با Cider آشنا شوید؛ ابزاری برای اجرای اپلیکیشن‌های آی‌اواس بر روی اندروید

گروهی از دانشجویان PhD دانشگاه کلمبیا گرد آمده و راهی برای اجرای اپلیکیشن‌های آی‌اواس بر روی اندروید پیدا کرده‌اند. این گروه متشکل از دانشجویان علوم کامپیوتر برای دستیابی به این هدف ابزاری تحت عنوان Cider را که یک معماری سازگار با سیستم عامل است ساخته و توسعه داده‌اند. Cider این توانایی را دارد که به جای ساخت یک ماشین مجازی صرف٬ باینری‌های بیگانه را نیز بر روی یک دستگاه به اجرا دربیاورد. به این ترتیب اپلیکیشنی که اجرا می‌شود احساس می‌کند تحت کرنل XNU اپل در حال اجراست.

آن‌ها برای اثبات ادعای خود ویدیویی نیز از این کار منتشر کرده‌اند. در ویدیوی زیر این گروه تعدادی از اپلیکیشن‌های شناخته‌شده‌ی آی‌اواس را به طور مستقیم بر روی نکسوس ۷ سال ۲۰۱۲ به اجرا درمی‌آورند. اگر چه این اپلیکیشن‌ها برای اجرا روی کرنل به کل متفاوتی ساخته شده‌اند٬ ولی با این حال شاهد عملکرد خوب آن‌ها بر روی سیستم عامل اندروید هستیم. البته همانطور که می‌توان انتظار داشت همه چیز به طور عالی اجرا نمی‌شود. اپلیکیشن‌هایی که در ارتباط با سخت‌افزارهای خاصی نظیر دوربین و جی‌پی‌اس کار می‌کنند عملکردی به کل درست ندارند.

یکی از اهداف اصلی‌ای که در طی این پروژه پی گرفته شده است کمترکردن لگ و اجرای اپلیکشین‌ها تا حد امکان روان و سریع بوده است. اما باید توجه داشت که این ابزار همچنان در مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی خود است و در حال حاضر نیز لگ‌های مختلفی در جای جای آن مشاهده می‌شود. مقاله‌ی ارائه شده در مورد این ابزار اشاره می‌کند که چنین مشکلی به خاطر پیاده‌نشدن کامل OpenGL ES است.

این تیم گفته است که همچنان به توسعه‌ی این ابزار ادامه خواهد داد و دیدن این که چنین کارهایی ممکن است بسیار جالب است. اما مشخص نیست که محصول نهایی به عنوان ابزاری تکامل‌یافته عرضه شود یا نه. می‌توانید مقاله‌ی کامل معرفی را در این آدرس بخوانید.