین سیستم عامل مک اپل سافاری بهترین راه برای جست و جو در اینترنت است .

سایر قابلیت های جدید OS X Mavericks

با استفاده از قابلیت  iCloud Keuchain دیگر نیازی به حفظ کردن رمز عبور نیست . هنگامی که شما برای اولین بار در سایتی یوزر نیم و پسورد خود را وارد می کنید آی کلود آن ها را ذخیره می کند و با روبات AES-256 بیت از آن محافظت می کند و نه تنها اگر شما دوباره بخواهید وارد آن وبسایت شوید نیازی به وارد کردن دوباره رمز عبور و نام کاربری نیست بلکه آی کلود آن را بین تمام دیوایس های شما نیز به اشتراک می گذارد و درصورتی که بخواهید از طریق آیفون یا آیپد خود نیز وارد آن سایت شوید نیازی به وارد کردن رمز عبور نخواهد بود . همچنین قابلیت Password Generator نیز یک رمز عبور امن و غیر قابل حدس زدن را برای شما ایجاد می کند و سپس خود آن را حفظ می کند تا هربار که خواستید وارد آن سایت شوید به مشکل بر نخورید .


OS X Mavericks در زمینه صفحه نمایش نیز تغییرات قابل توجهی داشته است . دیگر مبحث صفحه نمایش اولیه و صفحه نمایش ثانویه نیست و هر کدام از صفحه های نمایش می تواند داک و منو بار مخصوص خود را داشته باشد . همچنین شما می توانید روی هر یک از آن ها یک برنامه را به صورت فول اسکرین اجرا کنید یا روی یکی به صورت فول اسکرین اجرا کرده و روی دیگری به صورت عادی اجرا کنید و در هر صفحه نمایش میتوانید چندین پنجره باز کنید . قابلیت Mission Control نیز به شما این اجازه را می دهد که هر چیزی را که می خواهید در محل مخصوصش بکشید .

بخشNotification Center نیز دچار تغییرات اندکی شده است . حالا شما می توانید مستقیما از قسمت اطلاع رسانی و بدون ترک برنامه هایی که باز هستند به ناتیفیکیشن ها پاسخ مناسب دهید . مثلا به یک مسیج پاسخ دهید ، به یک تماس فیس تایم پاسخ دهید یا مستقیما یک ایمیل را از طریق Notification Center تغییر دهید . همچنین می توانید با سایت های مورد علاقه خود را در ناتفیکیشن سنتر ثبت کرده و اخبار جدید آن ها را بدون اینکه حتی سافاری در حال کار کردن باشد دریافت کنید

دو ویژگی Finer Tabs وTag ها نیز از ویژگی های جدید این نسخه از مک او اس به شمار می آیند . با ویژگی Finder Tabs می توانید چندین تب متفاوت Finder را در یک صفحه یکی کنید . شما می توانید تب های متفاوتی مانند تب AirDrop ، تب تکالیف و تب مک من داشته باشید و برای انتقال فایل ها از یک تب به تب دیگر می توانید آن ها را درگ اند دراپ کنید . Tag ها نیز روشی جدید برای سازماندهی و پیدا کردن فایل ها هستند ، حتی فایل هایی که در آیکلود ذخیره شده اند . برای مثال به یک فایل Tag به نام Important اضافه می کنید و می توانید به راحتی در فایندر قسمت Important در بین تگ ها را پیدا کنید . همچنین می توانید به یک فایل بیش از یک تگ نیز بدهید .